Avatar billede kaktussen Nybegynder
14. oktober 2003 - 14:56 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Kredsløb til trådløs signaltransmission (radio)

Jeg har brug for at sende et analogt signal trådløst fra et sted til et andet. Jeg skal sende fra en udendørs målestation til en indendørs modtager. Signalet er en (meget) langsomt variende spænding fra 0 til 5 V og det er denne puls jeg ønsker at flytte trådløst. Jeg har fire signaler at sende, så i princippet er det vel en 4-kanals radio sender/modtager jeg har brug for.
Jeg forestiller mig at der findes et ret enkelt kredsløb der kan sende svingningen i mit signal og jeg derefter kan forstærke det modtagne signal i en transistor

Er der nogen der har en god ide til kredsløb til sender/modtager, eller et godt link til den fantastiske side med den forgyldte (og dødsimple) løsning.
Avatar billede scb Praktikant
14. oktober 2003 - 15:31 #1
Tja...
Det er faktisk ikke så nemt, du kan ikke sende et signal under 60 Hz via radiobølger, så du er nødt til at have en spænding til frekvens omsætter.
Hvor langsomt er dit signal, er det flere timer?
Hvor nøjagtigt forventer du at det skal være?
Hvor langt skal det kunne række?
Skal der sendes konstant?
-SCB
Avatar billede kaktussen Nybegynder
14. oktober 2003 - 16:16 #2
Hej scb>>
Signalet er meget langsomt (det er temperaturmåling, og det svinger jo over lange perioder)
Da det er en måleresultater ønsker jeg en høj grad af præcision - som minimum en nøjagtighed på en halv procent af værdien.
Og endelig signalet skal ikke sendes mere end fem - ti meter, men altså igennem en mur. Og det vil være et konstant signal.

Dybest set ønsker jeg at måle en værdi i den ene ende af transmissionen og være rimelig sikker på at have den samme værdi i den anden ende. Denne værdi kan være konstant over længere tid for så at ændre sig.
Om signalet skal moduleres op i en høj frekvens og derefter omsættes og forstærkes ved modtagelsen er ikke så vigtigt for mig. Blot elektronikken kan være forholdsvis enkel og sikre at mit signal (min spænding) er den samme i den ene ende som den anden.
-Rasmus
Avatar billede scb Praktikant
14. oktober 2003 - 16:45 #3
Den mest enkle løsning vil være at bore et hul i muren, og så bruge et stykke kabel, så har du med garanti samme spænding i begge ender ;-)
Som sagt slipper du nok ikke uden om v/f ---- f/v omsætning, hvor du gerne vil have en høj nøjagtighed, hvor den ene v/f omsætter sikkert kommer til at sidde et sted hvor temperaturen svinger meget, så kan det ikke lige laves med en enkelt IC eller transistor, desværre.
Der fåes jo trådløse temperaturstationer hos f.eks Harald Nyborg, som er baseret på "simpel" elektronik, men her er nøjagtigheden ved 20 grader typisk +-1 grad, hvilket giver 5 %, hvor du ønsker noget der er 10 gange så godt.
Jeg kan sikkert finde et diagram over "Harald Nyborg" modellen, hvis det kan bruges.
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
14. oktober 2003 - 16:55 #4
Avatar billede scb Praktikant
14. oktober 2003 - 17:02 #5
Hvad har du af spænding der hvor du skal måle?
Konstant sending har et strømforbrug du ikke kan klare med batterier.
-SCB
Avatar billede kaktussen Nybegynder
14. oktober 2003 - 22:57 #6
SCB>>
Jeg har lige kigget på v/f og f/v omsætterne, det ser meget tiltalende ud. Det ser dog ikke ud som om de vil kunne klare udendørs temperaturer (ikke frost). Er det virkelig tilfældet ??
Jeg ønsker at lave noget der kan tåle at sidde udendørs og kun er drevet af et batteri (op til 12 V) og selvfølgelig så præcist som muligt.
Jeg er lidt lun på det med et diagram over "Harald Nyborg" modellen. Jeg kender godt disse termometre og de er så vidt jeg ved i stand til at sende et konstant signal kun drevet af et 9V batteri.
De er måske noget mere upræcise end mit ønske, men det er noget i den retning jeg leder efter. Og så skal jeg bruge dem til mere end at sende en enkelt temperatur. Så hvis man kan lave en tilsvarende sendeenhed som i "Harald Nyborg" modellen (i fire - fem kanaler) og tilslutte diverse signaler er jeg ved at være der.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
15. oktober 2003 - 08:22 #7
Du roder jo lidt med microprocessorer. Hvorfor tager du ikke bare en processor med A/D converter og sender måledata ind med et radiomodem? Et radiomodem koster 2-400,- og du skal naturligvis bruge to.
Avatar billede kaktussen Nybegynder
15. oktober 2003 - 10:25 #8
Hej redhat9user>>
Du har jo fuldstændig ret. Jeg har såmænd allerede tænkt på at anvende en msp430f149 (som jeg kan få ret billigt fra en forhandler i Struer: http://www.demotech.dk ) Den er meget batteriøkonomisk og kan anvendes i et stort temperaturinterval osv.
Jeg tænkte blot om der ikke fandtes en simplere løsning - jeg ved ikke ret meget om radiotransmission, men jeg tænkte at det blot var en håndfuld komponenter og så var det klaret. Lidt som en gammeldags kvartsmodtager.
Men når du nu nævner et radiomodem, kan du så ikke fortælle lidt mere om det. På det link som scb nævner: http://www.wireless-shop.dk/shop er der både dataradioer (eks: FM Pico Modem 434 MHz) og FM/AM transmitter/recievers som komponent til indbygning. Jeg er ikke så meget ude efter et regulært RS323 radiomodem, men mere en transmission mellem to microprocessorer. Kan jeg blot sammenbygge en  transmitter/reciever med mine microprocessorer uden alt for meget cirkus ??
Jeg har tidligere set en microprocessor forbundet med omverdenen gennem en GSM-enhed, men det er vel rent overkill (og ret dyrt i sendetid) ??
Avatar billede redhat9user Nybegynder
15. oktober 2003 - 17:01 #9
Et radiomodem sættes bare til den serielle port, som næsten findes på enhver microprocessor - meget enkelt at tilslutte. Jeg ville umiddelbart kigge på Radiometrix, og har set en god pris  hos et Østrigsk firma, som også sender til Danmark (ca. 200,- for et 2-vejs FM modem). Der findes helt givet billigere løsninger når du nu kun skal sende den ene vej, se for eksempel på www.farnell.com.

Jeg er helt enig i at en GSM løsning både er for dyr i hardware og i sendetid. Derudover skal du jo overholde modemprotokollerne med en GSM telefon, på et simpelt radiomodem svarer forbindelsen bare til en ledning.

Jeg ville forresten vælge samme processor af samme grund. Tak for linket til Demotech.
Avatar billede kaktussen Nybegynder
15. oktober 2003 - 17:26 #10
Hej redhat9user>>
Det er jo din fortjeneste at jeg overhovedet kender til msp'erne så du kan sikkert få brugt demotechs service. Indehaveren er en vaskeægte ildsjæl, han er det tætteste jeg er kommet på ren kundeservice - han brænder for sine produkter.
Med hensyn til radiosenderne kan jeg lige få dig til at kaste et blik på denne her fra wireless-shop: http://www.wireless-shop.dk/WP-MKR2FM.pdf  Umiddelbart virker det som om det vil være pærelet at forbinde til et par ben på msp og trække strøm direkte fra microprocessorens print (altså som en komponent på dette) Jeg prøver lige at checke hos Farnell.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
15. oktober 2003 - 18:55 #11
Helt enig, det er pærelet. Ved du hvad den koster?

Farnell er ikke specielt billige, men de er gode at få ideer fra.
Avatar billede kaktussen Nybegynder
15. oktober 2003 - 20:17 #12
Jeg har fundet denne Radiometrix transmitter/modtager http://www.farnell.com/datasheets/259.pdf Den koster 220,11 kr for sender og 454,71 kr for modtager (ex. moms) Og det er jo ret dyrt.
Den jeg viste fra wireless-shop koster 162,56 kr for senderen og 208,64 kr for modtageren (også ex. moms) Så det er jo ret klart hvilken man bør vælge. Jeg har ikke kunne finde nogen hos RS. Nå - så er der vil kun tilbage at bestille skidtet og så at komme igang.  Skal du ikke have lidt for din hjælp denne gang ??
Avatar billede redhat9user Nybegynder
15. oktober 2003 - 20:25 #13
Nej tak :o)

Jeg fik også noget ud af det. Jeg må lige se nærmere på wireless shop, og jeg tror jeg vil bestille et msp430 kit fra Demotech for at komme i gang.