Avatar billede 1416 Nybegynder
01. januar 2001 - 20:11 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Udesndelse af emails

Hejsa!
Er der nogen, der har erfaring med udsendelse af store mængder mails (op til et par tusinde) fra en webside? Hvilket komponent er bedst jMail, aspMail eller andre?

Nogen, der har erfaring med Jmail´s enque method. Hvordan fungerer denne?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
01. januar 2001 - 20:13 #1
.NQ (Enqueue) kræver at man bruger MS Mail Pickup service
Avatar billede 1416 Nybegynder
01. januar 2001 - 20:19 #2
tdaugaard: Hvad er MS Mail Pickup service ?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
01. januar 2001 - 20:23 #3
Det er hvis du bruger en Microsoft Mailserver så kan man istedet for at specificere en SMTP server og skulle sidde og vente på at mails\'ene bliver sendt, specificere et Pickup directory hvor mail serveren \"kigger\" en gang i mellem (et fast interval på nogle minutter/sekunder eler sårn) og hvis der er nye mails i pickup dir\'et så sender den dem.

Jeg har ingen erfaring med det, men det er noget jeg har fået af vide af en sys adm.
Avatar billede smurfen Nybegynder
01. januar 2001 - 23:30 #4
Du kan f.eks:

Lave et batchjob der sender mails.

eller bruge jmails lazysend egenskab i kombination med at hive alle dine emails ud i et array fra en database via getrows og så:

EmailArray = objRS.Getrows

\'init jmail og alt det der pjat
jmail.lazysend = true

For i = 0 To UBound(EmailArray)
jmail.addrecipient Emailarray (0,i)
jmail.execute
jmail.clearrecipients
Next

jmail.close
set jmail = nothing

hvis du forstår hvad jeg mener.

lazysend propper det op i serverens hukommelse og sender mailsne derfra.. det er supersmart.
Avatar billede 1416 Nybegynder
02. januar 2001 - 22:16 #5
Hej smurf:
Hvorfor er dit svar bedre end tdaugaards? Umiddelbart vil jeg da mene, at hans metode er mere \'venlig\' overfor serveren (performance)? Eller hvad?

Og btw. jeg læste lige dimacs helpdesk (producent af jmail). De anbefaler ikke Jmail, til udsendelse af mange mails, da denne slet ikke har en \'massmailfunction\' ???

Nedstående er hugget fra deres helpdesk:
10:55:02 AM 5/17/2000 tech : wrote:
I suggest you chose another component. JMail has no massmailfunction and is not built to manage such huge amounts of mails.

Det skal dog nævnes at det er en hel del flere emails end 2000 de snakker om.

Jeg syns bare, at det lyder underligt, da i begge 2 nævner funktioner, der umiddelbart kan beskrives som \'massmailfunctions\'???

Smuft: Har du erfaringer mht. at sende emails (mange) ud via den metode?  Den med batch jobbet kan jeg desværre ikke bruge.
Avatar billede smurfen Nybegynder
02. januar 2001 - 22:51 #6
Jeg sender nyhedsbrev ud fra tomsnak.dk nu til 10K brugere, jeg skal fortælle dig hvad det gør ved serveren om lidt :)
Avatar billede smurfen Nybegynder
02. januar 2001 - 23:09 #7
uhm:
i ca 20-25 sekunder:
100% cpu på en single cpu

ram fra 180-> 390 mb ram

det er dllhosten der sluger rammen

derefter drosler den stille og roligt ned på ramforbruget og hurtigt ned på cpu\'en..
dette burde dog ikke være noget problem hvis du har en seperat mailserver..
Avatar billede 1416 Nybegynder
04. januar 2001 - 19:02 #8
10K - det var mange - hvilket email komponet bruger du?
Avatar billede smurfen Nybegynder
05. januar 2001 - 11:00 #9
jmail 3.7 freeware
Avatar billede 1416 Nybegynder
05. januar 2001 - 21:31 #10
Tak for hjælpen :-)