Avatar billede party.dk Nybegynder
03. januar 2001 - 22:47 Der er 27 kommentarer og
2 løsninger

design generalt

hvordan kan jeg overføre variabler, som ikke er synlige for brugeren ??

Jeg prøver at lave et nyt design i PHP, og har tidliger fået oplyst at jeg ikke skulle bruge frames...
derfor prøver jeg at lave det i tabeller.
Jeg har lavet en standart side, som skal bruges gennem resten af siten, siden kan ses her:
http://www.party.dk/new/
det er en PHP fil.

er der nogle smart måde at gøre det på, når jeg skal lave mine næste sider?

Avatar billede halnet Nybegynder
03. januar 2001 - 22:54 #1
Ja, det er der...

Du kan lave en fil med functions der hver især indeholder f.eks. top og bund til siden. Det du så skal skifte fra hver enkel side(teksten) sætter du bare ind mellem de to funktioner.

Hvis det er for kryptisk må du lige sige til ;o)

- Anders
Avatar billede lojmann Nybegynder
03. januar 2001 - 22:56 #2
Du kan ligge dem i cookies.

setcookie (\"Det_kommer_jeg_til_at_hedde\", $din_variabel,time()+3600);

Se evt.: http://uk.php.net/manual/function.setcookie.php

Du kalder den så igen med echo \"$Det_kommer_jeg_til_at_hedde\": etc.
Avatar billede party.dk Nybegynder
03. januar 2001 - 22:58 #3
hmm, hvordan ved jeg ikke !

Men jeg har jo osse et problem med mine variabler.
når jeg trykker på linket til side2, skriver den følgende i browser:

http://www.party.dk/new/index.php?site=1

og det er jo ikke meningen at brugeren skal se mine variabler!
Avatar billede party.dk Nybegynder
03. januar 2001 - 22:59 #4
hvad med session, er det ikke en mulighed ??

hvordan virker det ?
Avatar billede halnet Nybegynder
03. januar 2001 - 23:00 #5
## functions.php ##
<?
function LavTop(titel) {
  print (\"<html>\\n\");
  printf(\"<head>%s</head>\\n\", $titel);
  print (\"<body>\\n\");
  osv... her kan menuen bl.a. være
}
function LavBund() {
  print (\"</body>\\n\");
  print (\"</html>\\n\");
}
?>

## index.php ##
<?php
require(\"functions.php\");
LavTop(\"Party.dk titel\");
?>
Her er body!!
<?
LavBund();
?>

- Anders
Avatar billede halnet Nybegynder
03. januar 2001 - 23:01 #6
Sorry... jeg havde misforstået det... jeg troede det var design det handlede om...

- Anders
Avatar billede lojmann Nybegynder
03. januar 2001 - 23:02 #7
Cookies er en løsning - hvad syntes du om den, party.dk ???
Avatar billede lojmann Nybegynder
03. januar 2001 - 23:03 #8
Det med linket, kan også løses med cookies...
Avatar billede halnet Nybegynder
03. januar 2001 - 23:04 #9
Hvis du ikke vil bruge frames er lojmann\'s løsning den bedste... men hvorfor må man ikke se hvor på siden man er???

- Anders
Avatar billede party.dk Nybegynder
03. januar 2001 - 23:06 #10
-->halnet
du har ikke misforstået det, men hvis du har set min side, hvordan ville du så \'klippe\' top, body og bund ud ??

-->løjmann
hvis du kunne lære mig, at oprette en session, ville jeg heller bruge den løsning

Avatar billede lojmann Nybegynder
03. januar 2001 - 23:07 #11
Har du PHP4?
Avatar billede party.dk Nybegynder
03. januar 2001 - 23:08 #12
jeps, men er det ikke det samme med php3 ?
Avatar billede halnet Nybegynder
03. januar 2001 - 23:09 #13
## function LavTop ##
<html>
<head>
<title>Party.dk</title>
<style>
a { color: #0000FF;FONT-FAMILY:Lucida Sans Unicode;  FONT-SIZE: 14px; text-decoration: none }
a:hover { color: gray;  FONT-FAMILY:Lucida Sans Unicode;  FONT-SIZE: 14px; text-decoration: none }
TD.small {COLOR: #f7f7f7; FONT-FAMILY: Arial ; FONT-SIZE: 12px;}
</style>
</head>
<body bgcolor=#000066 topmargin=14 leftmargin=14>
<div align=center><center>
<table bgcolor=#000033 border=0 cellpadding=1 HEIGHT=200>
  <tr>
    <td valign=middle align=center><table bgcolor=#6699FF border=0 cellpadding=0
    cellspacing=1 width=100% height=300>
      <tr>
        <td bgcolor=#8D8D8D valign=middle align=center height=68><table border=0
        cellpadding=0 cellspacing=1 width=100% height=100%>
          <tr>
            <td bgcolor=#000080></td>
          </tr>
        </table>
        </td>
      </tr>
      <tr>
        <td bgcolor=#8D8D8D valign=middle align=center height=100%><table border=0
        cellpadding=0 cellspacing=1 width=100% height=100%>
          <tr>
            <td bgcolor=#000080 width=100% height=100%><div align=center><center><table
            bgcolor=#000080 border=0 width=740 height=500 cellpadding=0 cellspacing=10>
              <tr>
                <td bgcolor=#000080 width=139 height=100% valign=top align=left>
                <a href=index.php><b>Forside</b></a><br>
                <a href=index.php?site=1><b>Side 1</b></a><br>
                <a href=index.php?site=2><b>Side 2</b></a><br>
                <a href=index.php?site=3><b>Side 3</b></a><br></td>
                <td bgcolor width=1 valign=top align=left><table bgcolor=#8D8D8D border=0
                width=1 height=495 cellspacing=0 cellpadding=0>
                  <tr>
                    <td bgcolor=#000066 width=1></td>
                  </tr>
                </table>
                </td>

## function LavBund ##
            </tr>
            </table>
            </center></div></td>
          </tr>
        </table>
        </td>
      </tr>
    </table>
    </td>
  </tr>
</table>
</center></div>
</body>
</html>

## body på index.php ##
                <td width=609 align=left bgcolor=#000080 valign=top><p><font face=Lucida Sans Unicode size=2 color=#FFFFFF>Hvorfor skal det være så  svært ? :)</font></td>
                <td width=609 align=left bgcolor=#000080 valign=top><p><font face=Lucida Sans Unicode size=2 color=#FFFFFF>sidenummer: </font></td>

MEGET HURTIGT KLIPPET!!!

- Anders
Avatar billede redhead Nybegynder
03. januar 2001 - 23:09 #14
daprty.dk >> du kan fjerne variablerne ved at læse denne artikkel: http://mbn.dk/PHP/fakebib/
Avatar billede redhead Nybegynder
03. januar 2001 - 23:09 #15
Hvad sker der for mig?
daprty.dk skulle sefæli\' være party.dk
Avatar billede lojmann Nybegynder
03. januar 2001 - 23:10 #16
Naj, PHP4 understytter sessions, det gør PHP3 ikke...

Det eneste jeg ved om sessions, er at man kan læse om den her: http://www.dk.php.net/manual/ref.session.php - jeg må indrømme, jeg har ikke fået set på det endnu, men det virker spændene...
Avatar billede redhead Nybegynder
03. januar 2001 - 23:15 #17
Desuden hvorfor må man så ikke se dine variabler?
Det er jo ikke en variabel der indeholder et kodeord!

--RedHead
Avatar billede halnet Nybegynder
03. januar 2001 - 23:23 #18
-> party.dk
Er du smuttet?
Generalt staves forresten generelt (Det er sjældent at det er mig der retter stavefejl ;o)

- Anders
Avatar billede party.dk Nybegynder
03. januar 2001 - 23:26 #19
det virker ikke helt det med funktion!!

Avatar billede party.dk Nybegynder
03. januar 2001 - 23:28 #20
jeg får fejl i line 2 :)

line 2: function LavTop(titel) {

????
Avatar billede party.dk Nybegynder
03. januar 2001 - 23:31 #21
min function ser sådan her ud:

<?
function LavTop(titel) {
print (\"
<html>
<head>
<title>Party.dk</title>
<style>

......... \");
}
?>
Avatar billede halnet Nybegynder
03. januar 2001 - 23:36 #22
Prøv at fjerne titel så der kun står LavTop() {

- Anders
Avatar billede party.dk Nybegynder
03. januar 2001 - 23:36 #23
fant fejlen :)

hvis dette er rigtigt:
function LavTop($titel) {

???
Avatar billede halnet Nybegynder
03. januar 2001 - 23:37 #24
Selvfølgelig... min fejl!!!

- Anders
Avatar billede halnet Nybegynder
03. januar 2001 - 23:39 #25
Så kan du gøre således:

<?
function LavTop(titel) {
print (\"
<html>
<head>
<title>\");
print $titel;
print (\"</title>
<style>

......... \");
}
?>

- Anders
Avatar billede party.dk Nybegynder
03. januar 2001 - 23:43 #26
det virker fint med function :)

men hvad så med mine variabler ???

jeg har lavet følgende index.php
<?php
require(\"functions.php\");
LavTop(\"Party.dk titel\");
echo\"
                <td width=609 align=left bgcolor=#000080 valign=top><p><font face=Lucida Sans Unicode size=2 color=#FFFFFF>Hvorfor skal det være så  svært ? :)</font></td>
                <td width=609 align=left bgcolor=#000080 valign=top><p><font face=Lucida Sans Unicode size=2 color=#FFFFFF>sidenummer: </font></td>\";

LavBund();
?>

det er sku\' smart, men mangler lige det sidste :)
Avatar billede party.dk Nybegynder
03. januar 2001 - 23:53 #27
Jeg tænker på hvordan de har gjort her på eksperten, det eneste man kan se i browseren er hvilke bib. man er i. Ikke nogle variabler!!
Avatar billede halnet Nybegynder
03. januar 2001 - 23:56 #28
Redhead har skrevet url\'en ovenfor, men her er den igen...
http://mbn.dk/PHP/fakebib

- Anders
Avatar billede party.dk Nybegynder
04. januar 2001 - 07:02 #29
Takker alle for gode råd :)

jeg giver halnet 50 points, for hjælpen med smart design. Resten går til mig, da jeg selv har fundet ud af det med session......

Hvis der nogle der ville vide det, så er det en god ide at kigge i phpinfo ,sådan her:
<?
phpinfo();
?>
der er et afsnit, vedr. session.
det er specielt vigtigt, at: session.save_path er rigtig, ellers kan den selv defineres med:
session_save_path(\"d:/www/mitdomaine.dk/mitbib/\");

en nem lille test, kunne være følgende:
<?php
session_save_path(\"d:/www/mitdomaine.dk/mitbib/\");
session_register(\"count\");
$count++;
?>

<p>Hello visitor, you have seen this page <?php echo $count; ?> times.</p>

<php?
# the <?=SID?> is necessary to preserve the session id
# in the case that the user has disabled cookies
?>
To continue, <A HREF=\"session.php?<?=SID?>\">click here</A>

...... igen, Tak for hjælpen......

-party.dk