Avatar billede zerana Nybegynder
11. oktober 2003 - 17:42 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

at linke et mc til knap

hej igen..
ok...endnu et dumt spørgsmål: jeg er igang med en side der laves udelukkende i flash. Hvordan får jeg mine knapper i menuen til at linke til nyt indhold? altså i praksis at linke til et movieclip.. Jeg går ud fra det er noget onMouseEvent halløj, men jeg ved ikke hvordan jeg gør...jeg håber i vil hjælpe.
På forhånd tak..skriv lige hvis det ikke er forklaret godt nok.
/Z

(de bøger jeg har, fortæller kun om hvordan man laver de enkelte ting, ikke hvordan man sætter dem sammen -det er da en smugle irreterende?!)
Avatar billede mat Nybegynder
11. oktober 2003 - 17:51 #1
Du er nok nødt til at uddybe en smule da ovenstående er en kende tvetydigt.

Hvis du vil have et movieclip til at gøre noget fra et knaptryk (her går det til en anden frame):

on (release) {
instance_navn.gotoAndStop(2);
}

instance-navnet skal sættes i properties for movieclippet.

Hvis det er en ekstern swf du vil hente ind:

on (release) {
loadMovie("some_swf.swf", some_movieclip); // hvor "some_movieclip" er instancenavn på et movieclip
}

Hvis det ikke er ovenstående du mener, må du som sagt lige uddybe.

mvh mat (som tager ud og ser bold nu)
Avatar billede zerana Nybegynder
11. oktober 2003 - 18:22 #2
ok jeg uddyber lige lidt:
jeg bygger min side op på den måde, at jeg har min menu og baggrund i første scene, første frame. når man så klikker på en knap i menuen skal indholdet komme op på siden, og det indhold skal ligge i movieclips. (det er jeg blevet rådet til tidligere her på eksperten)
jeg tænkte selv, at man måtte kunne sætte en action på "down" feltet i knappen, men var forkert actionspaletten er inaktiv hvis jeg gør det derfra. det lyder logisk at det jeg mener er det øverste du skrev, men hvor henne skal jeg sætte det ind? husk at skriv dine indlæg som et svar:)
Avatar billede zerana Nybegynder
11. oktober 2003 - 21:43 #3
jeg har prøvvet mig lidt frem, kan ikke få det til at virke..jeg håber der er nogen derude der gider hjælpe:)
Avatar billede mat Nybegynder
11. oktober 2003 - 21:49 #4
Du kan have dit indhold på siden i et movieclip hvor første frame evt er tom, og indholdet ligger i de følgende frames. Her skal du bruge det første jeg skrev.

Du ligger dit movieclip ude på scenen og finder properties-vinduet og giver det et instancenavn (som refereret til i ovenstående) og giver knappen actions som beskrevet.

Actions på en knap ligger ikke inde i knappen men udenpå. Det betyder at du på scenen markerer din knap og finder actions-vinduet, her indtaster du scriptet og så skulle det gerne køre :)

Jeg smider et svar når dit problem er løst :)

mvh mat
Avatar billede zerana Nybegynder
11. oktober 2003 - 22:31 #5
jeg har prøvet det du siger der, men jeg må stadig gøre noget forkert...er der flere steder man kan give den et instancenavn? jeg har bare højreklikket på mc og givet den et navn under propeties.det er det samme som fil navnet. er det et andet sted jeg skal navngive den?
Avatar billede mat Nybegynder
11. oktober 2003 - 22:35 #6
nej der er kun et sted du kan give movieclippet et instancenavn (det er ikke knappen der skal have et navn) - Nej, instancenavn er ikke det samme som det navn symbolet har i library.

Har du evt et sted du kan uploade filen, ellers er du velkommen til at sende den til mig (lover ikke jeg kigger på den iaften)?...min mail står på mit minisite (klik på mit nick).

mvh mat
Avatar billede zerana Nybegynder
11. oktober 2003 - 22:39 #7
det var jo også det jeg tænkte, altså at det ikke var det samme sted...men hvor er det så? der er en palette der hedder "instance" i samme palette som effect frame og sound, men den er inaktiv når jeg har mit mocieclip fremme. kan du ikke fortælle hvor det er jeg skal navngive den ? - tak for din tålmodighed!
Avatar billede zerana Nybegynder
11. oktober 2003 - 22:46 #8
ok jeg tror jeg har forstået hvad du mener, men nu står den bare og blinker helt vildt uden jeg har rørt knappen eller noget(jeg har bare tegnet en firkant i mit mc som eks. på indhold) er det fordi movieclippet kun er 1 frame lang? når jeg får lavet noget rigtigt indhold skal det jo være konstant...hvordan gør man det?(altså hvis det er derfor den bare står og blinker) puha, undskyld jeg lyder lidt forvirret, jeg har siddet med flash hele dagen:)
Avatar billede zerana Nybegynder
11. oktober 2003 - 22:49 #9
ok ja, jeg kan se det var fordi den kun var en frame lang...men den interagerer stadig ikke med min knap? er der andet jeg kan ha gjort galt? jeg har dobbelttjekket koden, den står rigtig nok, og uden på knappen...
Avatar billede mat Nybegynder
12. oktober 2003 - 09:54 #10
hvis du skal have indhold i flere frames af dit movieclip (og evt den første tom, så der ikke er noget fra start?) skal du huske at stoppe movieclippets tidslinie, med en stop(); i frame 1. Det er formentligt derfor det står og blinker.
Avatar billede zerana Nybegynder
13. oktober 2003 - 13:18 #11
ok hermed gjort...men hvorfor interagerer den ikke med min knap? Der sker ikke noget når jeg køre en test og trykker på den. Jeg har givet knappen den kode du skrev øverst, hvor "navn" er erstattet af navnet på movieclippet. Og det samme navn har jeg skrevet i instance paletten. hvis du gider ville det måske hjælpe at skrive det op i trin det man skal gøre, for selv om jeg synes jeg har gjort alt hvad der står her, er der et eller andet jeg gør forkert...øvøv tak for din tålmodighed:)
Avatar billede mat Nybegynder
13. oktober 2003 - 16:57 #12
Det er nok nemmere hvis jeg ser din fil. (gem til mx)

Du skriver godtnok at du erstatter "navn", der skal ikke stå "instance_" foran, hvis det skulle være tilfældet? (blot et skud i tågen).

Din knap ligger ikke evt i et movieclip?
Avatar billede zerana Nybegynder
14. oktober 2003 - 12:10 #13
nu har jeg gået det hele igennem igen, og nu virker det! tusind tak for hjælpen, vær sød at smide et svar så du kan få dine point! eller måske, hvis det er ok, vil jeg godt lige spørge om en lille ting mere: hvordan får jeg dette movieclip til at forsvinde igen, når jeg trykker på en anden menuknap?
igen, tak for hjælpen.
/Z
Avatar billede mat Nybegynder
14. oktober 2003 - 12:13 #14
on (release) {
instance_navn._visible = false;
}

:)

mvh mat
Avatar billede zerana Nybegynder
14. oktober 2003 - 12:53 #15
tak:)