Avatar billede cooksie Nybegynder
29. september 2003 - 23:06 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Skal ændre værdier i en kolonne til en liste på formen 1.2.3..osv

Jeg har en database, hvor jeg har en kolonne som hedder idnr, som bliver autoincrementeret. Jeg vil så gerne sortere min database på en af de andre tabeller, og bagefter ændre alle værdierne i idnr så de igen er 1.2.3.4......
Har kigget på replace og update kommandoerne, men har ikk kunnet få dem til at gøre det ønskede.
Avatar billede detox Nybegynder
29. september 2003 - 23:13 #1
Måske sådan her, hvis du opretter en tabel med samme struktur:

INSERT INTO tabel2 SELECT * FROM tabel ORDER BY felt
Avatar billede cooksie Nybegynder
29. september 2003 - 23:37 #2
Det kopierer desværre bare tabellen over i den nye, og sorterer alle kolonnerne i forhold til IDNR.

Hvis nogen kender en brugbar kommando der går ind i en enkelt kolonne/række og ændrer værdien, kan jeg evt smide den kommando ind i en for-løkke via php, så det vil self også være en løsning.
Avatar billede detox Nybegynder
29. september 2003 - 23:40 #3
Men det vil da sortere tabellen efter 'felt'. Er det ikke det du ønsker?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. september 2003 - 23:42 #4
Hvad med at undlade id ?

INSERT INTO nytabel (felt2,...,feltx)
SELECT felt2,...,feltx FROM tabel
ORDER BY felty
Avatar billede cooksie Nybegynder
29. september 2003 - 23:57 #5
Det jeg har lavet er en ordbog, hvor det mest praktiske for den hjemmeside der læser ordbogen er at IDNR er i nummer orden ligesom alle ordene i WORD på samme tid skal stå i alfabetisk orden.
Men når jeg så tilføjer et nyt ord sidst i tabellen med IDNR 210, men hvor ordet i WORD kommer som det fjerde ord alfabetisk orden, så går det hele galt.
Derfor skal jeg på en eller anden måde have sorteret den ene kolonne uden at påvirke den anden.

Til arne v, jeg kan godt fjerne id hvis det kan hjælpe. Men dit forslag sorterer også hele tabellen.
Avatar billede cooksie Nybegynder
30. september 2003 - 00:00 #6
Forlader computeren for i aften.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. september 2003 - 00:01 #7
Ja, men da idnr ikke sættes eksplicit, så burde den renummerere - hvad
er det du vil ikke ?
Avatar billede cooksie Nybegynder
30. september 2003 - 00:11 #8
Fandeme smukt arne, jeg lavede en lille fodfejl før, så hvis vi ser bort fra den menneskelige faktor i forbindelse med undertegnede, så virker din ide faktisk perfekt. Så du skal have mange tak for hjælpen, og hvis du poster et svar så får du selvfølgelig også en lille belønning for dine strabadser :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
30. september 2003 - 07:43 #9
svar