Avatar billede hostgirl Nybegynder
08. oktober 2003 - 15:28 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvem er online

Heysa...

Jeg står og mangler en idé/kode til hvordan jeg kan tjek om folk er online/offline. En bruger logger ind og på en liste skal der stå at brugeren er online/offline, og sidst login er den og den dato. Jeg ved ikke helt hvordan det kan laves, og spørg derfor om hjælp.

Jeg ser helst nogle kode eksempler, men en god forklaring af hvordan det kan laves ville også være fint :)

på forhånd tak..
Avatar billede netro Nybegynder
08. oktober 2003 - 16:03 #1
Tillader lige at gentage mig selv fra tre andre spørgsmål;

Opret et felt med dato/tid for brugerens sidste login, der opdateres af brugeren selv f.eks. hvert 5. min.

Udtræk online-brugere:
Select From Tabel Where SidsteLogin > DateAdd('n', -5, Now())

Tjek om en bruger er online:
If DateDiff("n", SidsteLogin, Now) < 5 Then
  'Bruger er online
End If

Så slipper du også for bøvlet med global.asa og IIS og brugere, der afviser session-cookies.
Syntaksen på SQL-sætningen varierer alt efter, hvilken database, du har, men nu gættede jeg på, det er Access.

Alternativt kan du også benytte global.asa, men den løsning bryder jeg mig personligt ikke om.
Avatar billede hostgirl Nybegynder
08. oktober 2003 - 20:52 #2
Hvordan har du tænkt at jeg skal få brugeren til at opdater det?
Avatar billede netro Nybegynder
08. oktober 2003 - 21:24 #3
Ved at lave en update på din side:

Update Tabel Set SidsteLogin = Now() Where BrugerID = " & Session("BrugerID")
Avatar billede orackel Nybegynder
10. oktober 2003 - 09:28 #4
hvorfor ikke bare updatere et felt til 1 når de logger på, og så checke om tallet er 1 ????

Husk at nogle webhoteller bliver ustabile og kan til tider ikke finde ud af om de køre 12 eller 24 timers urværk :O(

Oraklet
Avatar billede netro Nybegynder
10. oktober 2003 - 15:15 #5
orackel -> De skal også logges af igen (dvs. dit 1-tal skal ændres til f.eks. et nul).
Avatar billede hostgirl Nybegynder
10. oktober 2003 - 17:23 #6
Jeg takker for svaret netro, det var lige hvad jeg havde brug for ! Tusind tak og hav en god weekend
Avatar billede netro Nybegynder
10. oktober 2003 - 18:11 #7
Det er godt. Og tak i lige måde :)
Avatar billede orackel Nybegynder
12. oktober 2003 - 17:24 #8
Undskyld jeg ikke har svaret, men har været til fest hele weekenden :O)

Men du kunne jo i din logud funktion bare updatere feltet til 0 :O)

Oraklet
Avatar billede netro Nybegynder
12. oktober 2003 - 18:22 #9
Ja, og hvis brugeren ikke benytter logud-knappen? Så åbner vi et vindue ved onBlur, der logger brugeren af. Og hvis brugeren benytter en popup-killer? Så får de ikke vinduet at se. Jeg vil fastholde, at min løsning er den sikreste.