Avatar billede dancni Nybegynder
06. oktober 2003 - 10:53 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Citrix båndbredde

Jeg overvejer om det er muligt at oprette en Citrix installation hvor serveren er tilsluttet med ADSL 512/512
og klienterne kommunikerer med traditionelt dial-up (40bps) eller single channel ISDN.

Spørgsmålet om klienterne får tilstrækkeligt båndbredde til at køre interaktive applikationer f.eks. tekstbehandling i 1024x768 oplæsning.
Avatar billede jpvj Nybegynder
06. oktober 2003 - 10:58 #1
I følge mine oplysninger skulle dette være nok til Citrix, da den komprimerer bedre end MS TerminalServer.

Jeg ville nu nok foretrække at klienterne var på med ISDN, da forbindelserne er hurtigere at oprette, mere stabile og hurtigere en analog.

JP
Avatar billede dancni Nybegynder
06. oktober 2003 - 11:02 #2
Tak for svaret, men jeg fik nok ikke skrevet helt klart at jeg efterlyser erfaringer med lignende installationer. Jeg er enig i din vurdering af ISDN.
Avatar billede justme Nybegynder
20. oktober 2003 - 16:55 #3
Hej dancni, Du efterspurgte erfaringer... Det som du omtaler er muligt, og vil også funke' ok. Det kommer dog lidt anpå hvilken form for vpn du benytter, for benytter du også firewall mv. (går jeg ud fra ;o), tager den også hastigheden. Jeg kører en Citrix-Server med 30-35 brugere, hvoraf størstedelen dialer-in fra udlandet og adsl-hastighed på 1Mbit/1Mbit. Nogle brugere, som du selv omtaler, kører op med en analog linie. Jeg har ikke haft nogle problemer indtil nu med dette... Jeg vil dog anbefale 2 ting:

1) Lav standard-opløsningen til 800x600 (kører selv med 886x620) og 256 farver, ellers æder det for meget båndbredde.
2) Opret en yderligere desktop i "Program Neighborhood" som kører din ønskede opløsning. På den måde kan brugene selv bestemme hvilken opløsning (læs: hastighed) de ønsker... (Jeg har personligt valgt at kører ovenstående samt som nævnt en yderligere desktop som kører 16-bit...
Nu er jeg ikke helt sikker på hvad du mener med "tekstbehandling ... oplæsning". Men hvis det ala. PowerPoint-præsentationer, så vil hastigheden og opløsningen have meget at sige her, og vil ikke være ligesom hvis brugerne kørte applikationen på deres egen pc. Hvis du derimod bare tekstbehandling, så er der ingen problemer i dette. Grafikken mv. vil naturligvis ryge sig en tur, d.v.s. både billeder i .doc samt på internettet, med mindre man naturligvis kører minimum 16-bit... Alt over 16-bit, burde ikke være nødvendigt da Citrix jo ikke er beregnet til meget tunge opgaver såsom dtp mv...
God fornøjelse!
Avatar billede justme Nybegynder
20. oktober 2003 - 16:56 #4
Hmmm... glemte at skrive stavefejlene er gratis ;o
Avatar billede dancni Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:24 #5
oplæsning=opløsning. Mine stavefejl koster heller ikke noget.
Avatar billede justme Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:37 #6
lal, god"" a"" h"oe"re at vi "m"aler ""amme spro"k"