Avatar billede velle Nybegynder
15. oktober 2003 - 21:23 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvordan rydder man en harddisk?

Hvordan rydder man en harddisk fuldstændigt? Og jeg mener fuldstændigt. Ikke bare formattere, ikke bare ompartitionere, men overskrive hele harddisken med 0'er, så den er lige så tom, som da den kom fra fabrikken?

Jeg går ud fra at jeg skal have fat i et lille primitivt program, som skal køres fra en bootdiskette, men jeg ved ikke... ?

VH Velle
Avatar billede resten Nybegynder
15. oktober 2003 - 21:25 #1
Du laver blot en fdisk som ligger på en bootdiskette så ryder du alt.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. oktober 2003 - 21:28 #3
www.killdisk.com

/victor-1
Avatar billede zkizo Nybegynder
15. oktober 2003 - 21:29 #4
Når du formatere laver du en total sletning af ALT på harddisken!? Det burde være nok til alle!!!!!
Avatar billede resten Nybegynder
15. oktober 2003 - 21:31 #5
Husk at du skal formater 7 gange før alt er væk på din hd.....

Dvs at man ikke kan genskabe noget at dit data overhodet...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
15. oktober 2003 - 21:31 #6
zkizo> det passer faktisk ikke..
hvis data ikke bliver overskrevet, kan man hente det igen..

jeg ved ikke om fdisk er nok.. hvad laver fdisk egentligt? gemmer den bare få data om hvordan harddisken skal virke? jeg tror ikke at den overskriver noget..

velle> jeg tror at du skal bruge killdisk eller ligende..
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. oktober 2003 - 21:35 #7
Uanset hvilken måde du vælger at bruge, kan du ikke være 100% sikker på, at alt er væk.
Den eneste sikre metode er, at smadre HDD

Kør killdisk et par gange + et par gange formatering, så skal der mere end almindelig snuhed til, for at genskabe data.

/victor-1
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. oktober 2003 - 21:36 #8
Mange tak - du er vel nok hurtig :o)
Avatar billede velle Nybegynder
15. oktober 2003 - 21:48 #9
well, du svarede hurtigt :-)

Det undrer mig noget, at killdisk ikke engang rydder 100%. Det lyder jo umiddelbart nemt at lave et program, der rydder en disk fuldstændigt, altså bare skriver nuller fra den ene ende til den anden.

Hvad gør diverse virksomheder og institutioner, som har følsom data, der bare overhovedet ikke må kunne kaldes frem igen? De kan selvfølgeligt destruere harddiskene, men... det virker nu lidt primitivt... der må da være en anden måde.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2003 - 21:49 #10
Du kan også smide den under en kraftig elektromagnet...men så er det nok alligevel sjovere at smadre disken med en hammer ;)
Avatar billede velle Nybegynder
15. oktober 2003 - 22:01 #11
Til jer, der lader til ikke helt at have forstået problemet: Hvis jeg har forstået det ret, så fungerer det sådan:

Når man sletter nogen filer på en hd, så slettes de blot fra en liste, der ligger på harddisken, som styresystemet bruger til at holde styr på filerne med (fil-allokerings-databasen).

Når man så formatterer harddisken, så overskrives den første bit i hver byte af et nul, men visse programmer kan genskabe disse data, ved mere eller mindre at gætte hvilke af de overskrevne bits, der skal rettes til et 1-tal. Det sker bl.a. vha. avanceret statestik.

Hvis man så sletter den enkelte partition, så bliver der skrevet nye filsystemer m.v. Og nogen af hd'ens date vil dermed blive fuldstændigt overskrevet. Men de steder på hd'en som er "reserveret til brugbar plads" vil stadig indeholde de rækkefølger af 1'er og 0'er, sådan som det så ud før.

Der er sikkert noget jeg har fået forkert fat på, men jeg håber I fik færten af at det i hvert tilfælde ikek er nok at hverken slette, formattere eller partitionere en hd. Diverse eksperter, bl.a. indenfor politiet (jf. børneporno) og hos APG har disse værktøjer til at kalde data frem. Det er ikke sikkert at de kan gøre det i det enkelte tilfælde, men muligheden er der.