Avatar billede 2400nv Nybegynder
30. september 2003 - 00:15 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Unattended - automatisk installations cd

Hej
Med lidt inspriration fra dette sprøgsmål:
http://www.eksperten.dk/spm/404092

Kunne jeg godt tænke mig at lave en cd (eller evt. fra harddiskken), hvor jeg automatisk kan installere forskellige programmer fra.

Jeg kunne godt tænke mig lidt hjælp til, hvordan jeg laver cd´en.

Kan man køre automatisk installation på alle programmer?

P.S. Jeg kører win2000.
Avatar billede 2400nv Nybegynder
04. oktober 2003 - 12:58 #1
Der må være nogen, som ved noget om mit spørgsmål!
Avatar billede 2400nv Nybegynder
05. oktober 2003 - 15:56 #2
Er der slet ingen som kan hjælpe lidt???

Ellers bliver spørgsmål lukket i morgen, hvis der ikke er nogen indlæg.
Avatar billede angak Nybegynder
06. oktober 2003 - 14:43 #3
Kig på en CD med autorun. Det ligger en fil der vist nok hedder AUTORUN.INF

Den kan du efterligne lidt, og få computeren til at køre en fil når den sættes i.

Til at installere programmer automatisk (altså uden spøtgsmål om placering og lign.) kan du kigge her:

http://www.msfn.org/unattended/xp/applications.htm

Her er der lidt om de forskellige installationstyper.
Avatar billede angak Nybegynder
06. oktober 2003 - 14:44 #4
Skriv endelig hvis du skal have lidt hjælp til det.... =)
Avatar billede 2400nv Nybegynder
06. oktober 2003 - 14:46 #5
Jeg har været inde på den side. Det er lige det som jeg leder efter, men kunne godt tænke mig lidt hjælp dertil, da jeg er ny på dette område.
Avatar billede pornholmer Nybegynder
06. oktober 2003 - 14:48 #6
Kig på siden - Der står en del brugbar information om hvordan du laver en fil der kører installationsfilerne, og får dem til at køre automatisk uden du skal røre ved noget som helst :-)
Avatar billede angak Nybegynder
06. oktober 2003 - 14:52 #7
Hvis du er god til engelsk skulle det være lige til at gå igang med... Du skal dog lige være opmærksom på, at alt det her er beregnet på at lave en automatisk installation af Windows, som er noget anderledes, end bare at installere et program.

Så alt det med %systemroot% kan du nærmest ignorere...
Avatar billede 2400nv Nybegynder
06. oktober 2003 - 14:58 #8
Jeg have også tænkt mig, at lave en automatisk installation af windows, og så der efter lave en automatisk installation af div. programmer.

Kan man lave en automatisk installation af alle programmer?

Jeg prøver lige og se om jeg kan lave en automatisk installation af Adobe Reader 6:
http://www.msfn.org/unattended/xp/applications/adobereader6.htm
Avatar billede angak Nybegynder
06. oktober 2003 - 15:02 #9
Hvis du nøjes med http://www.msfn.org/unattended/xp/ så er der pkt. for pkt. forklaring på hvordan du får HELE Windows XP ned på en Unattended installation... Og det link du har fået er forklaringen på hvordan man får 3. parts programmer installeret automatisk
Avatar billede 2400nv Nybegynder
06. oktober 2003 - 15:06 #10
Nu kører jeg godt nok windows 2000, men det er vel det samme som windows XP. Jeg prøver mig lige lidt frem, og skriver lige hvis der er noget som drilller eller hvis jeg har andre spørgsmål.
Avatar billede 2400nv Nybegynder
06. oktober 2003 - 15:31 #11
Jeg har installeret Adobe Reader 6 (Dansk) og fundet de finder jeg skal bruge(C:\WINNT\Cache\Adobe Reader 6.0\DANBIG).

Der står jeg skal flytte disse filer til C:\XPCD\$OEM$\$1\install\Applications\AdobeReader6\

Skal jeg bare oprette mapperne i denne sti? Kan man ændre på placeringen? Kan man ligger filerne på en cd?
Avatar billede angak Nybegynder
06. oktober 2003 - 15:33 #12
Jeg skal lige høre....

Har du tænkt dig at lave en CD der installerer Windows HELT fra bunden? Eller er det bare programmerne der skal installeres?
Avatar billede 2400nv Nybegynder
06. oktober 2003 - 15:48 #13
Begge dele!

Lad os bare starte med, hvordan man laver det med programmerne.
Avatar billede angak Nybegynder
06. oktober 2003 - 15:55 #14
Det er ligegyldigt hvor du ligger filerne...

Den kommando som installerer den "silent" er:

start /wait AR6.msi /QB

Den kommando skal gerne køres fra en batch-fil, og batch-filen kan køres automatisk fra en CD vha. autorun.inf
Avatar billede 2400nv Nybegynder
06. oktober 2003 - 18:47 #15
Jeg har omdøbt adobe Reader 6 til AR6.

Jeg har lavet en batch-fil med denne kommando:
start /wait AR6.msi /QB

Den starter installationen, men stopper efter 2 sec. Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede 2400nv Nybegynder
06. oktober 2003 - 21:20 #16
Programmet skriver "Der opstod en netværksfejl ved forsøg på at læse fra filen:...."
Avatar billede 2400nv Nybegynder
06. oktober 2003 - 23:27 #17
Skal mappe ligge på c-drevet? Jeg har fået det til at virke nu. Jeg prøver lige at lave en cd, hvor jeg kan installeret programmet fra.
Avatar billede angak Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:33 #18
start /wait [drev:\evt. mappenavn\]AR6.msi /QB

Skal selvfølgelig bruges hvis du ikke er i samme mappe som batch-filen du starter det fra
Avatar billede 2400nv Nybegynder
07. oktober 2003 - 16:41 #19
Nu virker det :-)

Jeg kan vel lave en cd med flere programmer, som installeres automatisk efter hinanden. Hvordan gør jeg det?

Jeg kan vel også lave en automatisk installation af windows2000 (evt. med sp3) og en med office XP. Hvordan gør jeg det?

Jeg ved godt, at det står på det link I har givet mig, men lidt hjælp er aldrig af vejen.
Avatar billede angak Nybegynder
08. oktober 2003 - 09:04 #20
For at installere flere programmer ad gangen skal du lave en batch-fil.

Altså opret en tom tekstfil og omdøb den fra et-eller-andet.txt til et-eller-andet.bat

og så sætter du dine programlinjer ind i denne fil. Nå du så kører denne fil installerer den det hele.

Ved ikke hvordan man laver en Win2000 Unattended, men XP er en rimelig lang process, som vist kun kan lykkes ved at følge guiden på siden pkt. for pkt.

God fornøjelse... =)
Avatar billede 2400nv Nybegynder
08. oktober 2003 - 23:43 #21
Nu har jeg fået flere programmer til at køre automatisk installation. Kan jeg bare samle det til et fælles batch-fil, som så installere de forskellige programmer?

Kan man lave en automatisk installation på alle programmer? Og hvordan bruger man de forskellige parametre til installationen?

Det næste jeg vil prøve er, at lave en automatisk installation af Office XP.
Avatar billede 2400nv Nybegynder
10. oktober 2003 - 10:05 #22
Jeg mangler stadigvæk noget mere information om, hvordan man bruger de forskellige parametre.

F.eks. hvad gør /QB ???
start /wait AR6.msi /QB

Kan man lave automatisk installation af andre programmer end dem som står på denne side: http://www.msfn.org/unattended/xp/
Avatar billede nph12 Nybegynder
13. oktober 2003 - 12:53 #23
Kan jeg ikke lige få svar på det sidste spørgsmål fra 10/10-2003 10:05:08 ? Det vil være en meget stort hjælp for mig, at vide hvordan det virker!!
Avatar billede 2400nv Nybegynder
13. oktober 2003 - 13:10 #24
Det eneste jeg mangler at vide er hvordan parametrene virker, ellers kører det fint hos mig!
Avatar billede 2400nv Nybegynder
16. oktober 2003 - 14:09 #25
Lukker spørgsmålet! Dog kunne jeg godt tænke mig at få svar på, hvordan man bruger de forskellige parametre!
Avatar billede angak Nybegynder
16. oktober 2003 - 14:12 #26
Heysa.... Sig lige om du læser den her!
Avatar billede 2400nv Nybegynder
16. oktober 2003 - 14:13 #27
ja
Avatar billede angak Nybegynder
16. oktober 2003 - 14:15 #28
start /wait
Sørger for at programmerne ikke bliver kørt oven i hinanden... Den tillader det ene program at slutte, før den starte det næste

/QB
Er bare syntaksen for en silent-install for den pågældende install-engine
Avatar billede 2400nv Nybegynder
16. oktober 2003 - 14:50 #29
Kan jeg lave automatisk installation på alle programmer?

Er der forskellige install-engine? Bruger man andre parametre der?

Hvad gør man med programmer, hvor man skal indtaste serial-nummer?

Jeg vil bare selv kunne lave de kommandoer der skal til, for at man kan køre automatisk installation på de programmer, hvor man kan det.
Avatar billede angak Nybegynder
16. oktober 2003 - 14:54 #30
Jeg ved ikke mere end det står her:

http://www.msfn.org/unattended/xp/applications.htm

Kig ovre i venstre side for install-types...
Avatar billede 2400nv Nybegynder
16. oktober 2003 - 15:06 #31
Okay, så man skal vide hvilken install-types programmet bruger, og så bruge de parametre som denne install-type bruger. Er det rigtigt forstået?

Hvad med de andre spørgsmål?
Avatar billede angak Nybegynder
16. oktober 2003 - 15:10 #32
Som jeg sagde, så ved jeg ikke mere end hvad der står på den side...
Avatar billede 2400nv Nybegynder
16. oktober 2003 - 15:16 #33
Okay. Så takker jeg mange gange for hjælpen :-). Jeg vil prøve mig lidt frem og se, om der er flere programmer jeg kan få til at køre.

Du kender evt. andre steder på nettet om automatisk installation, som kunne have min interesse?
Avatar billede angak Nybegynder
16. oktober 2003 - 15:18 #34
Det var så lidt.. :o)

Desværre kender jeg ikke andre steder...
Avatar billede 2400nv Nybegynder
16. oktober 2003 - 15:22 #35
Jeg ser lige at der er noget med et program med serial-nummer.

http://www.msfn.org/unattended/xp/applications/nero.htm

Så det kan man godt, men det kræver jo at man ved, hvor i regedit disse ting skal tilføjes!