Avatar billede blueprint Nybegynder
17. oktober 2003 - 14:50 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kopiere fra felt til felt i samme tabel

Er det muligt at kopiere indholdet fra et specifikt felt, som har et unikt id, til et andet felt i samme tabel som også har et unikt id? Det skal måske også nævnes at datatypen i dette tilfælde er `BLOB'.

Et kodeeksempel kunne være som nedenstående, men dette virker desværre ikke:

UPDATE `tabel` SET `felt2` = (SELECT `felt1` FROM `tabel` WHERE `id` = 1) WHERE `id` = 1;

/bluePrint
Avatar billede ohmish Nybegynder
17. oktober 2003 - 14:52 #1
du er nok nødt til at lave en SELECT og en INSERT
Avatar billede detox Nybegynder
17. oktober 2003 - 14:57 #2
Du kan måske prøve med:

UPDATE `tabel` SET `felt2` = `felt1` WHERE `id` = 1;
Avatar billede arne_v Ekspert
17. oktober 2003 - 15:04 #3
detox'es løsning burde virke.
Avatar billede ohmish Nybegynder
17. oktober 2003 - 15:26 #4
nåhja.. update var det jeg mente. ikke insert

$hent = mysql_query("SELECT felt1 FROM tabel WHERE id=1 ");
$vis = mysql_fetch_array($hent);
$felt1 = $vis['felt1'];
mysql_query("UPDATE tabel SET felt2='$felt1' WHERE id=2 ");
Avatar billede blueprint Nybegynder
17. oktober 2003 - 15:35 #5
Jeg har vidst forklaret mig selv lidt forkert. Nedenfor har jeg lavet en lille udsnit af hvad jeg mener:

id  |  felt      |
1  |  nogether1 |
2  |  (TOMT)    |

Hvordan kopierer jeg indholdet af feltet med id = 1 over i feltet hvor id = 2?
Måske virker ohmish's løsning, men jeg bruger MySQL i konsol mode, men jeg kunne alligevel prøve at bikse noget php sammen.. Tak allesammen, på forhånd! :)
Avatar billede blueprint Nybegynder
17. oktober 2003 - 15:45 #6
Jo, ohmish's løsning, i form af et php script, virkede ganske godt, men som nævnt er datatypen BLOB og indeholder et SSL certifikat, så hvorvidt dette er den rigtige måde at kopiere værdien over på, betvivler jeg?

Kan dette slet ikke lade sig gøre ved at være logget ind i konsol mode?
Avatar billede blueprint Nybegynder
17. oktober 2003 - 16:55 #7
Det blev til et shell script som virkede fint med ohmish forslag på en løsning, og det virkede med bravo! :) Point går derfor til ham.

/bluePrint
Avatar billede ohmish Nybegynder
17. oktober 2003 - 17:17 #8
Tak :)
jeg tog vist for givet at du brugte php.. det var heldigvis tilfældet.