Avatar billede UlrBri Nybegynder
09. oktober 2003 - 13:48 Der er 1 løsning

PHP's mail() virker ikke

Jeg er rimelig ny i Linux og er sprunget ud i det, fordi jeg vil sætte min egen webserver op. Det går sådan set også efterhånden helt godt, når jeg selv skal sige det :-), men en enkelt ting er ved at give mig grå hår i hovedet - jeg kan simpelthen ikke få PHP's mail()-funktion til at virke.

Distributionen er Red Hat Linux 9, indeholdende bl.a. Apache, PHP og Sendmail.

I /etc/php.ini har jeg følgende (uændret fra distributionen):
sendmail_path = /usr/sbin/sendmail -t -i

(og path'en passer, det har jeg tjekket).

I /etc/mail/sendmail.mc har jeg sat følgende for at aflevere al post til min udbyders smtp-server:
define(`SMART_HOST',`smtp.tiscali.dk')dnl

/etc/mail/access er født således:
localhost.localdomain          RELAY
localhost                      RELAY
127.0.0.1                      RELAY

For forsøgets skyld har jeg desuden indsat:
192.168.1.4                    RELAY

- og udkommenteret denne i sendmail.mc:
DAEMON_OPTIONS(`Port=smtp,Addr=127.0.0.1, Name=MTA')dnl

- således at jeg kan sende mail fra en almindelig mailclient på en anden maskine på lokalnettet og bruge linux-serveren som relay. Det virker fint, linuxmaskinen tager imod mailen og sender den videre til smtp.tiscali.dk, alt ok.

Men når det er PHP's mail()-funktion (på Linuxmaskinen selv), der skal sende, kommer der IKKE nogen mail. PHP giver ingen fejlmeddelelser, selv om jeg slår al error_reporting til.

Der må åbenbart være noget, jeg mangler at gøre?

Og hvis I ikke lige ved, hvad jeg mangler at gøre, så ved I måske, hvordan jeg kan få en fejlmeddelelse om, hvad der går galt?
Avatar billede UlrBri Nybegynder
10. oktober 2003 - 08:13 #1
Var der virkelig ingen, der havde et bud her?
Nå, men jeg fandt løsningen via en nyhedsgruppe i stedet for, og nu virker det.

Problemet skyldtes, at min udbyders smtp-server afviste mailen. Årsagen var, at afsenderdomænet var ugyldigt, fordi jeg manglede disse to i /etc/mail/sendmail.mc:

MASQUERADE_AS(`mitdomæne.dk')dnl
FEATURE(masquerade_envelope)dnl