Avatar billede boenne Nybegynder
28. september 2003 - 09:57 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Fra årlig nominel rente til fremskrivningsfaktor pr. termin?

Hej
Findes der en formel i Excel der kan omregne Årlig nominel rente til fremskrivningsfaktor pr. termin.. Jeg har prøvet med Termin^KVROD(NOMINELRENTE + 1).. På en lommerenger kan man beregne resultatet ved at sætte f.eks 12 terminer i x'te kvadratrod af (nominelrente + 1). Hvordan gør jeg det?
Avatar billede juks Novice
28. september 2003 - 10:02 #1
har du prøvet rate....
Avatar billede juks Novice
28. september 2003 - 10:02 #2
er det eng el dk version
Avatar billede juks Novice
28. september 2003 - 10:03 #3
RATE(nper,pmt,pv,fv,type,guess)

For a complete description of the arguments nper, pmt, pv, fv, and type, see PV.

Nper  is the total number of payment periods in an annuity.

Pmt  is the payment made each period and cannot change over the life of the annuity. Typically, pmt includes principal and interest but no other fees or taxes. If pmt is omitted, you must include the fv argument.

Pv  is the present value — the total amount that a series of future payments is worth now.

Fv  is the future value, or a cash balance you want to attain after the last payment is made. If fv is omitted, it is assumed to be 0 (the future value of a loan, for example, is 0).

Type  is the number 0 or 1 and indicates when payments are due.
Avatar billede boenne Nybegynder
28. september 2003 - 10:05 #4
Det var hurtigt.. :)

Jeg har en dansk version..

Jeg har også prøvet med RENTE.
Avatar billede juks Novice
28. september 2003 - 10:06 #5
=SQRT(16) kvadrat rod  af 16 (4)
Avatar billede juks Novice
28. september 2003 - 10:08 #6
ok men den burde også forstå det på engelsk jeg har kun engelsk installeret så -...
prøv evt at søge i hjælp under potens og kvadrartrod så kan du måske stykke noget sammen jeg er på vej ud af døren nu så ...
men håber det hjalp dig lidt på vej
Avatar billede boenne Nybegynder
28. september 2003 - 10:08 #7
På en lommeregner ser regnestykket således ud:
Termin x^kvadratrod(årlignominel_rente + 1)
Avatar billede juhlemanden Nybegynder
28. september 2003 - 10:09 #8
Det gøres således:
=(nominelrente)^(1/x) hvor x er antal terminer...
/juhlemanden
Avatar billede juks Novice
28. september 2003 - 10:10 #9
ellers prøv dette
=termin^(SQRT(NOMINELRENTE+1))
Avatar billede boenne Nybegynder
28. september 2003 - 10:10 #10
Juks> Ja.. det er fint nok med kvadratroden.. men som sagt
skal det se ud som skrevet: Termin x^kvadratrod(årlignominel_rente + 1)
Avatar billede boenne Nybegynder
28. september 2003 - 10:11 #11
ok prøver lige
Avatar billede juhlemanden Nybegynder
28. september 2003 - 10:13 #12
argh du skal lige lave dette...
(1+nominelrente)^(1/x)-1
:O)
Avatar billede boenne Nybegynder
28. september 2003 - 10:14 #13
Nej.. får #NAVN
Avatar billede juhlemanden Nybegynder
28. september 2003 - 10:16 #14
Det fordi du i hans eksempel skal bruge kvrod i stedet for sqrt...
Men du kan ikke taste det sådan ind... for på lommeregnere skal det tastes lidt anderledes ind, end du skal skrive det i excel, prøv min den virker :O)
Avatar billede boenne Nybegynder
28. september 2003 - 10:19 #15
Hmmm .. det snerper der henad..
Ok jeg har jo resultaterne og med en årlig rente på 27%
eller 0,27 + 1.
Fremskrivningsfaktoren pr. termin skal give resultatet 1.02
Avatar billede juhlemanden Nybegynder
28. september 2003 - 10:22 #16
Ikke for at være grov ;O)
Men prøv lige at forstå den formel du har fået, resultatet er IKKE 1.02 men .02 fordi du har trukket 1 fra til sidst... :O)
Avatar billede boenne Nybegynder
28. september 2003 - 10:31 #17
ok.. Jeg kan se hvad du mener men
jeg har den ålige rente 27% = 0,27
her lægger jeg så 1 til = 1,27
Jeg har 12 terminer
på lommeregneren fungerer det sådan:
12 (herefter har jeg et opløftet x, over kvadratroden af 1,27
resultatet er: 1,02.

(det hele er direkte fra bogen jeg sidder med.., jeg kan bare ikke omsætte den til excell.. damn..)
Avatar billede juhlemanden Nybegynder
28. september 2003 - 10:35 #18
Helt ok :O)
hvis man tager kvardratroden af et tal er det sammen som at opløfte til 1/2 og kubikroden er det samme som at opløfte til 1/3 osv.. mig bekendt har excel kun kvadratroden indbygget som funktion, hvor man selv må lave de andre på den måde som jeg har skrevet. Når man skal opløfte et tal i excel bruger man ^-tegnet...

Håber det hjalp lidt på forståelsen ;-)
Avatar billede boenne Nybegynder
28. september 2003 - 10:36 #19
Jeg er villig til at hæve pointene til 100, hvis det lykkedes..
Avatar billede juhlemanden Nybegynder
28. september 2003 - 10:37 #20
Det behøves ikke du skal bare skrive følgende, hvilket jeg troede var klart :O)
=(1+0,27)^(1/12)
Avatar billede boenne Nybegynder
28. september 2003 - 10:38 #21
Jeg har overvejet at bruge LOG funktionen, men den er jeg overhovedet ikke bekendt med.. men den forstår jeg bare ikke, ud over at jeg ved man kan bruge det i nogle henseender.
Avatar billede juhlemanden Nybegynder
28. september 2003 - 10:44 #22
Du skal slet ikke blande log ind i det her, det vil der ikke komme noget godt ud af :O)
Hvis du er utilfreds med at du for 1,020118 i stedet for 1,02 så er det fordi at de har rundet af i din bog... hvis du meget gerne vil ha at der skal stå 1,02 så h-klik på cellen og vælg formater celler.. vælg tal og to decimaler og tryk ok :O)
Avatar billede boenne Nybegynder
28. september 2003 - 10:49 #23
JUBIIII Herligt... takker mange gange:) opretter et spørgsmål
med de resterende point :)Det er altid rart med nogle AHAAA oplevelser :)
Avatar billede juhlemanden Nybegynder
28. september 2003 - 10:51 #24
Nejnej ikke flere point :O)
jeg er ligeglad med points, bare jeg kan hjælpe..
Jeg havde jo afleveret det rigtige svar for "længe" siden ;)
Avatar billede boenne Nybegynder
28. september 2003 - 10:54 #25
hmm.. jo.. var bare lidt "tung".. :) Ok.. tak igen :) Du har redet min dag:)