Avatar billede mfrost Nybegynder
11. oktober 2003 - 16:19 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

An invalid character was found in text content

jeg får fejlen "An invalid character was found in text content." når jeg forsøger at vise følgende XML-fil 'test.xml':

<?xml version='1.0' encoding='ISO-8859-1'?>
<test>
<text>æåø</text>
</test>

via denne ASP side:

<%
response.ContentType="text/xml"
set xmldoc = Server.CreateObject("MSXML2.DOMDocument")
xmldoc.async = "false"
xmldoc.load(Server.MapPath("test.xml"))
response.write(xmldoc.text)
%>

hvad er der galt med min load af xml og visning af 'æåø'?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. oktober 2003 - 16:22 #1
Er du sikker på at æøå er i ISO-8859-1 ?

Hvsi de er i UTF-8 skal det jo angives.
Avatar billede mfrost Nybegynder
11. oktober 2003 - 16:46 #2
æøå burde være gode chars i ISO-8859-1. Hvis jeg benytter encoding='UTF-8', så får jeg istedet fejlen 'XML document must have a top level element'
.. Men XML'en er jo perfekt valid?
Avatar billede janegil Nybegynder
11. oktober 2003 - 20:16 #3
Hvis det kodes med utf-8, representeres æøå av andre bytes enn i iso-8859-1. Med en editor som XMYspy går det greit - har du ingen editor som 'forstår' utf-8, skal du nok holde deg til iso-8859-1.

Sett med "iso-øyne" er utf-8-versjonen:
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<test>
<text>æåø</text>
</test>
Avatar billede janegil Nybegynder
11. oktober 2003 - 20:17 #4
Tror MSXML stort sett bare vil ha UTF-16 ?
Avatar billede janegil Nybegynder
11. oktober 2003 - 20:19 #5
...og den ekleste måten å gjemme osm UTF-16, er å be wordpad om å gjemme som UNICOED.
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2003 - 23:14 #6
Der er to steder fejlen kan opstå:
1: I linjen der loader filen - "xmldoc.load(...)"
2: I linjen der udskriver resultatet - "response.write(...)"

- mit gæt er at det er 2'eren i dette tilfælde, fordi: Du sætter ContentType til "text/xml" - men det du rent faktisk udskriver er XML dokumentets text-værdi, nemlig: "æøå" - prøv med "xmldoc.xml" i stedet for.

/CS
Avatar billede mfrost Nybegynder
12. oktober 2003 - 21:17 #7
janegil>jeg gemte mit xml som unicode, men fik en anden fejlbesked!
Graystate> jep, det var ContentType som var problemet. Jeg rettede den til "text/html", og får xml'en ud i plain text. "xmldoc.xml" virkede dog ikke selvom content var "text/xml" !