Avatar billede tania_nielsen Nybegynder
25. september 2003 - 18:39 Der er 3 kommentarer

kopiere member

Jeg er ved at lave et spil, hvor spilleren skal kunne lave sit eget billede ved at vælge ting fra et scrollvindue.
Jeg forestiller mig spilleren skal kunne vælge mellem forskellige ting i et scrollvindue og så trække en kopi af tingen over på billedet. Kopien skal så ikke scrolle med bagefter.

Håber en kan hjælpe :)
Avatar billede jmc Nybegynder
25. september 2003 - 21:00 #1
du kan jo sætte et member til en sprite, du bliver nok nød til at forklare lidt nærmere.
Avatar billede tania_nielsen Nybegynder
27. september 2003 - 14:04 #2
Okey jeg prøver
Det er på scenen at der er et scroll vindue og det er også på scenen at spilleren skal kunne lave sit eget billede i en billeramme.(som skal kunne gemmes og printes ud)
Man skal så kunne vælge feks en edderkop i scrollvinduet, den skal over i billedrammen. Men jeg vil ikke fjerne edderkoppen fra scrollvinduet, men blot placere en kopi af den i billedrammen. Kopien skal så ikke scrolle med, når man scoller i scrollbaren.
Hvordan griber jeg det an, er det en kopi af memberet(hvis man kan det), en kopi af en liste eller et childobject. Jeg ønsker ikke der er en begrænsning på hvor mange kopier man skal kunne lave. Kan det lade sig gøre?
Avatar billede hikka Nybegynder
29. april 2005 - 21:51 #3
Som udgangspunkt regner jeg med at du har styr på at placere en håndfuld members som sprites og flytte dem op/ned ell. th/tv med en scrollbar.

1. Markér en sprite i 'puljen'
- chosenMember = sprite(chosenSprite).member (definer denne som global)
2. Klik i billedramme
- benyt funktionen puppetSprite/makeScriptedSprite til at indsætte chosenMember hvor der blev klikket (mouseloc)

- puppetSprite er ikke vel dokumenteret i MM's manual
- bruger du MX2004 hedder funktionen makeScriptedSprite.
Via disse kan du placere et hvilket som helst member i en tom spritechannel og definere loc.
eks. fra manual: channel(5).makeScriptedSprite(member("kite"), point(35, 70))

script i dit tilfælde - placeret på billedramme:
--
global chosenMember
on mouseDown me
  myLoc = (the mouseLoc)
  channel(5).makeScriptedSprite(member(chosenMember), myLoc)
end
--
- du bør starte højere end channel 5 og desuden definere en tæller til at skifte channel for hvert klik i billedramme

Hikka