Avatar billede heidib. Nybegynder
13. oktober 2003 - 11:58 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

div istedet for frames??

Hejsa!!

Jeg har lavet en hjemmeside, men den er lavet med frames og nu har flere sagt at det er en dårlig ide, så nu vil jeg lave den med div istedet for.
Men jeg kan ikke få min menubar (lavet i Xara) til at virke, fordi det er en Html fil.
Hvordan gør jeg det og gerne uden brug af Php, da jeg endnu ikke har lært det.

Hilsen
  HeidiB.
Avatar billede kaptajnb Nybegynder
13. oktober 2003 - 11:59 #1
Hejsa

Har du en url så vi kan kigge på det

/KaptajnB
Avatar billede heidib. Nybegynder
13. oktober 2003 - 12:00 #2
Hejsa!!
Avatar billede heidib. Nybegynder
13. oktober 2003 - 12:01 #3
Undskyld er ikke specielt gode venner med det i nu. Har kun til min hjemmeside med frames: http://www.mitzy.lir.dk

Hilsen
  HeidiB.
Avatar billede kaptajnb Nybegynder
13. oktober 2003 - 12:02 #4
...eller skal vi blive ved med bare at sige hej - så var det nok sjovere at gå ud og drikke en øl end at sidde og lave frames om til divs i det dejlige vejr...
Avatar billede kaptajnb Nybegynder
13. oktober 2003 - 12:02 #5
...takker...
Avatar billede kaptajnb Nybegynder
13. oktober 2003 - 12:18 #6
Hmm - HeidiB - der er flere ting i det. Der er for det første ingen problemer i at lave dit site om til eet site der anvender css til formattering i stedet for tables.

Pt. anvender du faktisk frames/tables på ca. den måde som det er tiltænkt at anvende <div>´s - så langt så godt.

Jeg vil anbefale dig at du bygger en kopi af dit nuværende site - det har den fordel at du har det nuværende framebaserede site som reference - og i øvrigt at det jo virker upåklageligt - det validerer bare ikke og er ikke supersmuk kode.

Når du har gjort det er du klar til at bygge sitet op vha css.

Først skal du have et css der giver dig din struktur med header, menu, content og evt. footer (den anvender du ikke pt).

Et sådan layout kan findes/genereres på den fremragende site: http://www.inknoise.com/experimental/layoutomatic.php
Her kan du væge forskellige layouts alt efter temperament.

Tag og start med at kigge på det.

Med hensyn til din menu er det en af forcerne i css, at man kan generere dynamiske menuer uden brug af javascripts, men ved hjælp af selektorer (a:hover, a:active osv.). Så overvej sådan en løsning i stedet. Her er en online generator til en sådan menu (kan raffineres efterfølgende):

http://www.accessify.com/tools-and-wizards/list-o-matic/list-o-matic.asp

Her er der andre exempler på css-menuer:

http://unraveled.com/projects/css_tabs/
http://www.clagnut.com/writings/csstabs/#

Der er i hvert fald lidt at starte på - og så er det egentlig ikke framesløsningen på dit site der er den største 'fejl', men at du laver formattering via tables og ikke css....

/KaptajnB
Avatar billede heidib. Nybegynder
13. oktober 2003 - 12:22 #7
Ok, det vil jeg kigge på. Men hvad er så den største fejl på min side???

HeidiB.
Avatar billede kaptajnb Nybegynder
13. oktober 2003 - 12:30 #8
Det er at du anvender tables til at placere dit indhold. Den helt store fordel ved at holde indhold og design adskilt er, at det er muligt at redesigne sin side uden hensyntagen til indholdet. di side ser principielt sådan her ud hvis man lavede den med css

<html>

<head>
<title>Heidis hjemmeside</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen" href="/css/mitstylesheet.css" />
</head>

<body>
<div id="header">
</div>
<div id="menu">
</div>
<div id="indhold">
</div>
</body>

</html>

... hvilket er en noget mere simpel løsning end din nuværende opbygning... Herudover ville du så have et dokument hvor al din formattering ligger - dit stylesheet.

Det er den mest elegante løsning - og den der er  anbefalet af http://www.w3c.org

/KaptajnB
Avatar billede heidib. Nybegynder
13. oktober 2003 - 12:47 #9
Nu er jeg forvirret!!! Synes jo at min side er bygget sådan op (bortset fra frames).
Og hvad mener du med at jeg bruge tables.

hilsen
    HeidiB.
Avatar billede kaptajnb Nybegynder
13. oktober 2003 - 13:00 #10
Hmm...

Det er korrekt at din sider er bygget op efter det princip som jeg har skrevet - 'problemet' er bare at du anvender tabeller til at formatere dit indhold. For at styre en formatering via tabeler kræver det at man ofte anvender små gennemsigtige billeder til at udfylde huller rundt omkring for at få designet til at virke i forskellige browsere.

Derudover har du formatering af dit indhold liggende i selve html dokumentet og ikke i en extern fil. Ved at placere det i en extern fil skal du kun opdatere en gang i en fil - som du selv fremhæver det ved din menu lige nu.

Se evt et lille site jeg er i gang med for en andelsboligforening - læg mærke til at der ikke er nogen koder der angiver formatering i selve dokumentet - de ligger allesammen i et externt stylesheet.

http://80.62.162.130:5524/abg/index.html
Avatar billede heidib. Nybegynder
13. oktober 2003 - 13:08 #11
Tror vi snakker forbi hinanden. Jeg har et stylesheet.
Men havde som sagt til at starte med lavet frames.
jeg ved også godt hvordan jeg lave det med div, men hvordan får jeg min menu med uden at skal lave en hel ny??????

HeidiB.
Avatar billede kaptajnb Nybegynder
13. oktober 2003 - 13:39 #12
Der er to ting i det - som jeg måske ikke har været helt klar omkring....

Der er ikke noget i vejen med at bruge frames - bortset fra at det giver problemer med udskrift mm.

Fordelen ved idn frame løsning er jo netop at du kan koncentrere din menu i en 'extern' html-fil, og dermed kun behøver at opdatere en side for at opdatere menuerne på alle sider.

Man kan lægge hele munuen ind i et javascript og hente det ind i filen - her er et exempel (og det virker godt) på en menu der klarer dette...

Den er en lille smule svær at konfigurere men er godt forklaret.

http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex1/hvmenu/

Håber det svarede på nogle af dine spørgsmål.

/KaptajnB