Avatar billede syswatch Novice
26. september 2003 - 13:15 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Kernel optimering

Jeg har søgt rundt på nettet og her på eksperten for at finde ud af hvordan man laver en kernel der passer præcis til ens CPU. Jeg har en AMD Duron 600Mhz som jeg bruger til web, ftp og game server, hvilket den klarer ganske udmærket, men jeg kunne godt tænke mig at få den optimeret, og derfor den nye kernel.

Det jeg ønsker er en så simpel kernel så muligt, og tilpasset min cpu, men hvordan gør man det lettest ?

Det skal siges at jeg er "grøn" i BSD verdenen...
Avatar billede morpheus Nybegynder
26. september 2003 - 14:09 #1
Du kan starte med at læse lidt i /usr/src/sys/conf/NOTES, der står stort set hver eneste option/device forklaret...
Avatar billede skwat Praktikant
27. september 2003 - 01:07 #2
kig i dmesg efter de devices du skal beholde

men for at lave kernen gør:

cd /usr/src/sys/i386/conf
cp GENERIC MinEgenKerne
$editor MinEgenKerne
<Fjern de ting du ikke bruger, eks. alle de raid controller der er i bunden
/usr/sbin/config MinEgenKerne
cd ../../compile/MinEgenKerne
make depend
make
make install

[ctrl]+[alt]+[delete]

BEMÆRK: Du kan ikke ukritisk fjerne alle devices som ikke er i dmesg, men du kan evt. læse kapitlet i håndbogen om det samme(Det er ikke særlig langt)
Avatar billede morpheus Nybegynder
27. september 2003 - 12:57 #3
Læs dette før compiling af kerne:

http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/kernelconfig.html

Der er nemlig mere end en måde at gøre tingene på. Den metode skwat har brugt kaldes "The traditional way" - og så er der "The new way".
Det kan du læse mere om i ovenstående kapitel
Avatar billede syswatch Novice
29. september 2003 - 08:37 #4
Inden man gør I gang med at lave sådan en kerne, er der så noget der skal være installeret eller opdateret, her tænker jeg på /src og ports systemet ??
Jeg er lidt newbee så bær lidt over med mig.
Avatar billede skwat Praktikant
29. september 2003 - 10:38 #5
Nej, du skal ikke opdatere noget, men du skal have sourcen installeret, hvis du har mappen hvor GENERIC ligger, så har du alt hvad du skal bruge
Avatar billede skwat Praktikant
29. september 2003 - 22:18 #6
btw, syswatch, har du nogen ide om hvorfor man har lavet en ny metode?
Avatar billede syswatch Novice
30. september 2003 - 10:59 #7
OK, tak for svarene.. jeg vil forsøge mig i aften og se om jeg kan finde ud af det.
Avatar billede morpheus Nybegynder
30. september 2003 - 14:02 #8
Fordi det er nemmere?