Avatar billede rhrathje Nybegynder
13. oktober 2003 - 16:52 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

åbne link i celle?

Hvordan linker jeg fra en celle, til en .htm fil der skal åbne i en anden celle?

Hvis jeg har linket, i celle "rod", og gerne vil have det til at åbne i celle "gul" hvad gør jeg så???

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>VoresMening.dk</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>
<body>
<table width="100%" height="100%"  border="1" bordercolor="#000000">
  <tr bordercolor="#000000">
    <td height="30" bordercolor="#000000">&nbsp;</td>
    <td height="30" colspan="2"><div align="right">VoresMening.dk</div></td>
    <td height="30" bordercolor="#000000">&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td width="3%" bordercolor="#000000" bgcolor="#0000FF" id="blaa_left">&nbsp;</td>
    <td width="14%" bgcolor="#FF0000" id="rod"><a href="blabla.htm">BLABLA</a></td>
    <td width="80%" bgcolor="#FFFF00" id="gul">&nbsp;</td>
    <td width="3%" bordercolor="#000000" bgcolor="#0000FF" id="blaa_right">&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr bordercolor="#000000">
    <td height="5">&nbsp;</td>
    <td height="5" colspan="2">&nbsp;</td>
    <td height="5">&nbsp;</td>
  </tr>
</table>
</body>
</html>

...
Rune
Avatar billede mik789 Nybegynder
13. oktober 2003 - 17:08 #1
du kan gøre det med javescript ved at bruge innerHTML. Noget i denne her stil:

<script type="text/javascript"><!--
var blabla = 'her skriver du hvad der svarer til blabla.htm med de formatteringer du vil have';
//--></script>

Og så:

<td width="14%" bgcolor="#FF0000" id="rod"><a href="java script:document.getElementById('gul').innerHTML=blabla;">BLABLA</a></td>
    <td width="80%" bgcolor="#FFFF00" id="gul">&nbsp;</td>

//mik
Avatar billede mik789 Nybegynder
13. oktober 2003 - 17:47 #2
f.eks. hvis blabla.htm ser sådan ud:

<html>
<head>
<title>Efterår</title>
</head>
<body>
<p>Det er efterår</p>
<p>Skoven er som gylden rav mod den krystalblå himmel...</p>
</body>
</html>

så skal javascriptet ovenfor se sådan ud:

<script type="text/javascript"><!--
var blabla = '<p>Det er efterår</p><p>Skoven er som gylden rav mod den krystalblå himmel...</p>';
//--></script>

og koden i cellen som vist ovenfor
Avatar billede olebole Juniormester
13. oktober 2003 - 21:48 #3
<ole>

Med mindre du skriver til gode, gamle NS4.X (og det ville undre mig), kan du ikke loade en side ind i en celle. Man kunne - endda med hele to forskellige funktioner - i NS4.X, men det har desværre aldrig slået an i andre browsere.
Du bliver nødt til at bruge en iframe:

<table cellspacing="0" cellpadding="0" border="1">
<tr>
    <td><a href="http://www.google.dk/" target="myFrame">TEST</a></td>
</tr>
<tr>
    <td><iframe src="about:blank" name="myFrame"
        style="width:250px;height:120px" frameborder="0"></iframe></td>
</tr>
</table>

/mvh
</bole>
Avatar billede mik789 Nybegynder
13. oktober 2003 - 21:54 #4
iframe er selvfølgelig en oplagt mulighed, men iframe har nogle af de samme ulemper som andre frames ved søgning og ved henvisning til siden i iframen fra andre steder (siden åbner uden sine omgivelser). du kan heller ikke uden videre lægge andet indhold fra siden ned over iframen.
Avatar billede olebole Juniormester
13. oktober 2003 - 22:25 #5
mik789 >> Hvis der skal loades en HTML-side ind på siden, er det muligheden ... der findes ikke andre.

Man kan sagtens få siden til at åbne i iframe'en med et lille, simpelt JavaScript.

Det er korrekt, at i andre browsere end IE kan man ikke uden videre lægge indhold ovenpå iframe'en - men det burde vel ikke være det store problem i langt de fleste tilfælde - med mindre, der er tale om uvilje af religiøs karakter  :)
/mvh
Avatar billede rhrathje Nybegynder
14. oktober 2003 - 01:23 #6
Pokkers ogsaa... Hvad vil i anbefale at man bruger, for nu er jeg da kommet i tvivl om det er rigtigt at fruge tabeller... Det er et par aar siden jeg har hygget mig med at lave hjemmeside, og ved derfor ikke hvad man goer idag! Vil dog gerne, at man kan deeplinke, og at siden aabnes uden at omgivelserne aendres...

Hvad goer jeg?

...
Rune
Avatar billede olebole Juniormester
14. oktober 2003 - 01:50 #7
Det kan man ikke sige noget begavet om, når man ikke kender struktur og tanker bag sitet. Du må ikke glemme, at HTML er et standardiseret sprog - og derfor ikke er lavet specielt til dit eller mit eller andres personlige behov omkring det site, vi til enhver tid måtte arbejde på.
Derfor må man altid vælge den teknik, der passer bedst til netop det site, man arbejder på lige nu ... og måske en helt anden teknik, end den man brugte på det sidste ... og næste gang må man sikkert vælge en ny igen.
Der er ikke en generelt 'rigtig' løsning på, hvordan man skriver et site. Det kommer anpå situationen.

Der er meget hysteri om det at bruge iframes. Nogen kodere kan _aldrig_ finde på at bruge dem. Andre hører til DIV/CSS-kulten, der _aldrig_ kunne finde på at bruge en tabel, osv, osv.

Én ting synes dog at være fælles for disse 'religiøse' holdninger: De tager af, jo mere avancerede, komplekse og dermed også kostbare sites, folk sidder og koder på. På de store, førende bureauer er den slags ikke så udbredt, som hvor kompetencen er mindre. Jo mindre kompetence, jo mere støtter folk sig på 'buzz-fænomener'.

Dette er ikke for at nedgøre nogen eller spille højrøvet (det behøver jeg slet ikke spille  *LoooL*). Det er noget, jeg har snakket med mange dygtige kodere om - og selvom der jo aldrig er total koncensus om den slags, synes der nu at være ret udbredt enighed om den holdning. I det mindste i de kredse, jeg har færdedes i  :)

Personlig bruger jeg en del iframes, men som sagt afvejet mod alt mulig andet.
/mvh
Avatar billede roenving Novice
14. oktober 2003 - 04:00 #8
-- og hvordan man undgår problemer med manglende framing kan findes her:

http://roenving.users.whitehat.dk/WD5Opacity.html

-- bemærk ændringen af adresselinjen og find forklaringen og koden ved at trykke på teksten nede til venstre om framing !-)
Avatar billede mik789 Nybegynder
14. oktober 2003 - 08:09 #9
olebole> personligt har jeg heller ikke spor imod iframes - jeg bruger dem selv - som du siger, når opgaven lægger op til det. min egen løsning med innerHTML du kun hvis indholdet af hans side er lille. Så har det til gengæld den fordel at det er langt hurtigere end at loade et nyt dokument. Men hvis hans blabla.htm er et stort dokument, er en iframe da det mest oplagte.

Mht tabeller: der er intet galt med tabeller. Tabeller er stadig den nemmeste måde at strukturere layout på. Jeg har selv tilhørt DIV-kulten en kort periode, men kan ikke se det gjorde noget nemmere eller smartere. Igen, som Master Ole ganske rigtigt siger: det er nogle situationer hvor tabeller er unødvendige og div's er sagen, og andre hvor en god gammel tabel er oplagt. Vend dig til altid at kigge på kildekoden, hver gang du ser en side du synes er særlig vellykket. Du bliver forbavset over hvor "gammeldags" mange er kodet. Men det har også noget at gøre med at store sites ofte lægger mere vægt på at alle kan se siden end på at den følger den sidste trend.
//mik
Avatar billede rhrathje Nybegynder
14. oktober 2003 - 08:42 #10
Takker mange gange for hjaelpen! I faar begge lidt point, da i begge har svaret paa spoergsmaalet, men Ole faar dog mest da jeg har brugt iframes!

Haaber det er ok

...
Rune
Avatar billede mik789 Nybegynder
14. oktober 2003 - 08:48 #11
s'føli - og tak
//mik
Avatar billede olebole Juniormester
14. oktober 2003 - 10:19 #12
mik789 >> Mine kommentarer gik nu heller ikke på dig ... blot nogle generelle betragtninger. Jeg er også helt enig i, at man ligeså godt kan bruge innerHTML eller createTextNode(), hvis det er korte tekster  :)

... og så takker jeg naturligvis for points  ;o)
/mvh