Avatar billede nemezis_aalborg Nybegynder
24. september 2003 - 15:50 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken DB/DBMS?

Hej vi er en gruppe, der arbejder på at lave et filindekserings-database-program.. vi har nu en større diskussion om hvilkend database vi skal bruge.

DBMS'en skal helst understøtte SQL og have en Java API. Desuden skal den installeres på en Linux server m. minimum 1 GB ram.

Hvilke erfaringer har i med lagring i af store mængder data, og hvad kan i anbefale?

(på forhånd tak, Søren)
Avatar billede nemezis_aalborg Nybegynder
24. september 2003 - 15:55 #1
Vi har overvejet: DB2, Oracle, MySQL, PostgreSQL mm.
Links til anmeldelser, tests osv. er også velkomne...
Point går til bedste besvarelse ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. september 2003 - 16:00 #2
DB2 og Oracle er jo high-end (og halvdyre) database.

MySQL og PostgreSQL er gratis low/mid-end databaser.

Jeg ville absolut føje SapDB til listen over databaser der skal
evalueres.

Alle 5 bruger SQL.

Alle 5 har JDBC driver.

Mit gæt vil være at Oracle og DB2 er overkill (udfra Linux og 1 GB RAM).
Avatar billede simonvalter Praktikant
24. september 2003 - 16:00 #3
bare en kommentar .. jeg følger lige med, men jeg kunne da godt tænke mig og vide om i har gjordt jer nogen økonomiske overvejelser?
Avatar billede nemezis_aalborg Nybegynder
24. september 2003 - 16:10 #4
Pris er ikke det vigtigste :)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. september 2003 - 16:17 #5
Slet ikke ?

F.eks. 500000 til database software licens er ikke noget problem ?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. september 2003 - 16:23 #6
Det er meget svært at sige noget præcist, når vi ikke ved ret
meget om konteksten.

Oracle og DB2 er dyre. MySQL, PostgreSQL og SapDB er gratis.

SQL dialekt mæssigt vil jeg rangere dem:
  - Oracle
  - DB2, SapDB og PostgreSQL
  - MySQL

Performance mæssigt på vil MySQL nok løbe fra de andre på en
low-end maskine. Formentlig vil kun Oracle og DB2 kunne udnytte
en stor maskine.

Når vi er oppe i highend databaser, så er det vigtigste high availability.
Både Oracle og DB2 har features til den slags. Men vi aner jo ikke
hvad jeres behov er.

MySQL kan godt give lidt data problemer en gang imellem, så igen vil jeg
rubricere:
- Oracle og DB2
- PostgreSQL og SapDB
- MySQL
Avatar billede nemezis_aalborg Nybegynder
24. september 2003 - 17:18 #7
500.000,- er måske lige i overkanten, men vi har f.eks. licens til Oracle og måske også DB2, så det skal i ikke tænke på... her er det kun performance og high availability, der er vigtigt...

Fik vist nok skrevet at det skulle køre på en Linux maskine, men det bliver nok en Unix maskine (sad og arbejdede på Linux, og så skrev jeg forkert :) ).

Det lydder til at det er Oracle, DB2 i vil anbefale. Har i links til test + lignende.

Flere svar og erfaringer er naturligvis velkomne!
Avatar billede arne_v Ekspert
24. september 2003 - 17:57 #8
Hvis I har Oracle eller DB2 licens og i har en maskine der er stor
nok til at køre dem godt så ja helt sikkert en af dem.

Forskellen i performance generelt er nok ca. den samme (men selvfølgelig
med forskelle indenfor specifikek områder).

Hvilken Unix ? Solaris ? AIX ?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. september 2003 - 17:59 #9
Jeg kender faktisk ikke nogen gode artikler.

TPC f.eks. http://www.tpc.org/tpcc/results/tpcc_perf_results.asp
er ikke nogen god målestok for performance i den virkelige verden.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. september 2003 - 18:05 #10
Og et svar ifald du mener at kunne bruge mine  betragtninger til noget
selvom de lider af en mangel på dokumentation.
Avatar billede nemezis_aalborg Nybegynder
24. september 2003 - 19:19 #11
Snakker om Solaris :)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. september 2003 - 19:25 #12
Oracle bliver udviklet på Solaris. Solaris er en meget anvendt platform
for Oracle. D.v.s. at Oracle og Solaris er en udmærket kombination.

Jeg har aldrig hørt om DB2 på Solaris (kun MVS, OS/400, AIX, Windows 2000).

Og hvis I har en Oracle licens, så helt sikkert Oracle !
Avatar billede nemezis_aalborg Nybegynder
24. september 2003 - 21:53 #13
Så Solaris, Oracle og Java vil altså være perfect?

Nogle, der har andre meninger?

Er lidt i tvivl fordi jeg har snakket med en DB-ekspert fra Aalborg Uni, og han mente ikke at Oracle var det mest optimale (Snakkede bl.a. om Berkley DB). Kan dog ikke se hvad jeg ellers skal vælge...

PS: Undskyld "hvilkend" og "i" i første post, havde lidt travlt :)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. september 2003 - 21:59 #14
Solaris + Oracle + Java er en meget udbredt kombination.

Muligvis er:
  Java/Linux eller Windows 2000 ---> Oracle/Solaris
dog endnu mere almindelig.

Altså med applikationen og databasen på 2 seperate servere.

Berkley DB ? Det er muligt at det er en god database, men næppe i
Oracle klassen, så ville folk jo nok have hørt om den !

(Jeg kender den ikke medmindre det er det BDB som MySQL kan benytte)
Avatar billede hsg Nybegynder
25. september 2003 - 09:28 #15
Til arne_v: Hvis du køber en DB2 UDB idag og det ikke er til z/OS så får den en større stabel cd'er hvor der bla. er en Solaris installation.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. september 2003 - 09:42 #16
Sikkert. Jeg har bare aldrig hørt om nogen der kører det. men det er
jo meget logisk at IBM også vil understøtte Solaris.
Avatar billede teepee Nybegynder
26. september 2003 - 13:03 #17
Det lyder lidt skoleagtigt. Hvis I benytter java og I holder jer til ansi sql, kan databasen så ikke være ligegyldig? Hvis det ikke performer, kan man vel bare migrere uden problemer? Eller hvad? Så bare installer/brug den der er lettest for jer.