Avatar billede weiland Nybegynder
06. oktober 2003 - 11:38 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

sortering af database-genereret dhtml-menu

Som beskrevet på http://www.dhtmlcentral.com/projects/coolmenus/examples/asp-example/vbscript.asp har jeg nu en menu, som henter sine menupunkter fra en database.
Til forskel fra dhtml-eksemplet har jeg også en kolonne ("Sortering"), som styrer rækkefølgen af menupunkterne. Altså fx skal "Forretter" komme før "Hovedretter", men "Desserter" skal komme til sidst.

1 Forretter
2 Hovedretter
3 Desserter

Jeg kan ikke få menuen til at lystre disse sorteringsnumre. Jeg gætter på, at hemmeligheden er at udforme SQL'en korrekt. Har prøvet med fx:
"SELECT PageID,Title,ParentPageID,Sortering from Pages ORDER BY ParentPageID,PageID,Sortering ASC" - men det virkede ikke.

Er hemmeligheden begravet et andet sted, og hvad kunne den i så fald være? :-)
Avatar billede jacob_hs Nybegynder
06. oktober 2003 - 11:42 #1
Du sortere på følgende måde:
ParentPageId
PageId
og til sidst
Sortering

Hvis du i stedet gør følgende:
"SELECT PageID,Title,ParentPageID,Sortering from Pages ORDER BY Sortering ASC"
Avatar billede di8leva Nybegynder
06. oktober 2003 - 11:43 #2
SELECT PageID,Title,ParentPageID,Sortering from Pages ORDER BY Sortering, ParentPageID, PageIDASC

Sortering skal vare først i din "order by" clause
Avatar billede weiland Nybegynder
06. oktober 2003 - 11:48 #3
di8leva >>
Jeg har nu "SELECT PageID,Title,ParentPageID,Sortering from Pages ORDER BY Sortering, ParentPageID,PageID ASC" - og menuen går helt amok. Jeg kan ikke helt se, hvad mønstret er, men menupunkterne er helt rodet rundt, desværre.
Avatar billede weiland Nybegynder
06. oktober 2003 - 11:49 #4
jacob_hs >> Og det samme er tilfældet med din løsning, desværre
Avatar billede di8leva Nybegynder
06. oktober 2003 - 12:00 #5
ah, okay...kigge lidt på det exempel du taget din kod fra

hvis du har:

"SELECT PageID,Title,ParentPageID,Sortering from Pages ORDER BY ParentPageID,PageID,Sortering ASC"

hvad bliver så resultatet og hvad er så fejl?
Avatar billede weiland Nybegynder
06. oktober 2003 - 12:06 #6
laver lige et online eksempel, øjeblik
Avatar billede weiland Nybegynder
06. oktober 2003 - 12:15 #7
Se nu http://www.weiland.dk/menu/
Der er sådan set ikke nogen fejl, bortset fra at menupunkterne ikke præsenteres i den rigtige rækkefølge.
Se under Hovedretter, hvor jeg har navngivet retterne med sorteringsnummeret til sidst. Man kan se, at sorteringen ikke foregår korrekt......
Avatar billede di8leva Nybegynder
06. oktober 2003 - 12:18 #8
prøv med:

"SELECT PageID,Title,ParentPageID,Sortering from Pages ORDER BY ParentPageID, Sortering, PageID ASC"

hvis det ikke virker kan man måske få se dine tabeller med data
Avatar billede weiland Nybegynder
06. oktober 2003 - 12:22 #9
Jamen, for søren, det virker jo.... Se link
Jeg tester lige lidt... Hallo hallo
Avatar billede weiland Nybegynder
06. oktober 2003 - 12:28 #10
Det virker umiddelbart perfekt.. Hurra!
Smid et svar, og du får dine points.... :-)
Avatar billede di8leva Nybegynder
06. oktober 2003 - 12:34 #11
svar =)
Avatar billede di8leva Nybegynder
06. oktober 2003 - 12:34 #12
oops.... svar =)