Avatar billede cogitans Nybegynder
08. oktober 2003 - 11:25 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Eksportere data fra Axapta 3.0 til Lotus Notes?

Findes der et eksempel på, hvordan man kan lave et udtræk af data fra Axapta 3.0, som så sendes til Lotus Notes?
Avatar billede wilco Nybegynder
15. oktober 2003 - 11:04 #1
Hej Cogitans

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med at "sendes it Lotus Notes" ?

Hvis det var mig der skulle lave ovenstående, ville jeg bruges Axapta's com connector.

Com connectoren fungerer således at du laver et axapta program til at "trække data ud" f.eks. en query

fra notes kalder du så axapta's com connector som så afvikler kørsel for dig og returnerer de enkelte records du får.

//Wilco
Avatar billede cogitans Nybegynder
15. oktober 2003 - 11:11 #2
Jo, jeg tror, at det er rigtigt forstået. Problemet er, at når der ændres i databasen i Axapta, og man trykker på en knap, som hedder "e-mail", så skulle ændringerne (eller måske data fra hele den aktuelle tabel) sendes via e-mail til e-mailprogramet Lotus Notes. Jeg ved, at funktionen allerede er indbygget i Axapta til Outlook...men altså ikke til Lotus Notes. Det er dette, som jeg så gerne il implementere. Er der eventuelt nogle, som kan vise mig koden til implementationen af Outlookløsningen?

Og også gerne en mulig løsning til det egentlige problem...?
Avatar billede wilco Nybegynder
15. oktober 2003 - 12:57 #3
Hej Cogitans

Jeg har lige kikket lidt nærmere på det du snakke om...

Outlook integrationen kan du se mere om i klasserne sysoutlookMailItem og sysoutlookpostitem f.eks.

Jeg vil forslå du søger i appl. efter nogle af disse klasser for at se hvordan de bruges.

Grundliggende af det jeg umidlbart kan læse, så anvender den Outlook's mapi klient.

Jeg ved ikke noget om programmeringen op mod Notes.. (anvender det kun).

//wilco
Avatar billede cogitans Nybegynder
20. oktober 2003 - 09:15 #4
Hvor kan jeg finde klasserne sysoutlookMailItem og sysoutlookpostitem så?
Avatar billede cogitans Nybegynder
20. oktober 2003 - 11:02 #5
Nu tror jeg, at jeg har fundet dem.

Men kan disse klasser godt overskrives/overrides?
Og hvor bliver disse klasser kaldt fra i systemet?
Avatar billede wilco Nybegynder
20. oktober 2003 - 15:32 #6
Jeg ville nok ikke bare overskrive dem, men nedarve dem, også arbejde vidre og lave min egen version.

Prøv at søg på dem, på tværs af systemet, så finder du nogle steder hvor de bliver brugt.

//wilco
Avatar billede cogitans Nybegynder
20. oktober 2003 - 16:03 #7
Ja, det lyder som en god idé, at nedarve dem i stedet.
Jeg går ud fra, at det med at søge i systemet efter dem, så skulle kunne fortælle mig, hvor klasserne klades fra. Men hvordan søger jeg efter de oplysninger?
Avatar billede wilco Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:17 #8
Åben AOT (Axapta Application Tree)
Højre klik
vælg søg
skriv i feltet "contains text" : sysoutlookmailitem
tryk søg

så vil den komme op med et vindue nedden under hvor den viser de instancer af class'en er brugt i.

Wilco
Avatar billede cogitans Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:26 #9
jo, men hvordan angiver jeg så, at det nu er disse nye klasser, som skal kaldes? Ah, det gøres vel bare i actionfeltet (eller hvad det nu hedder) på den aktuelle knap?
Avatar billede wilco Nybegynder
28. oktober 2003 - 13:04 #10
yep

Du instantiere og kalder dine klasser på sammen måde som MBS gør det.

Wilco
Avatar billede wilco Nybegynder
28. oktober 2003 - 15:18 #11
Hejsa

Der er lige kommet lidt mere til min opmærksomhed :)

Opret en bruger/profil på technet.navision.com og
*****
Hi Martyn,

try to search for 'Notes' here TechNet - I believe you will find the answer to your question :o)
*****

wilco
Avatar billede cogitans Nybegynder
03. november 2003 - 22:30 #12
Så fik jeg endelig lavet et forsøg. Jeg skrev lidt kode i en form, som benyttede SysMailer. Dette fungerede fint - også med testene. Lige indtil den endegyldige test, hvor der kun er installeret Lotus Notes som mailprogram. Her gik det galt. Så jeg kan ikke benytte SysMailer. Kan Mapi gøre tricket? Og kan man evt. programere sine egne klasser i Java, og derefter integrere dem i Axapta? (hvis "ja", hvordan så?)
Avatar billede wilco Nybegynder
11. november 2003 - 15:27 #13
Hej

Ja du kan udvikle activeX componenter og anvende dem i dine forms

Når du indsætter et nyt element på din form kan du vælge ActiveX og så vælge blandt de activeX componenter som er registreret.

Jeg kan ikke tro andet end at du også kan anvende mapi... du kan se i klassen WinAPI hvordan du tilgår windows dll'er ... du må kunne gøre det samme med en mapi klient.. (uden jeg har prøvet noget ligende selv)

Wilco
Avatar billede cogitans Nybegynder
11. november 2003 - 17:35 #14
Hvordan bruger man ActiveX-komponenter?

Jeg har prøvet med MAPI, men den fungerede heller ikke...
Avatar billede cogitans Nybegynder
11. november 2003 - 22:36 #15
Jeg synes ikke, at nogle af activeX componenterne umiddelbart kan bruges. Er der nogle som ved, hvilke kan afvikle noget e-mailfunktionalitet?

Og angående javaklasser - kan der laves instanser af dem inde i FORMS (button:clicked() ) og i activeXkomponenter?
Avatar billede cogitans Nybegynder
12. november 2003 - 10:15 #16
Muligvis har jeg en løsning nu. Jeg vil hardkode et kald til genvejstasterne i Lotus Notes gennem Axapta. Tasterne er ALT og 1. Men hvordan koder jeg disse kald? Hvis jeg bruger print("_ALT+1"); så popper der bare et vindue op med teksten inde i. Er der nogen, som ved hvordan jeg overfører dette tastekald til andre applikationer gennem Axapta???