Avatar billede rsvend Nybegynder
26. september 2003 - 20:00 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Fjerne HTML tags fra tekst

Jeg henter en hel html side ind i en variabel i ASP/VBscript (vha. XMLHTTP). Hvordan fjerner jeg alle html tags effektivt - så jeg kun har den rene tekst fra siden?
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
26. september 2003 - 20:38 #1
Nu er det nogen år siden jeg har programmeret i ASP, men mener der er noget der hedder:

<%= Replace(Server.HTMLEncode(row("Tekst")), vbCrLf, "<br>" + vbCrLf) %>
Avatar billede edutasia Nybegynder
27. september 2003 - 00:21 #2
Det må være noget i den her dur (ikke testet, men burde virke):

Function stripHTML(strText)
    Dim oRegEx
    Set oRegEx = New RegExp
    oRegEx.Pattern = "<(.*?)>"
    oRegEx.Global = True
    oRegEx.IgnoreCase = True
    stripHTML = oRegEx.Replace(strText,"")
End Function

Brug den sådan her:

    DinVariabel = stripHTML(DinVariabel)
Avatar billede edutasia Nybegynder
27. september 2003 - 00:23 #3
... og så må du hellere lige tilføje denne linie til sidst i funktionen for god ordens skyld:)

    Set oRegEx = Nothing
Avatar billede rsvend Nybegynder
27. september 2003 - 01:43 #4
edutasia: Det ser fornuftigt ud - kan sikkert godt bruges. Men findes der evt. noget, der med sikkerhed kan fjerne anerkendte HTML-tags - og ikke blot det der står mellem < og >. Det ville give problemer med f.eks. denne kode:
<b>< vis det her ></b>
Dette ville blive vist i en browser, men fjernet af din funktion?
Avatar billede eagleeye Praktikant
27. september 2003 - 12:59 #5
Jeg har en funktion som fjerner alle kendte HTML tags.
http://www.eagleeye.dk/asp/removehtml/default.asp
Avatar billede edutasia Nybegynder
27. september 2003 - 13:11 #6
Hvis du blot vil undgå, at tekst som < vis det her > bliver tolket som tekst, kan funktionen stripHTML ovenfor udbygges med et check for mellemrum efter "<" sådan her (det løser i hvert fald ovennævnte problem):

Function stripHTML(strText)
    Dim oRegEx, Match, Matches, strResult
    strResult = ""
    Set oRegEx = New RegExp
    oRegEx.Pattern = "[^<>]+|(<.*?>)"
    oRegEx.Global = True
    oRegEx.IgnoreCase = True
    Set Matches = oRegEx.Execute(strText)
  For Each Match in Matches
        If InStr(Match,"<") = 1 Then
            If InStr(Match,"< ") = 1 Then strResult = strResult & Match
        Else
            strResult = strResult & Match
        End if
    Next
    stripHTML2 = strResult
End Function
Avatar billede edutasia Nybegynder
27. september 2003 - 13:15 #7
Hvis du derimod vil have fuld kontrol, så kun kendte tags fjernes, skal du have fat i en funktion som den, eagleeye har linket til. Den er dog, med al respekt, ikke så elegant. Den kan laves sådan her i stedet:

Function stripHTML(strText)
    Dim oRegEx, Match, Matches, strResult, arrTags, Tag, boolNoStrip
    arrTags = Split("html;head;meta;title;body;p;img;div;span;form;input;select;textarea;a;br;b;i;u", ";")
    strResult = ""
    Set oRegEx = New RegExp
    oRegEx.Pattern = "[^<>]+|(<.*?>)"
    oRegEx.Global = True
    oRegEx.IgnoreCase = True
    Set Matches = oRegEx.Execute(strText)
  For Each Match in Matches
        If InStr(Match,"<") = 1 Then
            boolNoStrip = True
            For Each Tag In arrTags
                If InStr(LCase(Match),"<" & Tag) = 1 Or InStr(LCase(Match),"</" & Tag) = 1 Then 'det er et kendt tag
                    boolNoStrip = False
                End If
            Next
            If boolNoStrip Then strResult = strResult & Match
        Else
            strResult = strResult & Match
        End if
    Next
    stripHTML = strResult
End Function

NB: Listen i arrTags ovenfor er selvfølgelig langtfra komplet - der ville du med fordel kunne bruge den, som eagleeye har :)
Avatar billede edutasia Nybegynder
27. september 2003 - 13:18 #8
Ups... linien

stripHTML2 = strResult

i 27/09-2003 13:11:22 skal naturligvis være uden 2-tallet (skulle lige selv kunne kende forskel)