Avatar billede intel4004 Novice
03. oktober 2003 - 12:34 Der er 26 kommentarer og
3 løsninger

Nybegynder i Java - Ang. Microsoft Java Virtual Machine

Jeg er nybegynder i Java (vi har det som fag på universitetet). Her bruger læreren bog faktisk ikke nævner Microsoft JVM. For at benytte de applets man laver i Java skal man have installeret Sun-Java som plugin i IE. Jamen hvordan laver man applets som MS JVM kan tolke?

Jeg kunne godt tænke mig at lave java applets for alvor men vil ikke være bundet af at folk skal downloade Sun Java plugin (eller bruge Netscape) for at se ens applets.

Er der noget jeg har misforstået?

Mvh Intel4004
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2003 - 12:41 #1
Microsofts udgave af JVM, understøtter alle Java-klasser op til version 1.1.8, så længe du holder dig til de klasser, er du på en sikre side... Du kan finde versionsnummeret på klasserne ved at se i JavaDocs, der står som regel en linie omkring "since 1.0" eller lignende...
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2003 - 12:41 #2
Og det skulle naturligvis have været et svar :-)
Avatar billede spunkman Nybegynder
03. oktober 2003 - 13:00 #3
Det er helt rigtigt hvad corholio siger men det er værd at huske på at Microsofts JVM ikke følger med windows mere, så folk er tvunget til at hente
en jvm fra sun. Flere større PC leverandører er begynt at preinstallere jvm'en
og forskellen fra microsofts 1.1.8 jvm og til suns 1.4.2 er ret store. Nok allerstørst hvis det har noget med grafik at gøre.
Avatar billede intel4004 Novice
03. oktober 2003 - 13:04 #4
corholio>

Jeg bruger J2SDK SE 1.4.2. Er der mange pakker i denne version som ikke understøttes af MS JVM (som ikke eksisterede før 1.1.8)??

Vi bruger bogen:

Java: How to Program, Deitel & Deitel, femte udgave.

I denne bog er der fligtigt brug af swing-pakken. Er den understøttet af MS JVM??

Intel4004
Avatar billede intel4004 Novice
03. oktober 2003 - 13:07 #5
spunkman>

Det vi altså sige at jeg roligt kan udvikle i Java 1.4.2 og regne med at de besøgende typisk ingen problemer har med at se resultatet ?

Intel4004
Avatar billede magoo20000 Nybegynder
03. oktober 2003 - 13:08 #6
Nej, swing er ikke understøttet i MS JVM. Swing kom med i JDK 1.2.
Avatar billede magoo20000 Nybegynder
03. oktober 2003 - 13:09 #7
intel..>> Nej. Hvis du vil lave applets giver det altid problemer for folk at se (pga SUN vs MS). Det er en klassisk problemstilling. Hvis du udelukkende laver applets med AWT komponenter burde det ikke give problemer.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2003 - 13:23 #8
MS JVM er ikke lig med en SUN JVM 1.1.8 !

MS JVM er lig med en SUN JVM (jeg har hørt versioner 1.0.2, 1.1.4 og
1.1.7 - dem jeg har checket er faktisk 1.1.4) - de ting
son MS ikke ville implementere (bl.a. RMI) + de ekstra ting
MS ville implementere (bl.a. COM interface).

Java 1 (1.0.x og 1.1.x) mangler bl.a.:
  - Swing
  - en masse java.util
  - XML

Java 1 har en anden security model end Java 2 (1.2.x og nyere).
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2003 - 13:26 #9
De manglende features var en af grundene til at SUN fik medhold i
retsagen mod MS. Man kan ikke fjerne features og stadig kalde det java.

MS JVM selv kan doenloades fra de fleste danske penge institutter.

MS Java SDK (med compiler) kan stadig findes og downloades fra nettet.

MS har annonceret at de ikke vil distribuere JVM længere. HP, Dell og Toshiba
m..fl. han annonceret at de vil shippe nye PC'ere med SUN JVM.
Avatar billede intel4004 Novice
05. oktober 2003 - 16:50 #10
Jamen hey - skal det ligefrem compiles specielt til kørsel fra en MS JVM ??

Jeg sidder og forsøger at compile applets hvor jeg kun bruger java.awt og java.applet men alligevel fungerer det ikke.

Kunne man få et kodeeksempel på en applet som skriver noget tekst og som virker med MS JVM? Jeg forsøger at bruge paint() som ligger i awt-pakken men det virker ikke.

Intel4004
Avatar billede intel4004 Novice
05. oktober 2003 - 16:51 #11
Når jeg siger det ikke fungerer, mener jeg at applet ikke kan ses med MS JVM.

Intel4004
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2003 - 16:53 #12
Det bør kunne lade sig gøre at compile med SUN javac til MS java.

Prøv at compile med:

javac -target 1.1
Avatar billede intel4004 Novice
05. oktober 2003 - 17:00 #13
arne_v>

Kan man midlertidigt disable Sun Java plugin - og tvinge IE 6 til at bruge MS JVM igen? Jeg vil teste om det virker men jeg har jo Sun Java plugin installeret.

Intel4004
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2003 - 17:02 #14
Ja.

Control Panel
Java Plugin (husk at vælg rigtige version)
Browser
disable

Genstart browser.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2003 - 17:04 #15
Hvis du lige vil verificere hvad du kører med:

http://80.199.19.48/arne/eksperten/showversion/showversion.html
Avatar billede intel4004 Novice
05. oktober 2003 - 17:26 #16
ok>

Jeg har lagt min test-applet op - er der en som vil være venlig at tjekke om den kan parses af MS JVM??

http://home9.inet.tele.dk/olebuus/utils/TestApplet.html

Intel4004
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2003 - 17:28 #17
Du kan starte med at rette:

<applet code="TestApplet.java" width="400" height="120">

til:

<applet code="TestApplet.class" width="400" height="120">
Avatar billede intel4004 Novice
05. oktober 2003 - 17:33 #18
arne_v>

Rettet. Men jeg havde ikke opdaget fejlen siden det virkede med java-forkortelsen.

Intel4004
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2003 - 17:48 #19
Jeg får stadig fejl - kan ikke hente TestApplet.class !

Ligger den i samme dir og kan læses ?
Avatar billede intel4004 Novice
05. oktober 2003 - 17:53 #20
yep - jeg har ingen problemer med at hente class-fil eller at se applet.

Intel4004
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2003 - 17:56 #21
Stadig ingen held herfra.
Avatar billede intel4004 Novice
05. oktober 2003 - 20:14 #22
Det forstår jeg virkelig ingenting af.

Hvad får du som resultat? En tom applet uden tekst? Eller fejl 404 (ikke fundet)??

Jeg har ikke nogle problemer med at se min applet.

Intel4004
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2003 - 20:22 #23
Debug output:

Sending request GET /olebuus/utils/testapplet.class to host home9.inet.tele.dk port 80
Version        = HTTP/1.1
Status        = 404 Not Found
Content-Type  = text/html
Content-Length =
Last-Modified  =
Server        = Apache/1.3.26 (Unix) mod_layout/3.2
Location      =
Authenticate  =
Avatar billede intel4004 Novice
05. oktober 2003 - 20:28 #24
Bruger du ikke linket her på siden?? URL'en er TestApplet.html med stort T og stort A. TDCs Home-servere er case-sensitive i filnavne.

Men jeg har ændret filnavnet til testapplet.html nu.

Intel4004
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2003 - 20:43 #25
Sorry.

Jeg fumlede ved tastaturet.

Jeg kan sagtens hente din .html, men jeg kan ikke hente .class filen.

Og med rigtig case, så får jeg intet svar tilbage. Mystisk.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2003 - 20:45 #26
Nu prøvede jeg på en anden måde men:

GET /olebuus/utils/TestApplet.class HTTP/1.0

HTTP/1.1 404 Not Found
Avatar billede intel4004 Novice
05. oktober 2003 - 21:10 #27
http://home9.inet.tele.dk/olebuus/utils/TestApplet.class

Bruger jeg linket øverst kan jeg downloade class-filen uden problemer :)

Mystisk.

Intel4004
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2003 - 21:20 #28
C:\>\wget\wget  http://home9.inet.tele.dk/olebuus/utils/TestApplet.class
--21:19:48--  http://home9.inet.tele.dk:80/olebuus/utils/TestApplet.class
          => `TestApplet.class'
Connecting to home9.inet.tele.dk:80... connected!
HTTP request sent, awaiting response...
Read error (No such file or directory) in headers.
Retrying.

--21:19:48--  http://home9.inet.tele.dk:80/olebuus/utils/TestApplet.class
  (try: 2) => `TestApplet.class'
Connecting to home9.inet.tele.dk:80... connected!
HTTP request sent, awaiting response...
Read error (No such file or directory) in headers.
Retrying.
Avatar billede intel4004 Novice
27. november 2003 - 10:34 #29
ups - lukker.