Avatar billede jakob-s Nybegynder
14. oktober 2003 - 23:53 Der er 7 kommentarer

Aflæse Input.value uden brug af form

Her er et udsnit af min kode. Det går ud på at jeg lægger indholdet af en Tabel (MySql) over nogle Input felter uden brug af Form.Det er så meningen at når jeg klikker på det første Input felt i en af rækkerne, kan jeg bruge indholdet af dette felt til at søge videre i en anden Tabel.
Dvs. hvordan får jeg fat i dette feltes værdi.

<?php while ($row = mysql_fetch_array($result)){?>

<input type="text"  value="<?php echo"$row[0]";?> " size="3" id="<?php echo $nummer ?>" / onclick="">

<input type="text"  value="<?php echo"$row[1]";?>"/>
<input type="text"  value="<?php echo"$row[2]";?>"/><br />

<?php

} ?>

Med venlig hilsen  Jakob-s
Avatar billede jacobsdk Nybegynder
15. oktober 2003 - 01:01 #1
Hej Jakob

Det er skidt html at bruge input-felter uden en form, da de er elementer der hører til form-elementet. Du behøver dog ikke have en "submit" knap, hvis det er det du prøver at undgå.

For at få noget til at ske ved at man klikker i et inputfelt, skal du ikke bruge onclick, men onfocus. Der kan du så lægge et kald til en funktion. Men først skal du give din form et navn (form_name), samt du skal give dine inputfelter navne (row_name_1, row_name 2 etc).

Du skal kalde med onfocus('submit_form(this.name)'):

</style>
  <script language="JavaScript">
  <!--
  function submit_form(row_name) {
    formname.row_name.value = fun;
    form_name.submit();
    return false;
  }

Funktionen vil så submitte din form, hvor den "valgte" række står i row_name, og værdierne i felterne står i de respektive navne.

Håber det løser dit problem, mvh

Jacob
Avatar billede thesurfer Nybegynder
15. oktober 2003 - 01:05 #2
man bør altid bruge document.forms['FORMNAVN'].inputnavn.value ..
jeg mener at det med bare at bruge formnavn.inputnavn.value er en microsoft/IE ting..
Avatar billede jacobsdk Nybegynder
15. oktober 2003 - 01:05 #3
Ups - der skulle selvfølgelig ikke stå fun, men row_name. Ved faktisk heller ikke om js bliver forvirret at de to ting der kales row_name - ellers prøv med at varier. Og jeg har heller ikke testet koden...
Avatar billede jacobsdk Nybegynder
15. oktober 2003 - 01:10 #4
Uha, det har du nok ret i... man får samlet sig nogle dårlige vaner op hen ad vejen. Har også lidt svært ved at huske de forskellige sprogs syntax fra hinanden - det kommer vel af at være flersproget ;-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
15. oktober 2003 - 01:14 #5
kender det alt for godt :)
de forskellige browser vil sommetider ignore fejl de ikke synes er så vigtige..
hvis du brugte formnavn.blah.., vil debuggeren i Opera poppe op og fortælle dig at formnavn ikke er defineret..
hvis du brugere document.forms['formnavn'].. er det ok..
Avatar billede olebole Juniormester
15. oktober 2003 - 02:35 #6
<ole>

jacobsdk >> Sådan misforstod jeg også tidligere 'form'-elementer. Det er dog helt i overensstemmelse med HTML-standarden at anvende disse udenfor en form. Det er defor slet ikke nogen skidt idé at bruge dem på den måde  :)

jakob-s >> Du kan gøre noget à la:

<script type="text/JavaScript">
function getMyVal(elm) {
    alert(elm.value);
}
</script>

<input type="text" onclick="getMyVal(this)" value="Du har klikket i felt 1">
<input type="text" onclick="getMyVal(this)" value="Du har klikket i felt 2">

/mvh
</bole>
Avatar billede thesurfer Nybegynder
18. december 2003 - 04:10 #7
Dette spørgsmål mangler input.
Det kan f.eks. være at spørgeren mangler at acceptere/afvise svar/komme med feedback, eller af en svarer mangler at lægge et svar/komme med feedback.