Avatar billede ackers.tk Nybegynder
03. oktober 2003 - 13:17 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

bruger tabel med profil billede

Arbejder i:
-Dreamweaver (php - server behaviors)
-Mysql (Mysql-Front)

Sidder med et bruger system hvor jeg gerne vil have at der skal være en mulighed for brugeren at uploade sit eget profilbillede / ikon.

har pt en image-table og en user-table men vil gerne have de to tables samlet i én for at kunne vise det rigtige billede tilknyttet den rigtige profil.

har man ikke normalt disse to tabeller sammen i én, for at kunne dette?

hvis ikke hvordan gøres jeg så mht. struktur af min database. ?
Avatar billede ackers.tk Nybegynder
03. oktober 2003 - 13:19 #1
har fosøgt at slå de to tabeller samen men der kan jo kun være én auto_increment og skal jo bruge 2 for at have userID og imageID.
Avatar billede peter_r Nybegynder
03. oktober 2003 - 13:36 #2
Hej i din user-tabel har du userID som primær nøgle og den bliver autoincremented når du opretter en ny bruger. Hvis du nu laver et nyt felt af INT-typen i user_tabellen og kalder det imageID, men det skal ikke være autoincremented.
Når du opretter et billede i image-tabellen laver den et imageID i dén tabel automatisk. Dette læser du så f.eks. i $imageid, og opdaterer derefter user-tabellen med: UPDATE user-table SET ImageId='$imageid' where UserID = '$userid';
Avatar billede ackers.tk Nybegynder
03. oktober 2003 - 13:40 #3
tak for det hurtige svar ;)

kan man ikke forene de to tabeller med "mange til mage" princippet ? så man linker tabellerne imellem hinanden ? er det ikke den rigtige møde at gøre det på ?

Skal snart have et upload systen tilkoblet også så hver bruger har nogle filer tilknyttet sin profil og det er vel samme princip

Daniel
Avatar billede ackers.tk Nybegynder
03. oktober 2003 - 13:41 #4
men kan godt se hvad du mener
Avatar billede peter_r Nybegynder
03. oktober 2003 - 14:08 #5
Ok, en bruger kan godt have flere billeder, men et billede kan vel kun tilhøre én bruger ?? Det er én til mange og min løsning ovenfor var kun én til én

én til mange: så skal du gøre det omvendte, dvs. glem det med ImageId i user-tabellen, men tilføj et UserId i image-tabellen

mange-til-mange: Så skal du lave en ekstra tabel, der indeholder både UserId og ImageId og ingen af dem skal være autoincremented
Avatar billede ackers.tk Nybegynder
03. oktober 2003 - 14:33 #6
prøver mig lige med begge muligheder ;)
Avatar billede ackers.tk Nybegynder
03. oktober 2003 - 14:34 #7
hmmmm kom til at acceptere men fuck det ;)