Avatar billede brandy Nybegynder
06. oktober 2003 - 16:00 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Menu med sektioner

Hej!
Jeg har en menu med 3 lags menu:
+rod af menu
+sektion
  -side
Menuen er dynamisk og ser nogenlunde sådan her ud:
<?
while ($raekke = mysql_fetch_array($resultat)){
    echo "$raekke[navn]";
    while ($raekke1 = mysql_fetch_array($resultat1)){
        echo "$raekke1[navn]";
        while ($raekke1 = mysql_fetch_array($resultat2)){
            echo "$raekke2[navn]";
            echo "-Sider til denne sektion (2)";
        }
        echo "-Sider til denne sektion (1)";
    }
    echo "-Sider til denne sektion(0)";
}
?>
Det er selvfølgelig meget mere kompleks, men sådan fungerer den teoretisk.

Det jeg ikke kan finde ud af (!!) er hvordan jeg laver en while / funktion som gør det muligt at lave "uendeligt" antal sektioner, undersektioner, under-undersektioner...osv...

Jeg kan simpelthen ikke greje det lige nu :-)
Avatar billede brandy Nybegynder
06. oktober 2003 - 16:03 #1
Jeg forestiller mig en funktion der tjekker om der findes en under-sektion og så bliver den ved til der ikke er flere... lige nu har jeg 3 while løkker, som bestemmer at det bliver en menu med 3 "lag". Men tanken var at én while med en funktion kunne gøre det hele??
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2003 - 16:06 #2
Du skal lave et rekursivt metodekald. Lav en metode der chekker om sektionen har en undersektionen: hvis den ikke har tilføjer du bare sektionen i menustrukturen, hvis den har, kalder du metoden (inde fra metoden) med den nye række som parameter...
Avatar billede brandy Nybegynder
06. oktober 2003 - 16:09 #3
okay - dvs. en funktion som kan kaldes af sig selv?
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2003 - 16:12 #4
Ja...
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2003 - 16:13 #5
Jeg har desværre aldrig kodet PHP, så jeg kan ikke lave den for dig
Avatar billede brandy Nybegynder
06. oktober 2003 - 16:40 #6
<?
function sektion ($sektion_id){
    $resultat = mysql_query("SELECT * FROM sektioner WHERE relation = '$sektion_id'") or die (mysql_error());
    while ($raekke = mysql_fetch_array($resultat)){
        echo "$mappe_grafik <a onClick=\"DocClickHandler('$raekke[navn]');\" style='cursor: hand' class='sektion'>$raekke[navn]</a><br>";
        $resultat1 = mysql_query("SELECT * FROM sektioner WHERE relation = '$raekke[id]'") or die (mysql_error());
        if (mysql_num_rows($resultat1) >= 1){
            sektion($raekke1[relation]);
        }
        $resultat2 = mysql_query("SELECT * FROM indhold WHERE sektion = '$raekke[id]'") or die (mysql_error());
        while ($raekke2 = mysql_fetch_array($resultat2)){
            echo "$side_grafik <a href='indhold.php?vis=$raekke2[id]'>$raekke2[navn]</a><br>";
        }
?>
<?
sektion (0);
?>

Dette er en forsimplet udgave af hvad jeg har lige nu..OG det går naturligvis galt...nogen der kan hjælpe?
Der opstår et uendeligt loop ved første under-sektion.

De sektioner med relation = 0 er dem der ligger helt ude i roden.
Avatar billede brandy Nybegynder
06. oktober 2003 - 16:42 #7
Forhøjer point...
Avatar billede brandy Nybegynder
06. oktober 2003 - 17:47 #8
Jeg fandt løsningen selv :-) skulle bare væk fra maskinen lidt...
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2003 - 09:10 #9
Det hjælper ofte - man er bare tilbøjelig til at glemme det, eller for stædig til at indrømme det ....! :-)
Godt du fandt ud af det ;-)
Avatar billede brandy Nybegynder
07. oktober 2003 - 09:53 #10
Hehe..ja men ikke helt alligevel :)
http://www.eksperten.dk/spm/410708
Nyt spørgsmål...