Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2003 - 01:02 Der er 11 kommentarer

hvordan få et et php-script tila t spille sammenmed php?

Jeg har en fil i php, som jeg skal integrerer i et html-dokument,hvordan gør jeg det?
Avatar billede olebole Juniormester
12. oktober 2003 - 01:09 #1
<ole>

Det kan du ikke - PHP kan kun køre i et PHP-dokument. Lav en fil 'test.php' og skriv i den:

<?
  $streng = "Darvs, du";
?>
<html>
<body>

<?
print $streng;
?>

</body>
</html>

Læg den så på din server (som skal understøtte PHP) og kald den i din browser. Brug ViewSource og se, hvad PHP har skrevet i din fil.

/mvh
</bole>
Avatar billede macane Nybegynder
12. oktober 2003 - 09:05 #2
Det kan lade sige gøre hvis du sætter din webserver op til at .html extensionen ekskevere php, men som OleBole siger ville det være nemmere og integrerer din html side i php siden.
Funktionen include("filnavn.her") tager en fil og indsætter dens inhold der hvor den er blevet placeret til.

Med Venlig Hilsen
Christian
Avatar billede little_kim86 Nybegynder
12. oktober 2003 - 11:08 #3
Det jer helt enig med Christian... Ved at bruge include kan du intergrerer en html side... Men hvis du vil intergrerer en php side men en funktion skal du bruge en anden funktion, der hedder: "require("filnavn.xxx");"

Så simple er det, det er bare om at komme igang

Kim
Avatar billede nicklasb Nybegynder
12. oktober 2003 - 11:12 #4
little_kim86 -> hvorfor ikke bare include? Ved du hvad forskellen er?
Avatar billede zeno Nybegynder
12. oktober 2003 - 11:29 #5
Hej

En anden mulighed kunne være at bruge en
*.phtml fil

/zeno
Avatar billede little_kim86 Nybegynder
12. oktober 2003 - 11:32 #6
Når man bruger include må der ikke være nogle finktioner for så kan php'en bare ikke finde ud af at behandle det...

Så include bruges primær til at intergrerer html dokumenten. Så bruges require til at intergrerer php dokumenter hvor der er en fuktion... men ellers minder de meget om hinanden...
Avatar billede nicklasb Nybegynder
12. oktober 2003 - 11:37 #7
lol.. det kræver da også at det er sat op i configurationen.. Og så er der altså ikke meget forskel fra at bruge php til phtml.. Du kunne også kalde dem .bananer .. Det er bare et spørgsmål om at få lov at sætte det op..

og nej.. har intet med om php kan tolke det at gøre!
Og hvis du (little_kim86) endnu ikke skulle have fundet ud af det, er forskellen at include returnere en warning ved fejl, mens require returnere en fatal error..
Af betydning for scriptet, er forskellen blot at en fejl ved include blot vil blive "overset". Altså at der kommer en fejlmeddelelse, og scriptet herefter køre videre ind til filen er slut eller du selv stopper den længere nede, mens en fejl ved require vil stanse scriptet, og blot skrive en fejl til skærmen..
Men hvis du blot husker at tjekke på de inputs og outputs du får hele tiden, har du intet at bruge en require til..
Men phpkode køre mindst lige så godt når du includere frem for når du require..!
Avatar billede nicklasb Nybegynder
12. oktober 2003 - 11:39 #8
det øverste var en kommentar til zeno's svar.. (og fatter så ikke at du har postet et svar.. for der er da ikke mere svar i det end alle de andres..

Og fatter heller ikke at little_kim86 har postet et svar, når det er lige så forkert..!

Læs mere om forskellen på require og include på http://dk2.php.net/manual/en/function.include.php
Avatar billede xyborx Nybegynder
13. oktober 2003 - 15:26 #9
little_kim86:
Der må gerne være funktioner i både include og require. Forskellen er bare at scriptet fortsætter i tilfælde af fejlet include, hvorimod en fejlet require vil stoppe scriptet.
Det jeg tror du tænker på, er include_ince og require_once der tit bruges til filer med funktionsdeklarationer, da en funktion ikk emå deklareres mere end én gang. include_once og require_once kører (som navnene antyder) kun første gang de bliver kaldt. Evt efterfølgende kald ignoreres.
Avatar billede xyborx Nybegynder
13. oktober 2003 - 15:27 #10
Mindre tastefejl: include_ince -> include_once
Avatar billede little_kim86 Nybegynder
21. januar 2010 - 11:49 #11
Luk