Avatar billede tsl Nybegynder
08. oktober 2003 - 12:39 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

CPR-nr sortering

Jeg har en database i access hvor jeg skal have sorteret mine cpr-nr i en forspørgelse det står følgende 123456-1234 ddmmåå-XXXX jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man først for den til at sortere efter år, dato og mdr.
Avatar billede terry Ekspert
08. oktober 2003 - 12:42 #1
SELECT * FROM Your Table ORDER BY Left([cpr-nr],2), Mid([cpr-nr,3,2), Mid([cpr-nr,5,2)
Avatar billede terry Ekspert
08. oktober 2003 - 12:44 #2
almost
SELECT * FROM Your Table ORDER BY Mid([cpr-nr,5,2) AS YY, Mid([cpr-nr,3,2) AS MM, Left([cpr-nr],2) AS DD
Avatar billede terry Ekspert
08. oktober 2003 - 12:45 #3
Ah! år, dato og mdr!

SELECT * FROM Your Table ORDER BY Mid([cpr-nr,5,2) AS YY, Left([cpr-nr],2) AS DD, Mid([cpr-nr,3,2) AS MM
Avatar billede terry Ekspert
08. oktober 2003 - 12:45 #4
dato = Dag ?
Avatar billede terry Ekspert
08. oktober 2003 - 14:38 #5
tsl>cant help if you dont respond!
Avatar billede tsl Nybegynder
08. oktober 2003 - 16:17 #6
terry> Jeg tror ikke rigtig jeg forstå det du har skrivet det jeg skal bruge er opsætningen inden i access når jeg opretter en forspørgelse...
Avatar billede terry Ekspert
08. oktober 2003 - 18:36 #7
der er ikke noget opsætning i Access der kan gøre det, det skal gøres i selve forespørgslen, og det er det mit forslag går ud på!
Left() og Mid() er indbyggede funktioner i Access og jeg bruger dem til at splitte dit CPR-nr op i år, mdr, og dag. Ellers kan man ikke sortere efter disse da CPR-nr er i et andet format!

Men ellers kan du sende dB'en til NOSPAMeksperten@santhell.dkNOSPAM

du skal fjerne NOSPAM
Avatar billede terry Ekspert
09. oktober 2003 - 09:55 #8
!
Avatar billede terry Ekspert
09. oktober 2003 - 09:58 #9
you can copy the SQL directly into the SQL window of the query builder. Then alter the fields and table names

Your Table (should have been YourTable) = the name of the table
cpr-nr = the name of the field containing the CPR number
Avatar billede terry Ekspert
09. oktober 2003 - 20:53 #10
tsl>Du kan send dB'en til mig!
Avatar billede tsl Nybegynder
10. oktober 2003 - 11:47 #11
Hej terry  jeg kan ikke sende databasen som jeg bruger da det er en medlems database men oplysninger på alle vores medlemmer og forælder og det er meget følsomme oplysninger. men kan jeg lave en kopi af samme database slette alle posterne og lave nogle fiktive navne og cprnr kan det hjælpe tror du.
mange tak for hjælpen ind til vidre

Hilsen
TSL
Avatar billede terry Ekspert
11. oktober 2003 - 20:35 #12
Yes if you send me some example data which is in the same format as you are using then that would be fine. Also I need to know how you want to see the result.
mvh
terry
Avatar billede terry Ekspert
13. oktober 2003 - 20:10 #13
!
Avatar billede terry Ekspert
15. oktober 2003 - 18:33 #14
tsl>I cant help if you dont respond!
Avatar billede terry Ekspert
20. oktober 2003 - 19:18 #15
tsl>Now its time to close!