Avatar billede 991230 Nybegynder
06. oktober 2003 - 23:10 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kun 1 maskine ad gangen vil pinge en ekstern/WAN adresse

Jeg har 3 maskiner kørende i et netværk. De 2 af maskinerne kører med Windows XP Pro og den 3. kører med Windows Server 2003 Enterprise Edition.
Netværket er forbundet vha. en 5 port switch hvortil maskinen med Windows Server 2003 og den éne maskine med Windows XP Pro er furbundet.
Den sidste maskine med Windows XP Pro kører på netværket vha. en Access Point som også er forbundet til switchen.
De 2 sidste ting der er tilsluttet til switchen er en printserver + min router (Cisco677). Forbindelse er iøvrigt ADSL.

Mit problem består i, at jeg kun kan få en af de 3 maskiner på netværket til at pinge en ekstern/WAN adresse. Når jeg ikke kan pinge får jeg hele tiden svaret:

Request timed out / Anmodning fik time out

Jeg har taget kontakt til min ISP som er Cybercity.
For at starte et sted gjorde Cybercity det at de kørte nogle kommandoer i routeren, imens jeg samtidig satte en maskine på netværket til pinge en ekstern adresse kontinuerligt.

Kommandoerne der blev kørt ser således ud:

set pass exec xxxxxxxxxx
set pass enable xxxxxxxxxx

set dhcp server en

set ppp wan0 login dslxxxxx
set ppp wan0 pass xxxxxxxxxx

set dhcp server pool 0 dns 212.242.40.3
set dhcp server pool 0 sdns 212.242.40.51

set nat entry add 10.0.0.1 23 0.0.0.0 23023 tcp
set nat timeout udp 3600
set nat timeout icmp 3600

set web dis

set ppp restart enabled
set nat enable
write
reboot

Når de kommandoer er blevet kørt og routeren er rebootet kommer den maskine som jeg har sat til at pinge kontinuerligt igennenm, og modtager nu et svar på det ping der bliver lavet.
Men nu er jeg så i den situation, at jeg ikke kan pinge en ekstern adresse fra en af de andre maskiner på netværket.

Hvis jeg så gør det nu, at jeg igen sætter en maskine (denne gang én af andre på netværket) til at pinge en ekstern adresse på netværket og samtidig logger ind i min router, fra en af de andre maskiner og kører de samme kommandoer som det blev gjort fra Cybercity kommer der igen
svar på pinget fra den maskine der nu pinger kontinuerligt.
Men nu er det så kun den maskine der kan pinge en ekstern adresse og ingen af de andre.

Jeg har på nuværende tidspunkt tømt min router for de
nat-entries som man selv kan lave.

For afjælpning af problemet kan jeg oplyse at alle mine maskiner er sat op manuelt med fast ip-adresse, gateway, primær og sekundær DNS adresser.
Maskinen med Windows Server 2003 og den éne maskine med Windows XP Pro er begge lige blevet reinstalleret og jeg kører ikke med nogen firewall på nogen som helst af maskinerne.

Når jeg kører kommandoen ipconfig /all på min Windows Server 2003 ser det således ud:

Windows IP Configuration

    Host Name . . . . . . . . . . .  : Server
    Primary DNS Suffix . . . . . . . :
    Node Type . . . . . . . . . . .  : Unknown
    IP Routing Enabled . . . . . . . : No
    WINS Proxy Enabled . . . . . . . : No

Ethernet adapter Local Area Connection:

    Connection-specific DNS Suffix . :
    Description . . . . . . . . . .  : 3Com 3C905TX-based
                                      Ethernet Adapter
                                      (Generic)
    Physical Adress . . . . . . . .  : 00-60-97-82-6E-AF
    DHCP Enabled . . . . . . . . . . : No
    IP Adress . . . . . . . . . . .  : 10.0.0.2
    Subnet Mask . . . . . . . . . .  : 255.255.255.0
    Default Gateway . . . . . . . .  : 10.0.0.1
    DNS Servers . . . . . . . . . .  : 212.242.40.3

De 2 andre maskiner har samme opsætning. Dog har de naturligvis andre ip-adresser.

Jeg har også prøvet at slette alt i routeren og genindlæse den som den blev leveret fra Cybercity.
Netkortene i de enkelte maskiner har også været fjernet fra systemet, i opsætningen, og er blevet geninstalleret flere gange.

Iøvrigt oplever jeg også at svaret på min ping request ikke er helt stabil når jeg har mulighed for at pinge fra en af maskinerne.
1 ud af de 4 svar på min ping kan sommetider godt give en 'request timed out'.

Jeg håber, at det her har været fyldestgørende nok til at belyse mit problem.

Jeg venter spændt på en løsning af mit problem.
Avatar billede dynablast Nybegynder
07. oktober 2003 - 10:48 #1
Jeg havde ikke tålmodighed til at læse det hele.

Men er dit problem at kun 1 af pc'erne kan komme på af gangen, eller er det kun 1 bestemt der kan komme på?

Har det virket på et tidspunkt?

Det lyder meget som om at din router (som også er DHCP server) kun vil uddele 1 extern IP, hvilket vil sige at det kun er 1 af dine pc'ere der kan komme på nettet.

De 2 sidste vil derfor kun være på lokalt nettet.

Kan de 3 pc'ere pinge hinanden internt?
Avatar billede 991230 Nybegynder
07. oktober 2003 - 16:59 #2
Ja det er kun 1 af PC'erne der kan pinge en ektern adresse ad gangen. Ikke nogen bestemt, men kun en af dem.

Det har virket altid, men er pludselig holdt op.

Det der med at det kun er 1 PC'er der kan komme passer ikke for de kan alle 3 komme på nettet på samme tid. Intet problem der!

Det er bare selve ping funktionen der kun virker fra 1 PC ad gangen.

De 3 maskine kan alle pinge hinanden internt.
De kan også pinge gatewaye'en / routeren og loop-back adressen.

DHCP serveren i routeren er enabled. Den skulle jeg måske nok slå fra.
Avatar billede 991230 Nybegynder
07. oktober 2003 - 17:16 #3
Ja det er kun 1 af PC'erne der kan pinge en ektern adresse ad gangen. Ikke nogen bestemt, men kun en af dem.

Det har virket altid, men er pludselig holdt op.

Det der med at det kun er 1 PC'er der kan komme passer ikke for de kan alle 3 komme på nettet på samme tid. Intet problem der!

Det er bare selve ping funktionen der kun virker fra 1 PC ad gangen.

De 3 maskine kan alle pinge hinanden internt.
De kan også pinge gatewaye'en / routeren og loop-back adressen.

DHCP serveren i routeren er enabled. Den skulle jeg måske nok slå fra.

Sorry jeg glemte lige at sende en e-mail til dig så jeg gentager lige mig selv
Avatar billede 991230 Nybegynder
07. oktober 2003 - 21:04 #4
Hej igen.

Jeg har selv fået løst problem ved at sætte icmp timeout'en i routeren ned.
Nu kan alle pinge igen så jeg må desværre nok hellere beholde pointene selv.