Avatar billede r.hegaard Nybegynder
04. oktober 2003 - 20:00 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Læse fra elektronik på parallel/seriel-porten

Jeg har lavet noget elektronik, som jeg gerne vil tilslutte computeren på parallel- eller seriel-porten og så prøve at aflæse det med et Delphi program. Jeg har 24 "signaler", som er enten 0V eller 5V DC.
Hvad er bedst at bruge parallel- eller seriel-porten ??
Hvordan får jeg det hele til at køre ??
Jeg er vant til at bruge Delphi, men har ikke prøvet at tilslutte noget elektronik på parallel- eller seriel-porten før.
Avatar billede sabine Nybegynder
04. oktober 2003 - 20:34 #1
hvis jeg var dig ville jeg bruge seriel porten, og så anden processor til at sample dine signaler.
de fleste 8051 processor har 32 IO pins eller mere og ville passe fint til din opgave
og så er den bare at skrive et program i C eller ASM til processoren og derefter til delphi
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
04. oktober 2003 - 20:54 #2
sabine > Det fik jeg ikke meget ud af.
Hvad er en 8051 processor ??
Jeg kan desværre ikke skrive et program i C eller ASM, så det er nød til at være noget jeg kan bruge i Delphi.
Avatar billede doc404 Novice
04. oktober 2003 - 22:26 #3
Du er under alle omstændigheder nød til at lave noget mere elektronik, der skal multiplexe dine signaler, fordi du kun har 8 input porte via parallel porten.

Under Windows 95,98 er det nemt, da du kan bruge asm in,asm out direkte (du kan finde tusinder af eksempler via Google). På NT/XP er du nød til at have en driver, da du ikke kan accesses printerporten direkte. Dem kan du finde her : http://www.torry.net/portaccess.htm

Hvis du ikke har en processor af nogen art i din elektronik, så ville jeg bruge printerporten. Du har alt for få linier i din serielle port plus du skal lave level konvertering.

Alternativt kunne du jo investerer i et I/O kort til din PC, men de koster som regel fra 400-500 og opefter. De billigste er ISA kort.

Og så lige den sidste ting. En printerport er ret nem at brænde af...
Avatar billede zerohero Nybegynder
05. oktober 2003 - 04:04 #4
Sabine>> Da Delphi er et kompiler sprog, kan man selvfolig ogsaa skrive Assembler i Delphi! Saa hvad skulle problemet vaere med KUN at bruge Delphi til at kompile programmet til dette formaal?
Avatar billede doc404 Novice
05. oktober 2003 - 11:22 #5
zero.. Det er programmet til 8051 hun mener
Avatar billede sabine Nybegynder
09. oktober 2003 - 21:15 #6
Lige en ting først ! så er jeg ikke en hende men en ham lol:

r.hegaard : som doc404 skriver er du nød til at lave noget mere elektronik før du kan få det til at virke.
jeg har selv lavet meget styring via paralell porten, hvilket har været mere eller mindre ligetil, så længe at man holder sig til windows 95-98, fra NT og op bliver det kun svære da du så får brug for en driver.

mine forsøg på WinXp er gået mindre godt, da af en eller anden grund, xp altid blander sig. hvis man f.eks bruger et af status signalerne begynder XP at scane porten, hvilket ikke er særligt smart hvis man bruger data eller control bene til noget andet

paralell porten består af :

8 data ben som kan bruges både som input og output
4 control ben som kun kan bruges som output
5 status ben som kun er indput

Et IO kort som doc404 også skriver, ville helt klart være en løsning.

jeg kan ikke sige dig hvilken løsning du bør bruge, men hvis du har brug for hjælp til fremstilling af den ekstre hardware, vil jeg gerne give dig en hånd.
jeg er uddannet elektronik-mekaniker så jeg burde kunne stykke noget sammen
Avatar billede doc404 Novice
09. oktober 2003 - 22:43 #7
Sorry *G*
Avatar billede sabine Nybegynder
10. oktober 2003 - 14:24 #8
doc404: ja det kan du jo ikke vide, jeg skal også have ændret mit bruger navn på et eller andet tidspunkt.
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
27. december 2003 - 11:19 #9
Jeg synes det hele lyder lidt for indviklet, så jeg tror, at jeg hellere må lade være med at tilslutte noget hjemmelavet elektronik til min computer.
Lægger I lige nogle svar ??
Avatar billede doc404 Novice
27. december 2003 - 13:47 #10
:-)