Avatar billede itonly Nybegynder
14. oktober 2003 - 11:24 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal jeg købe? (pc)

Hej alle!

Jeg har fået muligheden for at købe det bedste af det bedste computerudstyr - og ALT hvad det indebære (fladskærm, tastatur, m.m.)!!! Jeg går ud fra, at man kan få en del for ca. 25.000 (incl. moms)?! :)

Jeg har besluttet at det skal være en stationær pc, da jeg allerede har en MAC powerbook.

Jeg har dog desværre ikke megen forstand på det som er "indeni" sådan en "fætter", så jeg har brug for hjælp og vejledning til hvad jeg skal se efter, hvad den skal kunne, hvor stor den skal være, grafikkort ... m.v. HUSK: det skal være den ondeste, ondeste maskine :)

Dette er ikke en debat om hvorvidt mac er bedre en pc - eller omvendt! Beslutningen vedrørende dette ER som sagt truffet (!) - det skal være en stationær PC.

Jeg ønsker altså hjælp til at få sammensat den ultimative maskine og en komplet vejledning/oversigt som jeg kan videregive til en evt. forhandler og sige: "Denne her maskine - den skal jeg ha'... lav den" :)

Info: Jeg bruger meget billedebehandlingsprogrammer og andre værktøjer/programmer til anden grafisk fremstilling samt webdesign.

Hvis der er oplysninger I skal bruge for at kunne hjælpe mig, så er I velkomne til at spørge - evt. sende en privat mail på janne@vibeholms.dk.

På forhånd tak!

Point gives til det mest fyldestgørende svar der munder ud i et køb! Må den bedste mand/kvinde vinde :)

/J
Avatar billede molle2002 Nybegynder
14. oktober 2003 - 11:36 #1
Prøv at gå ind på www.midtdata.dk der kan du sammensætte den vildeste PC helt selv
Avatar billede sukos Juniormester
14. oktober 2003 - 11:37 #2
Avatar billede sukos Juniormester
14. oktober 2003 - 11:38 #3
Bestiller du senest imorgen via nettet, er 1250,- i rabat! :O)

(Venter du lidt længere, falder prisen garanteret også!) :O)
Avatar billede ird Praktikant
14. oktober 2003 - 11:43 #4
Jeg har dog desværre ikke megen forstand på det som er "indeni" sådan en "fætter", så jeg har brug for hjælp og vejledning til hvad jeg skal se efter, hvad den skal kunne, hvor stor den skal være, grafikkort ... m.v. HUSK: det skal være den ondeste, ondeste maskine :)

som jeg læser det hjælper det ikke meget at smide de indlæg. Opretter søger hjælp da han ikke selv har styr på dette, og så er det jo ikke meget ved I skriver han bare skal opgradere til han når 25000!

sorry for spam
Avatar billede sukos Juniormester
14. oktober 2003 - 11:54 #5
Ja, ok, men Dell maskiner (samlet, installeret?, pakket og sendt, incl. moms) er bestemt ikke noget dumt køb.
Har selv gode erfaringer med Dell, og at købe en "mærkevare" betyder også nemmere opgradering af software som følger med.

Og et kik på konfigurer og køb kan jo også bruges til at sammenligne med andre forslag.
Og dermed stille præcise spm. om hvad det og det betyder
Avatar billede znuggle.com Nybegynder
14. oktober 2003 - 11:55 #6
Jeg har bixet en pc sammen på shg.dk, som er et meget godt firma.

Jeg har taget et screenshot af den, som kan ses på http://www.znuggle.com/pc_shg.JPG

SHG.dk: http://www.shg.dk

Mvh.
Sebastian
Avatar billede ird Praktikant
14. oktober 2003 - 11:57 #7
her er mit bud:

http://commerce.euro.dell.com/dellstore/config/frameset.asp?s=dkdhs&l=da&m=dkk&c=1848&n=4520&cu=dkdhs&v=d&cc=&ogn=&kcd=&ad=&mc=&rs=&cuid=&cg=&pch=1&pn=4520&demo=&gc=&sbc=dkdhsprecn&co=&b=43836

Dertil ville jeg så vælge:

Intel® Pentium® 4 processor 3200 MHz med HT teknologi og 800MHz FSB (+1.875 kr)

1024MB DDR RAM Dual Channel (2x512MB) (+1.850 kr)

128MB ATI Radeon 9800 Pro (+2.125 kr)

SoundBlaster Audigy II 5.1 (+1.113 kr)

Logitech® Cordless Desktop® MX Keyboard & Rechargeable Mouse (+924 kr)
Avatar billede ird Praktikant
14. oktober 2003 - 11:58 #8
Svar: znuggle.com

OK pc :-)
Avatar billede znuggle.com Nybegynder
14. oktober 2003 - 12:00 #9
:P
Avatar billede ird Praktikant
14. oktober 2003 - 12:02 #10
mit kommer til at koste:

15.156 kr
1.875
1.850
2.125
1.113
_______
23043 kr.

Men så har du også en savle pc udover det normale. Ydermere er der rabat hvis du bestiller over nettet :-)
Avatar billede znuggle.com Nybegynder
14. oktober 2003 - 12:04 #11
Muha! Min koster kun 20.965 kr. og har et meget federe kabinet end din :P:P:P
Avatar billede ird Praktikant
14. oktober 2003 - 12:05 #12
Og :-)

Om så min var i en papkassen ville jeg stadig vælge den
Avatar billede ird Praktikant
14. oktober 2003 - 12:06 #13
kan ikke se dit screenshot
Avatar billede znuggle.com Nybegynder
14. oktober 2003 - 12:08 #14
:S ?
Avatar billede ird Praktikant
14. oktober 2003 - 12:08 #15
Noget andet er at jeg ALDRIG vil råde nogen til at købe maxtor harddiske! De støjer og er fyldt med fejl! Nææ du seagate er sagen :-)
Avatar billede znuggle.com Nybegynder
14. oktober 2003 - 12:10 #16
Maxtor er jo det fedeste! og det ved alle :P når en maxtor harddisk er oppe at køre som er det som sød musik i mine ører :P
Avatar billede ird Praktikant
14. oktober 2003 - 12:13 #17
Avatar billede ird Praktikant
14. oktober 2003 - 12:13 #18
Eksempler på RMA, for 120 GB diske (med 2MB cache)
IBM 3.4%
Maxtor 6.08%
Seagate 1.83%
WD 7.89%
Avatar billede ird Praktikant
14. oktober 2003 - 12:17 #19
smider et svar i tilfælde af opretter kunne bruge det
Avatar billede znuggle.com Nybegynder
14. oktober 2003 - 12:19 #20
bah!
Avatar billede znuggle.com Nybegynder
14. oktober 2003 - 12:38 #21
:P
Avatar billede laplands-ugle Nybegynder
14. oktober 2003 - 13:28 #22
Znuggle´s ser fornuftig, men smid lige en Western Digital Raptor disk i som systemdisk, og så en ATI Radeon 9800 Grafikkort istedet, så er den lige i øjet ;)
Avatar billede znuggle.com Nybegynder
14. oktober 2003 - 13:48 #23
Arjer! GeForceFX er da 53 millioner gange bedre end ATI Radeon... Det findes der da 11000 forskellige tests på!
Avatar billede ird Praktikant
14. oktober 2003 - 13:50 #24
ja men kun det store 5900

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/10/08/5909112

og Radeon er på vej med et nyt. Ville til enhvertid vælge radeon
Avatar billede laplands-ugle Nybegynder
14. oktober 2003 - 17:29 #25
Har også altid været nvidia tilhænger, men det ser ud til ATI overtager føringen nu - test Radeon 9800 sammenlignet med FX5900 i spil baseret på ren DirectX 9, der får FX kortene total baghjul - især Halflife 2 hvor en ATI 9700 pro overgår en FX5900 med en helt del.
Men man skal jo selvfølgelig tage disse test med et gran salt, men ser ud til nvidia har "sparet" lidt på nogle områder af deres FX kort.
Avatar billede itonly Nybegynder
15. oktober 2003 - 13:48 #26
Vil blot lige fortælle at jeg ikke er "død" - jeg følger med lidt på sidelinien, men der er rigtig mange forvirrende og uforståelige ting i de her indlæg for én der ikke aner en dyt om elektronik og harddiske.

Jeg må vente lidt til jeg beslutter hvilken maskine jeg skal købe! Det er desværre blot lidt svært at vurdere hvad der er godt og skidt - der er jo mange forskellige holdninger.

Skal nok give point, men venter lidt! Må hellere få en til at oversætte alt det her "volapyk" :)!

znuggle.com og ird kommer med de mest brugbare løsninger indtil nu, så dem skal jeg have kigget lidt mere på. Som sagt - det er svært at vælge noget frem for noget andet, når man ikke har belæg for sine til- og fravalg.

Men tak for alle svarene "so fare"!!

/J
Avatar billede ird Praktikant
16. oktober 2003 - 08:16 #27
Min bror han denne pc og kan derfor stå indefor det jeg skriver!

Svar: ird

Ved godt det kan være en jungel at finde rundt i, hvis man ikke har helt styr på skidtet, men spørg, og jeg skal gøre mit bedste for at besvare dig så godt som muligt
Avatar billede ird Praktikant
18. oktober 2003 - 09:20 #28
Håber det hjalp dig lidt :-)
Avatar billede itonly Nybegynder
18. oktober 2003 - 10:20 #29
Jamen det kan godt være at jeg bliver nødt til at kontakte dig privat - hvis jeg da må det?! Jeg tror der bliver for meget "fnidder-fnadder" hvis vi skal sidde og skrive herinde. Der er vistalt for meget jeg skal have styr på.

jeg kan jo så bare poste resultatet når jeg når så langt samt give dig point!!

Du kan fange mig på janne@vibeholms.dk og hvis du foretrækker at fortsætte her på eksperten - er det også bare ok!! Du skal nok få point når du har hjulpet mig "hel" igennem mit køb :)

Tænker umiddeltbart, at jeg gerne vil ned på ca. 20.000 da jeg desuden gerne vil købe en god printer samt scanner.

/J
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
18. oktober 2003 - 10:30 #30
Det er da ikke en ok pc den der er blevet samlet på shg. Hvorfor købe pc2700 ram når du har samlet et system med en processer og et bundkort der kører 800mhz fsb. Næ du pc3200 minimum. Udover det er der valgt et bundkort med i865PE Chipset, hvor ikke vælge det nyere og bedre 875P?
Avatar billede ird Praktikant
18. oktober 2003 - 10:46 #31
341639301 er mit ICQ nummer der kan du fange mig!
Avatar billede znuggle.com Nybegynder
18. oktober 2003 - 12:40 #32
Jeg har lavet nogle små forbedringer på pc'en, ved hjælp af kommentarer herinde fra. Dertil har jeg tilføjet en tilfredsstillende printer samt scanner.

Du siger, du ønsker at få prisen ned på ca. 20000 kr. Det bliver en smule svært, hvis du vil have den bedste pc på markedet og så en printer og scanner med i købet.

Den nye PC: http://www.znuggle.com/pc_shg2.JPG

3rdpixel.hove -> Jeg mener, helt klart at PC2700 er nok. Desuden handler SHG ikke med Kingston 1024 MB DDR RAM @ PC3200...
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
18. oktober 2003 - 15:40 #33
så må man jo nøjes med 2 X 512 Mb. PC2700 er ikke nok disse kun kører med en clock på 166 mhz og du har samlet et system hvor clocken ligger på 200 mhz hvilket er de clock der er på PC3200.
Og det ville stadig være klart at fortrække et bundkort med 875P chipset i stedet.
Avatar billede itonly Nybegynder
20. oktober 2003 - 13:52 #34
Ird får point da han har været så elskværdig at assistere mig "personligt" i mit køb.

Takker dog for alle svar!

/J
Avatar billede ird Praktikant
20. oktober 2003 - 14:03 #35
Vil lige indskylde jeg absolute ikke har har indflydelse på hvordan point er fordelt! Er nogen utilfredse siger de bare til :-)
Avatar billede ird Praktikant
20. oktober 2003 - 14:09 #36
Bundkort: Et bundkort, asus/msi/abit med Intel 875P chipset
Processor: Intel Pentium 4 3,0GHz, In-a-box, 512KB Cache, 800MHz bus
Mem-ddr-ra: Kingston HyperX 1024MB Dual Channel CL2
Grafikkort: Sapphire 9800pro
Harddisk: 2 x seagate sata/ide harddiske
CD-brænder: plextor cdbrænder, eller pioneer dvd+- brænder (koster ca 1200)
DVD-drev: Et eller andet :-/
Diskettedrev: Alps 3.5" diskettedrev (Sort)
Mus: Black IceMat Musemåtte + Microsoft Intellimouse Explorer 3.0
Tastatur: Keytronic KT1000 Black keyboard eller logitech
Zalman CNPS 7000A-CU
Cooler Master ATC-210-VX2 Value Server (Fog Verdant) <<http://www.coolermaster.com>>
Antec TruePower True380 with PEC Retail <<http://www.antec-inc.com/>>
extra power adaptor til seagates sata diske