Avatar billede mercutio Nybegynder
06. oktober 2003 - 22:48 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kommunikation mellem java og en bizztalk server - hvordan?

Jeg har et java program og jeg skal snart igang med et projekt hvor det skal snakke sammen med en bizztalk server er der nogle der har prøvet at lave det så er i meget velkomne til at komme med kode stumper eller ideer til hvordan det skal sættes op.
Mvh. Merc.
Avatar billede azzodiac Nybegynder
06. oktober 2003 - 22:56 #1
Interesssant spørgsmål, jeg er med på en lytter. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
06. oktober 2003 - 23:01 #2
Ifølge:
  http://www.microsoft.com/biztalk/evaluation/overview/biztalkserver.asp
så snakker BizTalk både HTTP og SOAP, så et Web Service kald var
sikkert ikke nogen dum ide.

Men jeg formoder at du leder efter noget lidt mere specifikt.
Avatar billede mercutio Nybegynder
07. oktober 2003 - 08:05 #3
Nej hvis jeg fra en servlet kan lave et post til bizztalk serveren og den kan lave et post tilbage så er jeg godt tilfreds...
Avatar billede btolstrup Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:12 #4
Har du overvejet at bruge en messagebroker imellem java-delen og Biztalk - f.eks. en Java Message Server?

Det vil ofte gøre det nemmere at styre flowet mellem programmerne/serverne(formoder at Biztalk'en ligger på en selvstændig server). Især hvis du skal genstarte en instance skal du være meget påpasselig med ikke at miste data.
Avatar billede mercutio Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:23 #5
messagebroker? fortæl mere.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. oktober 2003 - 13:36 #6
Hvad er Java Message Server ?

Java Message Service (JMS) API compliant server ?
Avatar billede btolstrup Nybegynder
07. oktober 2003 - 15:48 #7
Arne: Du har ret. Java Message Service API'et er f.eks. grundlaget for IBM's MQSeries.

Man kan også læse om det på :
http://www.netfusion.co.za/Server_Application/ProSyst/Java__Message_Server/body_java__message_server.html

For et par år siden var jeg med i et projekt som benyttede en gratis, tysk-udviklet komponent(kan sq ikke huske hvad den hedder nu) som var aldeles god.

Så hvis man leder lidt på nettet, eller spørgeer sig for o chatrooms kan man sikkert godt finde ligende produkter.

Fordelen er at man slipper for at have direkte kontakt mellem servlets og Biztalk. Det giver bedre mulighed for at bearbejde beskeder når systemet har tid. Dette fordre selvsagt at man ikke skal have realtime-update af data. Men så ville man nok heller ikke benytte Biztalk i ens setup :)

Hvad liggr bag ved Biztalk - SAP?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. oktober 2003 - 15:54 #8
JMS er ikke grundlaget for MQ. MQ har eksisteret i mange år før
JMS. IBM leverer både et C API til MQ og et JMS API.
Avatar billede magoo20000 Nybegynder
08. oktober 2003 - 22:06 #9
Ja, MQ series virker helt fint (har arbejdet med den i.f.b.m BEA WLS/WLI).. Jeg tror dog ikke WebServices er nogen god ide, idet de ikke understøtter transaktioner i den nuværende version.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. oktober 2003 - 22:31 #10
BizTalk bruges ikke kun til transaktioner. SOAP/HTTP er en channel ind.
SMTP er en anden.
Avatar billede magoo20000 Nybegynder
08. oktober 2003 - 22:39 #11
Jo klart, men transaktioner er blot en glimrende glimrende at benytte sig af, hvis med vil sikre acid egenskaberne.