Avatar billede hrytter Nybegynder
03. oktober 2003 - 11:31 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Distribueret data, lokal applikation

Hej.

Jeg er pt. på "forsknings stadiet" i forbindelse med udvikling af en ny web applikation, og vil derfor gerne vide lidt mere om bl.a. MySQL' muligheder (og evt. begrænsninger).

Vi har flere overvejelser i forbindelse med data og applikation. Vi påtænker, at lade applikationen køre på vores egen webserver her i huset, men give kunder mulighed for at vælge selv at hoste databasen, eller lade os gøre det her hos os. Endvidere er det muligt, at kunderne ikke konstant er online, så en eller anden form for replikering skal kunne foregå (uanset om data er placeret lokalt hos kunden eller hos os).

Er der nogen, der har erfaring (god/dårlig) med at bruge MySQL i en sådan type løsning, og evt. Applikationen på vores webserver vil være skrevet i Java. Alternativt til MySQL kigger vi også på MSSQL og Oracle, men så er det jo lidt andre priser vi taler om !!!

Links til sites med "how to do it", er også velkomne. (Jeg har mysql.com, mssql.com, oracle.com etc. ).

På forhånd tak.
Avatar billede dsj Nybegynder
03. oktober 2003 - 17:09 #1
Jeg kan først komme med en uddybende forklaring søndag aften, skal så småt ud af døren, men du kan tage et kig på PostgreSQL, som er er rigtig godt og gratis alternativ til MySQL: www.postgres.org

Generelt kan man sige om MySQL, at man kun skal bruge den, hvis man kan leve med at miste sine data. Hvis dine data betyder noget og for alt i verden ikke må gå tabt, er PostgreSQL den bedste gratis konkurrent.
Avatar billede dsj Nybegynder
03. oktober 2003 - 17:10 #2
Om PostgreSQL så har de distribuerede funktionaliteter du leder efter, er jeg ikke klar over, så det må du lige kigge på selv :)
Avatar billede dsj Nybegynder
03. oktober 2003 - 17:11 #3
MySQL kan jo clustres (replikeres) i et master-slave forhold, men jeg har hørt at den gør det mildest talt rigtig skidt.
Avatar billede hrytter Nybegynder
06. oktober 2003 - 10:04 #4
Jeg kan absolut ikke leve med at miste mine (kundernes) data, hvis det du skriver ang. MySql er et udtryk for en rimelig ustabilitet, er det ikke en DB for mig/os. Jeg har dog lidt svært ved at forestille mig, det er så galt, som jeg læser det. Jeg har da set MySql's referenceliste, og kan ikke forestille mig at de kunder kan leve med at data forsvinder nu og da. Endvidere kan man vel håbe/formode at evt. problemer/uhensigtsmæssigheder bliver løst nu da SAP er kommet ind i billedet.

Tak for linket til PostgreSQL.
Avatar billede dsj Nybegynder
06. oktober 2003 - 18:35 #5
Det du specielt også skal se på, er hvilke funktioner du har brug for. Transaktionsstyring er en ret hyppig anvendt funktionalitet, som næsten regnes for en selvfølge i dag. MySQL kan dog ikke håndtere denne selv, men i stedet hvis man bruger InnoDB-tabeller (et tabel-format der ikke er udviklet af MySQL selv, men fungerer som en del af MySQL). InnoDB kan jeg kraftigt frabede at man anvender, da der er forholdsvis ustabilt og ikke kan repareres i tilfælde af fejl.

Hvis det du skal bruge er nogle tabeller at gemme dine data i uden en masse smarte funktionaliteter, kan MySQL godt bruges.

PostgrSQL og MySQL har længe været konkurrenter som open source distributioner. PostgreSQL har et væld af funktionaliteter, men har længe været beskyldt for at være for langsom i forhold til MySQL, hvorfor sidstnævnte har vundet godt indpas især som DBMS til web-sites. Med de sidste nye udgivelser, er PostgreSQL på de punkter hvor MySQL var hurtigst (små operationer), blevet lige så hurtig, og til større og kompliserede operationer, meget hurtigere. MySQL kan ikke klare det samme arbejdspres som PostgreSQL kan, men nok til de fleste behov.

Her er et par links, som sammenligner MySQL og PostgreSQL på en lang række punkter, bla. hastighed, skalérbarhed og stabilitet. Det er sikkert lettere for dig at vælge, hvis du kigger lidt i dem :)

http://www.phpbuilder.com/columns/tim20000705.php3?page=1
http://www.phpbuilder.com/columns/tim20001112.php3

http://brainscraps.com/faq/pg_my.html
http://www.webtechniques.com/archives/2001/09/jepson/
Avatar billede arne_v Ekspert
06. oktober 2003 - 19:45 #6
Der er ihvertfald 2 andre gratis databaser:
  Firebird (tidligere Interbase)
  SapDB
som du kunne overveje.
Avatar billede dsj Nybegynder
06. oktober 2003 - 19:54 #7
Jeg har prøvet at arbejde med Firebird, men synes den er langt mere besværlig at arbejde med end MySQL og PostgreSQL.
Avatar billede hrytter Nybegynder
09. oktober 2003 - 10:33 #8
Okay, tak for svar og kommentarer. Det ser ud til at kommenteringslysten er stilnet af, og jeg går videre til point tildelingen. Jeg vil forstætte min research bl.a. med de input jeg har fået herfra.

/hrytter