Avatar billede nidu Nybegynder
08. oktober 2003 - 11:06 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Cookies - hvad kan lade sig gøre?

Hej.
Jeg skal finde en løsning til et problem vi har.

Vi skal lave en JSP side, hvor brugeren kan vælge noget i et dropdown vindue og gemme det valgte i en cookie.

Er dette understøttet af både IE5.5 og NS4.7?
Hvad sker der, hvis brugeren har slået cookies fra i deres browser?
Hvis brugeren har slået cookies fra, kan man så lave en dialogbox-løsning?

/Nidu
Avatar billede arne_v Ekspert
08. oktober 2003 - 11:37 #1
Det kan næppe håndteres server-side.

JSP siden genererer noget og sender det til browseren. Hvis browseren rejekter
cookies, så er det for sent at gøre noget server side.

Du kan muligvis lave noget JavaScript client side.

Alternativt kan du undlade at bruge cookies og gemme informationen
server side i sessionen. Hvis browseren ikke accepterer cookies
så switcher JSP serveren automatisk til URL rewriting (hvis
den er konfigureret til det).

Medmindre du skal bruge den information udenfor JSP/Servlet, så vil jeg
anbefale den løsning.
Avatar billede nidu Nybegynder
08. oktober 2003 - 12:04 #2
Kan javascript tjekke om cookies er disabled?

Vi kan desværre ikke bruge session, da brugerens valg skal gemmes til de næste mange gange han/hun besøger siden.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. oktober 2003 - 12:20 #3
Det vil jeg tro, men jeg ved ikke ret meget om JavaScript.

I kunne jo lade folk logge ind med brugernavn/password, så kunne
info gemmes server side.

Ellers tror jeg lige at I skal prøve at sætte en cookie og hvis ikke
den kommer med i næste request, så redirecter I til en side med "Beklager disse
sider kræver cookies enabled".
Avatar billede nidu Nybegynder
08. oktober 2003 - 14:37 #4
Kan man lave unikke cookies? - hvis man har en computer som mange forskellige mennesker accesser, kan man så have en cookie pr. brugernavn?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. oktober 2003 - 14:56 #5
Det afhænger af computeren.

Windows 95/98/ME : nej

Windows NT/200/XP & Linux : ja (fordi cookies gemmes per brugernavn)
Avatar billede arne_v Ekspert
08. oktober 2003 - 14:56 #6
[man kan naturligvis ikke skelne mellem 2 personer der bruger samme
brugernavn]
Avatar billede arne_v Ekspert
10. oktober 2003 - 22:02 #7
OK ?
Avatar billede nidu Nybegynder
13. oktober 2003 - 13:53 #8
Helt ok. Mange tak.