Avatar billede lmdthel Nybegynder
26. september 2003 - 19:32 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

C# og mysql connection...eksempel der virker

Hi Rødder

Jeg er HELT ny til C#, så jeg har lidt bøvl med at få lavet en forbindelse til en mysql db. er der nogle af jer der har et stykke komplet kode som jeg kan bruge direkte? altså copy/paste og så virker det. Det skal absolut ikke kunne en masse, bare åbne og lukke en forbindelse..

Tak for hjælpen
Thomas
Avatar billede erve Nybegynder
26. september 2003 - 19:40 #1
Fundet via google:
ADODB.Connection() myconn = new ADODB.Connection();
ADODB.Recordset() myrs = new ADODB.Recordset();
ADODB.Command() mycmd = new ADODB.Command();

string strConnection = "driver={MySQL};server=localhost;DATABASE=MyDB;Username=;Password=";

myconn.Open(strConnection, "", "", 0);
mycmd.ActiveConnection = myconn;

if (null != mycmd.ActiveConnection)
{
  mycmd.CommandText = "SELECT * FROM tblMyTable";

  myrs = mycmd.Execute();
  //do stuff with recordset

  myrs.Close();
  myconn.Close();
}
Avatar billede lmdthel Nybegynder
26. september 2003 - 19:49 #2
Hmmm har du haft testet det ?

ADODB.Connection() myconn = new ADODB.Connection();
ADODB.Recordset() myrs = new ADODB.Recordset();
ADODB.Command() mycmd = new ADODB.Command();

Fejler i compileringen -> ;expected
Avatar billede repsak Nybegynder
26. september 2003 - 21:00 #3
//her skal din connectionstring indsættes
readonly string CONNECTION_STRING = "connectionstring";
OdbcConnection dbConnection = null;
IDbCommand dbCommand = null;
IDataReader dbReader = null;

void DoQuery(string sql){
    dbConnection = new OdbcConnection(CONNECTION_STRING);
    dbConnection.Open();

    dbCommand = new OdbcCommand();
    dbCommand.CommandText = sql;
    dbCommand.Connection = dbConnection;
    try{
        dbCommand.ExecuteNonQuery();
        dbConnection.Close();
    }
    catch(Exception e){
        return e;
    }

testes med
DoQuery("SELECT * FROM pinde");
Avatar billede mogli Nybegynder
27. september 2003 - 09:39 #4
Ved ikke om den har været nævnt for nylig, men ellers er denne side god til spg som disse: http://www.connectionstrings.com/
Avatar billede lemon Nybegynder
27. september 2003 - 12:20 #5
Her er to funktioner der genererer en connectionstring - dels til MyODBC 2.5 og MyODBC 3.51 - du skal selvfølgeligt have en af disse installeret for at det virker.
Så snart du har en connectionstring kan du eks benytte repsak's kode, til at se hvordan en query skal køres.

(MyODBC kan hentes på www.mysql.com - http://www.mysql.com/downloads/api-myodbc.html - hvis du henter 3.52 versionen skal du nok rette lidt i koden nedenfor, for at lave en connection string der passer.)

        public static string MySqlConnectionString(string hostName, string port, string database, string username, string password)
        {
            return "Provider={MySQL};SERVER=[host];PORT=[port];DATABASE=[base];UID=[user];PWD=[pass];".Replace("[host]", hostName).Replace("[port]", port).Replace("[base]", database).Replace("[user]", username).Replace("[pass]", password);
        }

        public static string MySql351ConnectionString(string hostName, string port, string database, string username, string password)
        {
            return "Provider={MySQL ODBC 3.51 Driver};SERVER=[host];PORT=[port];DATABASE=[base];UID=[user];PWD=[pass];".Replace("[host]", hostName).Replace("[port]", port).Replace("[base]", database).Replace("[user]", username).Replace("[pass]", password);
        }
Avatar billede lmdthel Nybegynder
03. november 2003 - 10:04 #6
så lykkedes det endelig at få det til at virke..

Takker for hjælpen

/Thomas
Avatar billede xitmorphiux Nybegynder
23. september 2004 - 12:08 #7
codease har lavet et lille program der kan styre dine SQL stored procedures..osv...
deres hjemmeside er www.codease.com
programmet er super nemt at bruge, men kræver at man har MSSQL..