Avatar billede tt25 Nybegynder
31. december 2000 - 01:34 Der er 5 kommentarer

array som input

Har I et lille eksempel på en instans metode hvor man har en array som input og en anden array som output...og hvordan kalder man metoden fra main?
Avatar billede stigc Nybegynder
31. december 2000 - 01:38 #1
public int [] ArrayMetode (int [] array) {

  int nyArray [] = new int [array.length];

  // Her gøres et ellet andet ved nyArray

  return nyArray;

}
Avatar billede stigc Nybegynder
31. december 2000 - 01:40 #2
lidt forklaring!

Funktionen tager et array, laver et nyt på samme længde, gør noget ved denne, og returnere den til sidst!
Avatar billede tt25 Nybegynder
31. december 2000 - 01:52 #3
jeg kan godt forstå det, men kan ikke rigtigt få det til at fungere...jeg skal f.eks have main hvor jeg laver en array med tallene 1-12 og den array som sendes som input til en instans metode som så skal i stedet for 1 skrive januar, i stedet for 2 februar osv....og returnere det som en array.....som så skrive ud i main
Avatar billede stigc Nybegynder
31. december 2000 - 01:55 #4
public String [] ArrayMetode (int [] array) {

  String [] måneder = {\"jan\",\"feb\",\"mar\",\"apr\",\"maj\",\"jun\",\"juli\",\"aug\",\"sep\",\"okt\",\"sep\",\"nov\",\"dec\"};

  String [] nyArray = new int [array.length];

  for (int i=0; i<array.length; i++)
  nyArray[i] = måneder[array[i]];

  return nyArray;

}
Avatar billede kama Nybegynder
31. december 2000 - 13:29 #5
public class ArrayTest
{
    public static void main(String[] øf)
    {
        int[] mdtal = {1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12};

        String[] mdnavne = tilMdnavne(mdtal);

        for (int i = 0; i != mdnavne.length; i++)
            System.out.println(mdnavne[i]);
    }

    public static String[] tilMdnavne(int[] md)
    {
        final String[] MDNAVNE = {\"JANUAR\",\"FEBRUAR\",\"MARTS\",\"APRIL\",\"MAJ\",\"JUNI\",\"JULI\",\"AUGUST\",\"SEPTEMBER\",\"OKTOBER\",\"NOVEMBER\",\"DECEMBER\"};

        String[] mdn = new String[md.length];

        for (int i = 0; i != md.length; i++)
        mdn[i] = MDNAVNE[md[i]-1];

        return mdn;
    }