Avatar billede alpapa Nybegynder
09. oktober 2003 - 18:45 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

UNION eller hvad?

Hejsa alle

Har et problem med en SQL streng i Access.

Strengen ser lidt uoverskuelig ud, men kort fortalt så selecter jeg maaned (fx. januar) hvor staevne.godkendt=true og aargang=dropdownbox (fx. junior).

Problemet er at hvis der er flere stævner med aargangen junior der er godkendt og bliver afholdt i januar, så vises 5 januar - kan man ikke kode et eller andet så der kun bliver vist 1 januar?

SELECT maaned.maaned FROM aargang INNER JOIN ((staevne INNER JOIN (maaned INNER JOIN staevne_maaned ON maaned.ID = staevne_maaned.maaned_ID) ON staevne.ID = staevne_maaned.staevne_ID) INNER JOIN staevne_aargang ON staevne.ID = staevne_aargang.staevne_ID) ON aargang.ID = staevne_aargang.aargang_ID WHERE ((godkendt=True) AND ((aargang.aargange) = '" + aargang.SelectedItem.Value + "'))

På forhånd tak
alpapa
Avatar billede chaosstfu Nybegynder
09. oktober 2003 - 18:48 #1
Prøv at undgå at onanere så ofte
Avatar billede terry Ekspert
09. oktober 2003 - 19:30 #2
chaosstfu>If you cant keep your stupid comments to yourself then maybe we can ask admin to remove your profile!
Avatar billede terry Ekspert
09. oktober 2003 - 19:33 #3
alpapa>If you have Access then try making the query in the query designer. You can try grouping on maaned
Avatar billede alpapa Nybegynder
09. oktober 2003 - 19:40 #4
I did the query in: "opret en forespørgsel i designvisning" ~ I guess it's the same as "query designer", but what do you mean by grouping?
Avatar billede terry Ekspert
09. oktober 2003 - 19:49 #5
In the menu at the top you will see a button which looks a bit like an E
press this button and it will add an extra row in the grid named (Total) This will also by default select "Group By" which will group all dates which are the same so that you only get  one.
You can also try

SELECT DISTINCT maaned.maaned ....

or
SELECT DISTINCTROW maaned.maaned ....
Avatar billede alpapa Nybegynder
09. oktober 2003 - 19:52 #6
terry - BRILLIANT, DISTINCT works like a charm.

Thank you
alpapa
Avatar billede terry Ekspert
09. oktober 2003 - 19:54 #7
selv thanks