Avatar billede poffe Nybegynder
17. oktober 2003 - 10:51 Der er 4 kommentarer

Tekst over Billede XML/XSLT

Hey der

Er nu ved at få MEGET MEGET grå hår af dette og er næsten ved at give op. Sagen er som følgende:

Har et XML dokument indeholdende en kalender:
<calendar>
  <timeslice>
    <time>08:00</time>
    <pictureID>2211</pictureID>
  </timeslice>
  <timeslice>
    <time>08:16</time>
    <pictureID>2100</pictureID>
  </timeslice>
  .... skydes med 16 min frem til 22.00 ....
<calendar>

Via XSL(T) vil jeg gerne formatere det så det kommer til at stå flot inde i en tabel. Picture ID er navnet på et gif billede ("pictureID".gif). Billede skal lægges om i bagrunden og teksten skal lægges ovenpå (<div> </div> eller noget i den stil)

Tabellen den skal stå i ser ud som følgende:
  <table border="0">
      <tr>
        <th colspan="4">Bookede tider</th>
      </tr>
      <tr>
        <td>"Her skal billede og tiden vises eks. 08.00"</td>
        <td>"eks. 08.16"</td>
        <td>"eks. 08.32"</td>
        <td>"eks. 08.48"</td>
      </tr>
    .... forsætter til alle tider er vist ....
  </table>

Dette skal implementeres via XSLT. Har prøvet MANGE MANGE forskellige teknikker.... Jeg laver selv xml filen og derfor kan den sættes op som jeg har lyst til. Har bla. prøvet og sætte timeslice ind i grupper af 4 under et timearea, og så lavet 2 for-each inde i hinanden, men det virker heller ikke....

KORT BESKREVET:
- Skal fylde en tabel op med tidspunkter fra en XML fil
- Skal sætte denne tid over et defineret billede.

Ekstra
Evt. hver tid skal være et link "time.aspx?time=<time>"

Håber virkelig at der er nogen derude der kan hjælpe. Vil give næsten alt. Det skal bruges til min Hovedopgave, som gerne om en lille måned skal afslutte min Datamatikker uddannelse på LUC.
Avatar billede janegil Nybegynder
17. oktober 2003 - 12:02 #1
Du skal se på position:absolute http://www.w3.org/TR/CSS2/visuren.html#propdef-position og http://www.w3.org/TR/CSS2/visuren.html#propdef-z-index

det skulle det være god tid å lese gjennom.

Forresten: Kan du ikke bare legge bildet som bakgrunn i cellen?
<TD STYLE="background-image: url(pictureID.gif)">
Avatar billede poffe Nybegynder
17. oktober 2003 - 12:28 #2
Har prøvet og sætte det som bagrund, men det ville den ikke, da den ikke mente det var XHTML... Menn prøver da lige igen.
Avatar billede kussekoder Nybegynder
17. oktober 2003 - 17:09 #3
hej homokage;

prøv det her:

<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<xsl:stylesheet version='1.0' xmlns:xsl='http://www.w3.org/1999/XSL/Transform'>
  <xsl:output method='xml' version='1.0' encoding='UTF-8' indent='yes'/>

  <xsl:template match='time' />
  <xsl:template match='pictureId' />
  <xsl:template match='timeslice[position() mod 2 = 1]'>
    <tr>
      <td class='tableCell1' style='background-image: url({pictureId}.gif)'>
        <xsl:value-of select='time'/>
      </td>
      <td class='tableCell2' style='background-image: url({following-sibling::*[1]/pictureId}.gif)'>
        <xsl:value-of select='following-sibling::*[1]/time' />
      </td>
    </tr>
  </xsl:template>
</xsl:stylesheet>

Antager at dit problem er at lave grupperinger af timeslices'ne?
Det er i hvert fald det jeg har prøvet på ovenfor!

Det er sikkert noget høkerkode som du ville blive InstantHalshugget (tm) på hvis du fremlagde det i et seriøst XSLT forum... Men det virker vist? Tror jeg. Måske skal der være gåseøjne om url'en CSS'en. I hvert fald hvis du laver det om til andet end en relativ url. Wak wak..

lækker uddannelse / uddannelsessted.. jeg giver en flaske vodka hvis du scorer højere afgangskarakterer end undertegnede :-)
Avatar billede janegil Nybegynder
20. oktober 2003 - 10:30 #4
...at style-attributtet ikke er gyldig XHTML ?