Jeg er ved at lave en Flash-animation, der indeholder en loopet animation. Der er 4 knapper. Knap 1 starter nr. 1 lyd / knap 2 muter nr. 1 lyd / knap 3 starter nr. 2 lyd / knap 4 muter nr. 2 lyd.
Lydene sidder på 4 keyframes, så når man starter en lyd, siger den kun noget når den passerer keyframen, som lyden "hænger på"
PROBLEMET er, at når jeg én gang har startet den første lyd og mutet den igen og så starter nr. 2 lyd, afspilles også lyd 1. Aaargh!
Knappen til at starte lyden (eller få lyden på keyframen inde i animationen til at sige noget) ser sådan ud:
Jeg fatter ikke helt hvad alt ovenstående script skal til for. Har du selv lavet det eller har du snippet det et eller andet sted? Hvor mange forskellige lyde har du?
skal det sættes ind i starten ? Eller på hver af de frames, jeg vil have til at sige noget ?
Pointen er, at der er en lyd HVER gang en fod i animationen rammer gulvet. Brugeren af sitet skal så kunne trykke på en knap, så der kommer en ny lyd, når foden rammer gulvet.
Lydene er korte, og de skal ikke bare starte vilkårligt i filmen, men HVER gang foden rammer gulvet (dvs. på 3 keyframes i løbet af filmen)
Problemet er vist (hvad ved jeg ?) at selv om man laver knapper, der stopper lyden, starter den jo bare igen, når filmen når til næste keyframe, hvor lyden igen er sat ind, så det siger noget når foden rammer gulvet...
de 3 gange foden rammer gulvet, er det den samme lyd. Når så brugeren beslutter, at han ikke synes det er en god lyd, kan han skifte den til en anden lyd, som så bliver gentaget de 3 gange foden rammer gulvet.
man kan vælge mellem 2, og ja man skal kunne slå dem helt fra. Jeg kunne bare ikke finde ud af det, så jeg lavede to knapper, der sætter lyden til 0. Det står øverst i spørgsmålet :-)
mjaeh, jeg er ikke sikker på, at du forstår, hvad jeg mener.... I filmen slår foden mod gulvet tre gange. Hvis der er den samme lyd på 3 keyframes i filmen, når forden rammer gulvet, hjælper det jo ikke at lave en stop-knap, sådan som du foreslår det. Lyden vil vel stadig blive gentaget, når filmen passerer de 3 keyframes, som indeholder lyden...
prøv lige at se swf'en. www.whop.dk/flash/8.swf Bare glem designet, det er bare for at teste...
Hvis du trykker på den første BLÅ knap, sætter den en lyd i gang. Hvis du trykker på den anden BLÅ knap, muter den lyden. Hvis du trykker på den første LYSERØDE knap, sætter den en lyd i gang. Hvis du trykker på den anden LYSERØDE knap, muter den lyden.
Men hvis du NU trykker på den første BLÅ knap, siger den både den første og anden lyd. Det er problemet.
Ja, der er linkage på. Øv, hvorfor virker lortet ikke...
Prøv lige at se www.itu.dk/people/boerup/flash Der kan du se, hvordan min flash-fil ser ud. Jeg må jo have gjort et eller andet galt. for der kommer ingen lyd ud.
NU har jeg fundet ud af, hvad jeg har gjort galt. bass.attachSound("a_bass2.wav"); skulle selvfølgelig hedde: bass.attachSound("bass_lyd"); - altså ikke filnavnet, men exportnavnet.
NU har jeg til gengæld et andet problem. Når filmen looper holder lydene også op med at sige noget.
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.