Avatar billede driis Nybegynder
01. januar 2001 - 18:32 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

Ny RAM = Ustabil PC (Aaargh!!!)

Jeg købte den 27/12 256 MB PC133 SDRAM af mærket SuperPC hos Midt-Data. Disse RAM har jeg sat i maskinen i stedet for de gamle PC100 (2x128 MB), jeg havde. Nu er Win2000 blevet frygteligt ustabil, den fryser fuldstændigt uprovokeret. Nogle gange kan den køre en time, andre gange 5 min., før den fryser. Det, der sker er, at den ikke reagerer på input, men programmer, der kører bliver ved med at arbejde; f.eks. spiller WinAmp videre.

For at afhjælpe dette problem har jeg forsøgt at sætte de nye RAM i en anden sokkel, at geninstallere Win2000, og at ændre forskellige indstillinger i BIOS, uden resultat.

Hvem kan hjælpe mig med at fjerne problemet?

HW - info:
PIII EB 667 MHz
Transcend TS-AVD1 motherboard (Via Apollo Pro 133 chip)
GeForce 2 MX kort
+ lyd, net, scsi kort, HD og 2 CD ROM drev.

Jeg har overvejet muligheden for, at RAM\'en er defekt - i det tilfælde: Hvordan ligger chancerne for, at jeg kan få dem byttet med det samme, uden at jeg skal vente flere dage, før de får dem testet? (Jeg kan ikke undvære mine RAM de næste par dage, og at arbejde ved en maskine der går ned hver ½ time er _lidt_ usundt for arbejdsmoralen og humøret)
Avatar billede dreadworg Nybegynder
01. januar 2001 - 18:37 #1
Det lyder bestemt som om at klossen er defekt.
Avatar billede driis Nybegynder
01. januar 2001 - 18:51 #2
Det mener jeg også... Men hvis nu, der var nogen der viste noget om, at der var et problem med konfigurationen, eller kunne afhjælpe problemet på anden vis, ville det jo være nemmere end at skulle have bøvl med at få klodsen byttet.

Desuden er jeg lidt bange for, at Midt-Data vil påstå, at klodsen er OK eftersom jeg kan boote og bruge computeren

Jeg er meget interesseret i at høre hvordan andre ville gribe problemet med at få klodsen byttet an. (Helst med det resultat, at jeg får en ny klods med det samme, uden at skulle have pungen op af lommen)
Avatar billede krusell Nybegynder
01. januar 2001 - 18:55 #3
Da der er livtidsgaranti og onsite bytning (mener jeg bestemt der er på superpc-ram) kan du få dem byttet med det samme.
Det er der ihvertfald hos www.prc-data.dk , hvor jeg har købt mine.
Så prøv at at sige til Midt-data at klodsen er defekt og at du gerne vil have en ny.
Ellers kan du måske læse noget her om garantien på rammen.
Har ikke selv tid til at læse det igennem, da jeg får gæster.
Held og lykke.
krusell
Avatar billede teknik Juniormester
01. januar 2001 - 21:01 #4
Prøv eventuelt at tørre stikbenene på RAM blokken rene med sprit...
...den metode har før genoplivet ustabile RAM-stænger...skal så lidt til at genere forbindelsen.

- Ingen mulighed for at skifte tilbage til de 2x128 ??
Avatar billede teknik Juniormester
01. januar 2001 - 21:03 #5
...når det hænger sammen med skiftet, så er det jo 90%+ for at det er de nye RAM, men for at være \"helt sikker\", så var det da godt lige at få etableret, om problemet forsvinder med andre RAM.
Avatar billede bug Nybegynder
01. januar 2001 - 21:21 #6
Prøv at se på hastigheden på ram\'en - der har været en del problemer med pc133 ram hvis man benytter \"BY SPD\" settings i bios. Sæt denne selv til f.eks. 125 Mhz - så skulle det måske afhjælpe problemet.

;-Bug
Avatar billede bug Nybegynder
01. januar 2001 - 21:22 #7
Desuden - hvilket motherboard har du? er det et af dem med Intel\'s MHT? Memory Hub Translator - der måske er defekt?

Se mere om MHT problemet på support.intel.com - søg på MHT.

;-Bug
Avatar billede driis Nybegynder
01. januar 2001 - 21:38 #8
teknik>> Jeg finder lige noget sprit - de 2x128 er solgt, desværre.

bug>> Jeg har ikke noget, der hedder BY SPD i BIOS (mobo: Transcend TS-AVD1, Via 133 chipset). Er det indstilligen af RAM\'ens clockfrekvens du taler om her? I så fald har jeg mulighed for at vælge =FSB og FSB +/- 33 MHz.
Avatar billede bug Nybegynder
01. januar 2001 - 22:11 #9
Ja, det er clock\'en på ram\'en. Jeg tror det kan være dit problem hvis ikke ram\'en er defekt. Hent evt. Diagnostic software fra support.intel.com til test af din ram.

Prøv at eksperimentere med clock\'en på ram\'en. Se evt om der er nogle jumpere du kan eksperimentere med (se din mobo manual).

;-Bug
Avatar billede xtom2 Nybegynder
02. januar 2001 - 11:48 #10
Hej driis, blot et hurtigt spørgsmål;
Hvor stor er din PSU?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
02. januar 2001 - 11:50 #11
Apropos.. Inteltingen hedder MTH, ikke MHT.. :)
Avatar billede driis Nybegynder
02. januar 2001 - 16:12 #12
PSU er 300W (den der sidder i AOpen HQ08) - det burde vel ikke have noget at sige

bug>> Det hjælper ikke at eksperimentere med clockspeeden.
Avatar billede driis Nybegynder
02. januar 2001 - 17:59 #13
teknik>> Jeg har nu tørret stikbenene af med sprit, men om det har hjulpet, er jeg ikke klar over endnu (har lige bootet efter end operation ;-)

Jeg har også prøvet at køre programmet DocMemory (www.simmtester.com), og efter 2 gennemløb af dens Burn-In test, havde den ingen fejl fundet - så der må virkelig være tale om et periodisk problem...

Jeg har talt med Midt Data over telefonen i dag (havde ikke mulighed for at komme derop), og de var villige til at bytte blokken, \"hvis jeg kan påvise fejlen\"
Avatar billede teknik Juniormester
02. januar 2001 - 19:13 #14
>>driis
Ok X-er fingre....
Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. januar 2001 - 09:28 #15
driis, hvilken revision har dit bundkort? (jvf. evt. din manual hvor langt henne i rækken af revisioner den ligger). Fandt noget lettere interessant, der dog hentyder mere til at det er dit MX der er skyldig i problemerne.
Avatar billede driis Nybegynder
05. januar 2001 - 16:01 #16
xtom\'>> Jeg kan ikke lige se revisionen af mit bundkort i manualen; men jeg gætter på, at det er et af de første, der blev sendt ud af den model. Hvad har du fundet, da?

Men at RAM\'en var problemet er 100% sikkert; jeg har i dag lånt 2x128 MB, og med dem i kører det hele som smurt i olie. Hvad værre er, så påstår Midt Data for øjeblikket, at de ikke kan finde fejl på RAM\'en - men jeg fik dem til at teste dem i en Burn-in test weekenden over; så må vi jo se, hvad det fører med sig.

Jeg venter lige med at acceptere spørgsmålet, til jeg har fået mine egne RAM tilbage...
Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. januar 2001 - 17:47 #17
Via 133 motherboards that cannot support the GeForce:
Transcend AVD-1 (early revisions)

www.geforcefaq.com -> \"What\'s all this with the GeForce and early motherboards?\"
Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. januar 2001 - 17:49 #18
Avatar billede driis Nybegynder
05. januar 2001 - 18:06 #19
OK; men jeg har heldigvis ikke problemer med grafikkortet, problemet er jo løst, når der er andre RAM i. Desuden, fra linket:

\'It seems that the GeForce2 does not have this problem because it uses a 0.18 micron architecture that requires less power.\'
Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. januar 2001 - 18:16 #20
heh. Ok. =)
Avatar billede driis Nybegynder
08. januar 2001 - 18:05 #21
Jeg har i dag fået en ny RAM - blok fra Midt Data, og nu fungerer det hele, som det skal ;-)
Avatar billede krusell Nybegynder
08. januar 2001 - 20:16 #22
Cool :-)