Avatar billede spm. Nybegynder
02. januar 2001 - 18:15 Der er 19 kommentarer

140p. PHP spm.

Er der nogen der gider at fortælle mig lidt om hvad man kan bruge PHP til, og give nogle eksempler på PHP for 140 point?
Avatar billede zhatten Nybegynder
02. januar 2001 - 18:23 #1
Du kan bruge PHP til at lave Chatte, nyheds systemer, gæstebøger osv.

Et nemt Eksempel :

<html><head><title>PHP</title></head><body><?php echo  \"Hello World<P>\"; ?>
</body></html>

Her skriver den simplet hen bare Helle World når man åbner filen.

et andet :

<?php if(strstr($HTTP_USER_AGENT, \"MSIE\")) {?>
<center><b>Du bruger MS Internet Explorer</b></center><?} else {?>
<center><b>Du bruger ikke MS Internet Explorer</b></center><?}?>

Her kan den finder ud af om du bruger IE eller ikke gør det.

Var det sådanne Eksempler du mente ?

- Zhatten
Avatar billede zhatten Nybegynder
02. januar 2001 - 18:24 #2
Avatar billede lojmann Nybegynder
02. januar 2001 - 18:25 #3
Tja, i PHP kan man lave alt, eller meget tæt på i al fald. PHP bruges til at lave dynamiske web-sites med. Du kan kæde PHP sammen med flere forskellige databaser, mySQL etc.

Se her: http://www.webcafe.dk/php/index.php3 for en del artikler og info eller på http://www.dk.php.net
Avatar billede styrken Nybegynder
02. januar 2001 - 19:13 #4
PHP står for hypertext preprocessing. I PHP kan du lave næsten alt hvad du kan finde på internettet: Søgemaskiner, Debatforums. Emailsendere, tællere brugersystemer, du kan faktisk lave en side ligesom eksperten.dk i PHP.
For at kunne bruge PHP skal du have adgang til et webhotel som understøtter php. Et simpelt PHP script vil se sådan ud: <? echo \"Hello world\"; ?>

PHP-filer ender på .php, phtml, php3, det kommer an på hvorledes serveren er sat op.
PHP afhandles på serveresn ikke i browseren.

Avatar billede redhead Nybegynder
02. januar 2001 - 19:32 #5
Du kan ikke køre PHP i en browser uden at have en server kørende!
Med mindre du har ADSL eller flatrate vil jeg anbefale dig at dowloade det til din egen server (brug linket lojman gav dig).
Når du senere er god til det kan du evt. også lære noget om en SQL database, hvor jeg vil anbefale dig MySQL.
PHP kan de samme ting som ASP, men skulle være meget nemmere at lære.
Du kan f.eks. se på eksperten.dk\'s forside, hvor der er over 800 ASP spørgsmål, og kun lidt over 200 PHP spørgsmål.
Avatar billede spm. Nybegynder
02. januar 2001 - 20:38 #6
Skal man have sin helt egen server?
Er det ikke nok at man må bruge det der hvor man har sine sider hostet?
Avatar billede spm. Nybegynder
02. januar 2001 - 20:43 #7
Kan man password beskytte en side med PHP? (så man skal bruge login og kodord?)
Avatar billede spm. Nybegynder
02. januar 2001 - 20:47 #8
serveren jeg skal have mine sider hostet på understøtter PHP4
Avatar billede lojmann Nybegynder
02. januar 2001 - 21:00 #9
Man skal have en server som understytter PHP.
Du kan IKKE bruge PHP på de servere som du har til rådighed via din Internet udbyder.

Ja, sæ\'fø\'li, kan man PW beskytte det.
Avatar billede spm. Nybegynder
02. januar 2001 - 21:05 #10
Hvordan gør jeg det?
(Bare for at se et eksempel på PHP4)
Avatar billede zhatten Nybegynder
02. januar 2001 - 21:11 #11
www.whitehat.dk
www.trab.dk
www.f2s.com

Understøtter alle PHP og MySQL.

Det med Password kan gøres på en meget nem måde :

Indsæt dette i toppen af din fil :

//Dette login-script er programmeret af Jonas Delfs
//og må frit bruges så længe disse linier lades være

$realbruger = \"brugernavn\"; //Det rigtige brugernavn
$realpw = \"password\"; //Det rigtige password

if($action == \"login\"){

if(!$brugernavn) echo \"Du har ikke indtastet et brugernavn ;o)\";
elseif(!$password) echo \"Du indtastede ikke et password ;o)\";
else{

if($brugernavn == $realbruger && $password == $realpw){
?>

ind sæt dette i bunden af din fil :

<form action=\"<? echo $PHP_SELF; ?>?action=login\" method=\"post\">
<table><tr>
<td><font size=\"1\" face=\"Verdana\">Brugernavn:</font></td>
<td><input type=\"text\" name=\"brugernavn\"></td></tr><tr>
<td><font size=\"1\" face=\"Verdana\">Password:</font></td>
<td><input type=\"password\" name=\"password\"></td></tr><tr>
<td></td><td><input type=\"submit\" value=\"Login\"></td></tr></table>
</form>

Så skulle det Fungere.

- Zhatten
Avatar billede zhatten Nybegynder
02. januar 2001 - 21:13 #12
Hov Husk <? Som det første i det du skal indsætte i toppen

- Zhatten
Avatar billede spm. Nybegynder
02. januar 2001 - 21:17 #13
Hvad skal man kalde filen? .PHP?
Avatar billede lojmann Nybegynder
02. januar 2001 - 21:22 #14
Det er lige meget, da den i formens action referer til \"sig selv\" med den variabel...
Avatar billede spm. Nybegynder
02. januar 2001 - 21:25 #15
Skal man ikke downloade nogle programmer for at teste om det virker?
Avatar billede spm. Nybegynder
02. januar 2001 - 21:35 #16
Det har jeg hørt noget om!!!
Avatar billede bacce Nybegynder
02. januar 2001 - 21:44 #17
hmm jo du kan downloade PHP og eventuelt Mysql og så selv lave en offline server på din egen win maskine men ellers nej du kan sagtens lave scriptet på din maskine i fek.s wordpad hvor efter du så oploader det til det sted du har dine hjemmesider og så tester dem den vej
det skal lige siget at den nemmeste måde at få lavet noget php på er klart hvis du downloader php og mysql og så tester på din egen comp
(sparer dig for en masse tid og penge)
Bacce
Avatar billede styrken Nybegynder
02. januar 2001 - 22:28 #18
læs webcafes artikler om opsætning af en apacheserver :-)
så kan du teste dine php-scripts offline.
Avatar billede spm. Nybegynder
04. januar 2001 - 14:18 #19
Hmmm.