Avatar billede feldthaus Nybegynder
16. oktober 2003 - 13:04 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Eget domæne til subdomæner?

Jeg har ikke ret godt styr på subdomæner, jeg ved at man kan bruge Virtual Hosts til dem, men hvordan er jeg ikke helt klar over.

Først vil jeg gerne vide om man skal bruge sit eget domæne for at lave subdomains? Jeg har mim.adsl.dk (fra Cybercity) som peger på min computer, kan jeg godt lave subdomæner på den adresse, så det bliver subdomain.mim.adsl.dk?

Hvis jeg kan det vil jeg meget gerne vide hvordan. Jeg har prøvet lidt, men har absolut ikke haft success med det.

Da jeg har en del sider på min computer, som kræver at de skal ligge i roden af stien, fx skal de ligge i mim.adsl.dk/ og ikke mim.adsl.dk/side, så ville det være rart hvis man bare kunne skrive side.mim.adsl.dk og få vist filerne fra mim.adsl.dk/side .

Håber I forstår.
Avatar billede zeled Nybegynder
16. oktober 2003 - 13:45 #1
Du skal oprette et domain og lade den A RECORD pege på din router

Din router skal så vidersend alt på port 80 til din pc/server

Så skal din apache bare configureres til at kunne håndtere det via virtuel domain.
Avatar billede feldthaus Nybegynder
16. oktober 2003 - 13:59 #2
Det med routeren har jeg på plads.

Jeg har lige oprettet et dyndns.org subdomain (mim.dyndns.org), vil jeg kunne bruge fx. test.mim.dyndns.org som subdomain?

Under indstillinger kan jeg lave noget med "Enable Wildcard" og "Mail Exchanger (optional):".

Hvis det ikke kan lade sig gøre vil jeg meget gerne vide det, så må jeg bide i det sure æble og betale de penge det nu koster for et rigtigt domæne.

Kan du ikke lige hurtigt give et eksempel på et virtual domain?

Bare et subdomæne "test".
Avatar billede zeled Nybegynder
16. oktober 2003 - 14:13 #3
NameVirtualHost 10.0.0.10

<VirtualHost 10.0.0.10>
ServerName test.mim.dyndns.org
DocumentRoot /www/test
</VirtualHost>
Avatar billede zeled Nybegynder
16. oktober 2003 - 14:14 #4
Nu kender jeg ikke dynDNS.org, men kan forestille mig flg.:

Enable Wildcard, *.mim.dyndns.org bliver sendt til din router
Mail Exchanger: MX record, dvs. du kan sætte mail på
Avatar billede feldthaus Nybegynder
16. oktober 2003 - 14:24 #5
Det virkede vist :)

1.0.0.10 skal vel byttes ud med min ip-adresse, ikke? (bare for forståelsens skyld)

Hvad hvis jeg skal have en til?
Kan man godt have flere
<VirtualHost 10.0.0.3> - bokse?
Avatar billede zeled Nybegynder
16. oktober 2003 - 14:28 #6
Ja, du skal bruge det IP nummer som din pc/server har.

Ja, ligeså mange du vil.
Avatar billede feldthaus Nybegynder
16. oktober 2003 - 14:32 #7
Så lige et sidste spørgsmål:

Nu kan andre godt se side hvis de skriver temp.mim.dyndns.org, men jeg får bare en siden kan ikke vises fejl, hvordan kan jeg komme til at kunne se siden som de andre kan?
Jeg kører "server" på min normale computer.
Avatar billede feldthaus Nybegynder
16. oktober 2003 - 14:33 #8
Du kan i øvrigt godt smide et svar zeled :)

Men jeg vil meget gerne have svar på det sidste spørgsmål.
Avatar billede zeled Nybegynder
16. oktober 2003 - 14:49 #9
Enten skal du sætte din router op til at kunne lave loopback

Eller også
skal du lave en ændring af hosts filen
f.eks.

10.0.0.3 temp.mim.dyndns.org
Avatar billede feldthaus Nybegynder
16. oktober 2003 - 15:06 #10
Ok, efter lidt hurtig søgning på google fandt jeg ud af at du havde skrevet at du tidligere havde skrevet:

Ved ikke om det virker på din 642R men på 650HW gør man det med
ip nat loopback on

(jeg har en 642R)

Hvor skal man skrive "ip nat loopback on"?