Avatar billede madzzz2 Nybegynder
03. januar 2001 - 15:34 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

PIII 800

Jeg har lige købt en PIII 800 MHz (bus 100), men når jeg starter op, så skriver den kun 533 MHz, jeg kan ikke ændre det i bios\'en og jeg har opdateret bios\'en med de nyeste drivere. Motherboard = Asus,P3B-F
Avatar billede t.wiuff Nybegynder
03. januar 2001 - 15:37 #1
Du skal se på indstillingerne for dit motherboard - der er sikkert et par switches der skal stille på............!!!!
Avatar billede xtom2 Nybegynder
03. januar 2001 - 15:37 #2
Du skal vist lige have sat bushastigheden til 100 MHz. Med en multiplier på 8 og en bushastighed på 66, så stemmer det med dine 533 MHz :)
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
03. januar 2001 - 15:42 #3
Du ved tilfældigvis ikke hvilke switches jeg skal pille ved!!!
Avatar billede teknik Juniormester
03. januar 2001 - 15:49 #4
Din CPU er multiplier låst til faktor 8x...
Dit bundkort inderstøtter iflg. ASUS hastigheder op til 6x100mhz=600Mhz, altså ikke 8x100Mhz
Du får derfor det \"næstbedste\" med en 8x multiplier, som er
8x66,66Mhz = 533Mhz...

Asus settings kan ses her:
http://www.asus.com/products/Motherboard/pentiumpro/p3b-f/jumper.html
Risikoen for, at ASUS oplyser \"forkert, og at bunkortet faktisk understøtter PIII 8000Mhz
- mindre end 5%

Beklager

...Måske kommer der en ny BIOS senere, men det er langtfra sikkert, og kan let vare flere månder...

Du kan muligvis redde lidt hjem ved at sætte FSB op på 75 eller 83 Mhz, det tillades \"ofte\".
Kunne give 600 og 650Mhz... :-((
Det er selvfølgelig ikke det du ønsker med en 800 CPU.

Der er en svag mulighed for at du kan opnå \"noget\" ved at skifte mellem Jumper-mode/Jumperfree mode

Så enten må du ud og skaffe nyt bundkort, eller også må du væbne dig med \"Meget tålmodighed\"

mvh :-)
Teknik
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
03. januar 2001 - 15:57 #5
http://www.asus.com/Products/Motherboard/bios_slot1.html#p3b-f

her står at den kan klare op til 850 MHz, med en clockfrekvens på x8,5
Avatar billede teknik Juniormester
03. januar 2001 - 16:09 #6
Ok...man har et standpunkt til man tager et nyt.....Meget muligt at kortet kan understøtte 800
Mhz, men at ASUS ikke ønsker at oplyse hvordan...er jo bedre at sælge nye kort....

....Jeg tillader mig lige et \"vel-estimeret gæt\"
...settings fremkommer ved en lidt \"kryptisk\" binær tælling, som jeg vil undlade at forklare...

...Jeg tror, at du i Jumper-mode har en 50/50 chance for at komme på 800 ved at vælge:

Jumper/status
7 / off
8 / off
9 / off
10 / on
-------
1 / on
2 / on
3 / off
4 / off
-------
6 / off

Desværre er der jo også en risiko for at brænde det ene og det andet af ved at prøve settings fra
\"uautoriserede kilder\", som mig...Den risiko må du desværre selv påtage dig...

...best of Luck...

Avatar billede teknik Juniormester
03. januar 2001 - 16:12 #7
Med dit eget link til ASUS, så vokser sandsynligheden jo til \"99,9%\"... ;-)))))

...blot underligt at de giver modstridende oplysninger,
og at de ikke oplyser jumper settings over 600Mhz
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2001 - 01:09 #8
Bus 100 stakels processor den er godt nok hadicappet, burde da minst være en bus på 133
Avatar billede teknik Juniormester
04. januar 2001 - 01:52 #9
Hej Kharder....lagde du mærke til at Spm. var vedr \"Intel\" ?? ;-)
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2001 - 07:07 #10
Jeg det undre mig også meget, men jeg går ud fra det har været for st billiggøre Pc\'eren, at man har brugt en bus på 100 i stedet for 133. Der hvor min PC\'er kommer fra har man ved en 600Mhz processor sat en 133 bus på. Det kunne godt få mig til at tro, at det måske er tale om en webtec PC\'er
Avatar billede krusnof Nybegynder
04. januar 2001 - 16:48 #11
Det er ikke fordi den er billigere, det mener jeg faktisk den ikke er, men fordi ASUS P3B-F ikke kører bus 133. Og jeg gider ikke at skifte det ud i øjeblikket. Jeg har fået den op og kører og den kører uden problemer, jeg har lavet en masse benchmark tests med fine resultater!
Jeg skal da også overclocke den til ca. 1,1 Ghz og ikke mere, da den så vil kører til for ustabilt til mig. Jeg har købt en \"bigass\" køler, så det må være fint!!

Jeg er meget glad for alle jeres besvarelser, og nogle af dem har været nyttige

Krusnof
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2001 - 18:55 #12
Overclocket til 1,1 med 100 på bussen, Spild af kræfter, det for du ikke fuld udbytte af.
Avatar billede teknik Juniormester
04. januar 2001 - 20:46 #13
...En big MF køler er vist lige lidt nok, hvis du vil køre 1,1G....1066 (8x133)...så skal du absolut være heldig...1G....(8x125)et mere realistisk mål...

Det er sjældent dem som er \"uheldige\"...der skynder sig at poste deres tal på www.overclockers.com
...og 1000Mhz...det er ca. midt i feltet af de \"heldige\"....incl. dem som strækker deres \"held\" med flittig brug af Vand/Peltier/kompressorer/6-8 blæsere osv. osv.

>>Kharder 8x Multiplier locked...100på \"bussen\"...hvad er det så man kører ??? ;-))