Avatar billede kieler1234 Nybegynder
06. oktober 2003 - 13:59 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

byggematerialer til kirker

Hej igen, sidder stadig og har projekt ang kirker fra middelalderen..

Jeg ville gerne høre om hvilke materialer der blev brugt til at bygge en kirke i middelalderen? Og hvor jeg kan finde mere information om dette? Og til sidst om det ville have været mere hensigtmæssigt at bygge dem i noget andet med henhold til holdbarhed, hvis ja hvilket?
Tak
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. oktober 2003 - 14:02 #1
Det er jo almindelige gode gamle danske byggematerialer, Sten, kalk, mørtel, træ og jernbeslag. og du kan ikke påstå at der kunne være anvendt bedre materialer, de fleste af dem står jo endnu og vil vedblive med det i mange år frem.

De fleste trælasthandler og grusgrave forhandler den slags materialer og kan give dig både priser og info
Avatar billede htmlkongen Novice
06. oktober 2003 - 14:17 #2
Det er da fint det de har bygget dem i. Det holde jo stadig idag, også kan du prøve at regne ud hvor mange år de har stået der, så det er da super materiale  ;)
Avatar billede cdc Novice
06. oktober 2003 - 14:27 #3
her er lidt, klik ind på de forskellige kirker: http://www.kalkmalerier.dk/pages/links.html
Avatar billede jpv Nybegynder
06. oktober 2003 - 20:05 #4
Så noget på discovery for noget tid siden.
Roemerne havde lavet noget "beton" af noget lavasten. Som skulle være så godt at man prøver at efterligne det i dag. Colessum skulle være bygget af det.
I dag ville de bruge det til at bygge depot til atom affald.
Jeg vil kalde det blåstempling, selv om det ikke er et lokalt produkt.
Avatar billede kieler1234 Nybegynder
21. oktober 2003 - 14:26 #5
htmlkongen -> Nu er der jo en del kirker der er blevet restaureret, og det var også om det ville have været muligt for dem at have f.eks. brugt en anden slags mørtel. Med datidens teknologi. Og lige igen, er der nogen sider hvor der specifikt står noget om hvordan en kirke blev bygget dengang, altså trin for trin