30. september 2003 - 08:02Der er
17 kommentarer og 1 løsning
Hvem kender et godt afslutningssystem
Hej Som tidligere revisor er jeg bekendt med afslutningssystemer som Trial Balance (anvendes af Deloitte & Touche), CaseWare (anvendes af blandt andet KPMG, Ernst & Young m.fl.) og jeg ved at PWC har et også.
Når man som virksomhed står og skal bruge et tilsvarende program, koster disse systemer en bondegård.
Er der nogen der har kendskab til et billig/gratis program til opstilling af regnskaber?
Hej bufferzone Tak for forsøget. Stones SummaSummarum kender jeg godt. Det er hammer godt til en god pris, men det er et bogføringsprogram. Det jeg søger er et program man bruger til opstillingen af årsregnskab (eller perioderegnskab) ud fra en saldobalance som er lavet i et program som f.eks. Stones SummaSummarum. Anyway - tak for forsøget.
tja nu siger du godt nok kendskab til billig/gratis program til opstilling af regnskaber, men der mangler ligesom oplysning af hvilket system data skal hentes fra Navision/Axapta/C5/Peoplesoft etc. - man skal jo nok ikke forvente at kunne finde et program der kan hente data fra alle systemer, men hvis systemerne kan tilgåes med odbc, så kan man nå lagt med at connecte excel til datakilden.
Det jeg vil er, at importere en råbalance som er eksporteret til en kommasepareret tekstfil i et afslutningssystem (som man gør i programmer som jeg omtaler - Trial Balance og CaseWare). Det er principielt uinteressant hvad system den kommaseparerede tekstfil kommer fra.
næ - har spurgt rundt omkring - ikke noget der - og kan ikke finde noget andet end at det er lavet i excel og acces - mener det var noget med trial balance worksheet som det hed. Jeg havde selv lavet det engang i excel ved at bruge acces med den predefinerede acces db. til det, men kan ikke finde den.
Jeg havde også selv tænkt på at lave noget i Acces, men er ikke så stiv i databaser. Jeg tænkte at der måske er nogen der allerede har lavet et databasesystem til formålet??
Det er nok at skyde lidt over mål, at benytte Access, især hvis du ikke har stor erfaring i det produkt. Til gengæld kan opgaven løses i Excel. Det er faktisk en rigtig god Ecxel-opgave. Du "kaster" råbalancen ind via en kommasepareret fil.
Hvilke muligheder vil du have for at efterpostere / tilrette ? Skal der være mulighed for kommentarer og bemærkninger ? Skal den lave hele regnskabet med DRift og balance, samt specifikationer ? Er der andre faciliteter du vil have ?
Grunden til mine spørgsmål, er at jeg kunne overveje at lave et sådan system.
For at evaluere hvad et system bør kunne, har jeg lavet nogle tjek på bl.a. "CaseWare". Det er jo et rigtig godt system, som er svært at konkurrere med. Du skriver at et tilsvarende system koster en bondegård. CaseWare koster 11.800 kr. Er det en bondegård ? Det kan være svært at lave noget tilsvarende, uden at bruge de samme omkostninger.
Grunden til at jeg skriver at CaseWare koster en bondegård er, at vi i vores virksomhed har brug for tre licenser inkl. standardregnskaber m.v. - og så er vi over 60.000 kr.
Jeg har rodet med at udarbejde produktet i excel (og jeg kan godt sige - uden at rødme - at jeg er god til excel), men jeg synes ikke resultatet bliver optimalt.
Hvis du kender produktet Trial Balance fra Deloitte & Touche, kender du systemet som kan ligne et regneark, hvor arket til højre er mest detaljeret, dvs. finanskontiene. Her "hægter" man finanskontiene op på de overliggende niveauer - altså sådan at man kan se de linier i specifikationshæftet, hvor hver linie måske består af et par (eller mange) konti hver. Næste ark til højre er et yderligere overliggende niveau, hvor linierne i arket før er "hægtet" op til de linier der findes i den eksterne årsrapport osv. osv.
Jeg mener ikke at jeg vil få behov for at lave efterposteringer, da jeg vil lave dem i mit finanssystem, men derimod reklassifikationer vil komme på tale.
Det jeg har brug for, er at produktet kan bruges til at lave alt - lige fra internt regnskab/specifikationshæfte til skatten, som er det mest detaljerede, til det eksterne årsregnskab, hvor tingene er trukket mere sammen i hovedlinier.
Hej Bufli, (er selv tidl revisor i D&T og kender TrialBalance/A+)
Jeg har selv lavet et slags afslutningsark med specifikationer i excel. Ud fra et eksporteret datasæt (alle posteringer) fra eks concorde, kan du lave ekstra kolonner med klassifikationsniveauer. Disse kan evt laves af (lookup) formler som henter klassifikationerne fra en andet ark hvor der er lavet en nøgle ud fra kontoplanen. Hele arket klaskes ind i en PIVOT som kan bruges til "leadsheets" og andet godt. Har selv lavet noget til min revisor, som han var meget glad for.
Det er ikke så svært og kontrollen er god og det er nemt at lave om, hvis der sker en fejl.
Hej Whyless Er det noget man kan få fingrene i - jeg synes selv jeg er god til excel, men lige præcist pivot tabeller kan jeg ikke finde ud ad? Hvis det kan lade sig gøre for mig at få en kopi, så får du de udstedte points. M.v.h. Bufli
Hvorfor ikke, det er jo derfor vi er her. Skriv din mail, så sender jeg noget til dig, med en uddybende forklaring.
Pivot - det er ikke så svært - når man først får det lært :-)
Bagsiden er dog at filerne kommer til at fylde en del. Pivot er en meget simpel form for database, men kan være lidt tunge at danse med når der kommes for mange data i.
Jeg vil give whyless ret, det er ingen problem at lave i Excel
Jeg har selv lige lavet en regnskabsafslutning i excel.
Smid en saldobalancen i regnearket, har excel via fx. odbc direkte adgang til finanssystemet er det selvfølgelig det nemmeste.
Jeg startede med at lave kladen til resultatopgørelse/balance og noter, hver linie i heri gav jeg en kode. Ex. 1 linie i resultatopgørelsen = R10, anden linie R20. 1 linie i balancen-aktiver = A10, passiver P10. Ved noter angav jeg også de enkelte linier i noten. Fx. linie 1 i note 1 N10.1.
Så skrev tilsvarende koder i Råbalancen til højre for kontoen, jeg brugte en kolonne til Resultat og Balancen og kolonne 2 til noterne.
Nu er det ingen problem at lave nogle 'SUMIF'/'SUMHVIS' formler i resultat, balance mv., som henter de tal der skal ind på de forskellige linier i regnskabet, og samtidigt med er der en kanon god dokumentation for hvor i regnskabet den enkelte konto figuere.
Jeg har ligeledes lavet et efterposterings ark, som overføres til råbalancen vha. 'SUMIF'. Dette efterposteringsark kan så efterfølgende bruges til at bogføre dem i finanssystemet.
Whyless har lovet at maile en fil, så det regner jeg med
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.