Avatar billede breindahl Nybegynder
24. september 2003 - 15:09 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

1) Printserverboks 2) Farvelaserprinter

Hermed nogle kommentarer og et par yderligere spørgsmål (primært til Ole Madsen):

1)  Når jeg i en del år har haft en selvstændig PC som printserver, skyldes det, at jeg af en gammel bank-kollega (edb-mand) i forbindelse med anskaffelse af en ny arbejdsstation for 4 år siden (hvor jeg gik fra Win95 til Win2000) samt anskaffelse af en bærbar Acer 720 og en hub (10 Mbit) for at binde det hele sammen blev foreslået at anvende den gamle arbejdsstation som printserver. Hans begrundelse var: ”I stedet for at smide den gamle maskine ud kan du bruge den som printserver. Så slipper du for en meget langsom arbejdsstation, mens den tygger sig igennem store printjobs”. -  Herudover blev printserveren udstyret med en tapestreamer (HP Colorado), så at jeg i een arbejdsgang kunne tage backup af min arbejdsstation og min bærbare.

Og den konstellation har jeg så bibeholdt siden.  Driftsudgiften har jo været begrænset til de ca. 50 watt, som den gamle maskine (printserveren) bruger. – Men denne gamle maskine må jo forudses at stå af på et eller andet tidspunkt. (Den er rent faktisk ved at blive lidt ustabil.) Derfor mine tanker om en printserverboks.

2)  Jeg går ud fra, at jeg problemløst (- i hvert fald i princippet!) kan flytte den nævnte tapestreamer fra min nuværende printserver til min arbejdsstation, som er udstyret med 4 cdrom-drev. Jeg må kunne fjerne et af cdrom-drevene og erstatte det med tapestreameren - ?

3)  TAK for dit forslag om en 10/100 Mbit D-Link printserverboks med 2 parallelle og 1 USB-port.
Min nuværende ”printer-park” består af en HP Laserjet II, en HP DeskJet 970, og en HP 7350 PhotoSmart fotoprinter (som kun har en USB-port). –  Den nævnte D-Link printserverboks vil således dække dette behov.

Men hvis jeg nu (jf. nedenfor) beslutter at anskaffe en farvelaserprinter (fx en HP 2500, som har en parallel og en USB port), hvad gør jeg så?  Kan jeg (via en yderligere printserverboks) have de 4 printere tilsluttet samtidig, eller er jeg nødt til (- hvad jeg selvsagt også kan overkomme!) at flytte USB-kablet mellem 7350-printeren og 2500-farvelaseren, alt efter hvilken af dem jeg vil printe på?  -  En mulighed er at anskaffe HP 2500’eren med en ”optional EIO internal print server”, og så slutte den direkte til en port i hub’en.  Men som du skriver, er en sådan ”optional print server” ofte uforholdsmæssig dyr.

4)  Ang. FARVElaserprinter:  Tak for dine gode kommentarer, herunder advarslen om ”utroligt høje omkostninger”, hvis man ikke bruger den jævnligt.
Har du mulighed for at være lidt mere konkret mht., hvad ”utroligt høje omkostninger” samt ”jævnlig brug” vil sige?  – Så vidt jeg kan forstå dine ord, fremkommer de høje omkostninger pga for meget spildtoner og kraftigere slid i forbindelse med KOLDSTARTER. -  I den forbindelse: Hvad er en koldstart? – Hvis jeg tænder printeren om morgenen og slukker den om aftenen, vil der så optræde ”koldstarter” i dagens løb i form af, at printeren ind imellem går i dvale, som den skal vækkes fra?

Nogle ord om, HVORFOR jeg overvejer en farvelaserprinter:
Den virksomhed, jeg er i gang med at starte, forhandler software til den kirkelige sektor. Dvs. præster, kasserere i menighedsråd, og gravere på kirkegårde. Der er ca. 2000 sogne (og dermed 2000 menighedsråd) i Danmark. Jeg vil henvende mig til disse menighedsråd med tilbud om demonstration af programmerne ude i det enkelte sogn. Min henvendelse til menighedsrådene vil være i form af et brev med vedlagt præsentationsmateriale om programmerne. Dette materiale vil bestå af 10-15 sider, hvor jeg vil vise eksempler på skærmsider, output, m.m. Mange af disse sider vil derfor skulle indeholde farver. Een måde at gøre det på er at få trykt et oplag af dette præsentationsmateriale ude i byen. Men jeg kender mig selv godt nok  (-  bl.a. fordi jeg tidligere har drevet virksomhed) til at vide, at jeg hen ad vejen vil få nye ideer til præsentationsmaterialet. Disse ideer vil jeg meget gerne straks kunne omsætte til praksis. Dét kan jeg jo uden videre gøre, hvis jeg selv printer det ud. – Hvis jeg derimod får et oplag trykt ude i byen, er det resterende oplag jo mere eller mindre til skraldespanden.

En BLÆKprinter kan da bruges – men på almindeligt papir bliver kvaliteten ikke, som jeg ønsker det. Og at bruge fotopapir til samtlige sider vil blive mindst lige så dyrt som driftsudgiften til en laserjet – mener jeg.

I dit råd om at vente 2-3 år med anskaffelse af en farvelaserjet ligger vel, at du forventer prisfald. Forventer du ANDRE FORDELE herudover (yderligere faciliteter, bedre kvalitet, etc.)?  –  Jeg er bestemt omkostningsbevidst.  Men på den anden side:  Den, der konstant vil vente på lavere priser inden for edb-verdenen, får jo aldrig anskaffet noget.  –  Har du nogen mening om LEVETIDEN for nævnte HP farvelaser ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. september 2003 - 15:20 #1
Whou - det var godt nok en omgang.

Jeg har desværre lidt travlt i dag, så jeg vender først tilbage i morgen...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. september 2003 - 17:31 #2
Jammen, så har jeg fået tid til at læse lidt nærmere, og her er mine kommentarer:

1. Jeg er ikke spor sikker på at en gammel WorkStation kun bruger 50w. Snarere 150w. Ydermere er der jo en blæser i, der medvirker til støj på kontoret, hvilket de fleste ikke er så meget for. Men jeg har da fuld sympati for idéen om at genbruge gammel hardware, og ville nok selv overveje tanken, hvis jeg ikke havde en netværksprinter i forvejen.

2. Formentlig ja. Nu aner jeg jo ikke, hvilken type tapestreamer du bruger, og hvilket interface det benytter. Men i backup henseende er jeg kommet videre, og bruger i dag en ekstra eksterne Harddisk (250Gb), der er hurtig og kan flyttes efter backup´en er taget. Men det var nu også mere min gamle tapestreamers 2Gb begrænsning der gjorde udslaget. Man kunne også vælge et af de ny DVD-brænder drev. Jeg har lige set A-Open har en til kr. 1200,-. Så vil du stadig have 4 CD-Rom drev - det ene bare DVD. (hvad har du i øvrigt af Harddisk???). Der kan ligge 4,7Gb data på en DVD, og den er MEGET hurtig til at brænde en DVD - ca. et kvarter.

3. det var da så lidt.
Anskaffelse af en ny printer, vil så naturligt medføre en port for lidt. En ekstra printserver ville kunne løse det, ligesom et indbygget netkort ville. Begge dele kræver dog en ledig port i din hub. Men mere naturligt i den situation, ville da være at skrotte HPII´eren eller DeskJet 970´eren. Deres funktioner ville jo være dækket af 2500´eren.
Er der stadig behov for en af de 2 printere, kunne de jo sættes på lokalt på den PC der har størst behov. Jeg ville i hvert fald ikke ofre ekstra på at få alle 4 printere på netværket.

4. Jeg er desværre kun rigtig erfaren udi HP 4500 serien og Lexmark 720 og 950 serien. Men en af de ting jeg ved, brugere bliver overrasket over, er forbrugsstoffer.
S/H laserprinter: Ny farvepatron + i ny og næ et servicekit med fuser og charger.
HP Farve laserprinter: 4 forskellige farvepatroner, Image Drum, Transfer Belt, samt noget oftere en Fuser. Ydermere kan man ikke selv særlig nemt tømme tonerspildbakke (som i øvrigt heller ikke eksisterer i en S/H printer).
Lexmark bruger tillige en del olie (forlænger levetiden på de andre dele), men har let tilgængelig tonerspildbakke.

Specielt begrebet "Image Drum" rækker kun til 6250 sider (25000 S/H) De andre reservedele rækker også langt kortere end i en S/H printer.

Så sent som i dag havde jeg en kunde, der mente printeren skulle til service, fordi den nu for 3 gang inden for det sidste årstid skulle have ny "tromle".

Jeg kan se at HP med 2500´eren tilsyneladende er kommet af med "Transfer Belt", og på behændig vis ikke har skrevet noget om, hvor længe en tromle holder.

En koldstart, er hver gang printeren har været i dvale, og skal op i omdrejninger og gøre sig klar. Hver gang skal den kalibrere sig selv, hvilket i øvrigt tager op til flere minutter.

En billigere blækprinter og noget kvalitetspapir - IKKE fotopapir, ville kunne levere et resultat i langt højere kvalitet. Dog stadig med den begrænsning, at sved og regn kan få farven til at flyde ud. Men tænk på at de fleste blækprintere i dag har en opløsning på 2400dpi - 4800 optimeret. Selv den ny 2500´er ligger på 600dpi
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. september 2003 - 17:41 #3
fortsættelse (ramte den der knap i bunden.... :-) :

2400 optimeret.

Ingen tvivl om at kvaliteten på laserprint er meget mere lækker på alm. fotopapir, men ordentlig inkjet papir er faktisk ikke særlig dyrt.

Til den præsentation du snakker om, ville jeg dog også foretrække vandfast udskrift. Det kan Epsons blækprintere faktisk klare.

Der er altså stadig mange billigere alternativer hos blækprintere, der sagtens kan sammenlignes med eller overgå laserkvalitet.

Levetid og fordele ved at vente:
Igen har du ret i betragtningen om, at man ikke altid kan vente.

Men netop HP 2500 er en ny generation af farveprintere, der netop er kommet. Der går ikke langt tid før de både er billigere, og konkurrenterne er kommet med deres jævnbyrdige bud.

Den generelle levetid på en farvelaser er, grundet de mange sliddele, noget kortere end monolaseren.

Det er ikke langt tid siden vi kasserede vores sidste HPII´er - nogenlunde samtidigt med den første HP Color LaserJet 5, der næppe holdt mere end 2 år. Vores ældste 4500´ere kører dog stadig. Enkelte har dog fået service, og generelt med et forbrug på 1-5000 sider pr. måned, vil jeg vurdere den til at kunne køre ca. 5 år. Lavere forbrug, kortere levetid. De kan ikke li´ at stå stille, mens den der kører mest blot har fået skiftet Fuseren en enkelt gang, og ellers ikke har givet problemer.

Summa sumarum - rent hårdt på, siger min erfaring mig at du burde overveje en ordentlig blækprinter (evt. en der kan bruge Epsons vandfaste blæk). Det bliver billigere og pænere. Men kender jeg de fleste brugere ret, vil de hellere have en Laserprinter, der har så mange traditionelle kvaliteter. Hvis du er meget imod blæktanken, så har du derfor ikke særlig langt til en farvelaser, og det er der da heller ingen tvivl om, at du ikke vil fortryde. Heller ikke om 4 år.
Avatar billede breindahl Nybegynder
28. september 2003 - 23:01 #4
MANGE TAK for dine gode svar !! –  De har sparet mig for en del kroner og besvær.  –  Bare jeg kunne gøre noget til gengæld !

1)  Ang. FARVELASER:
Du har overbevist mig  –  jeg udskyder farvelaseren indtil videre!  Dine ord om ”tre nye tromler på et års tid”, og at en rimelig økonomisk drift kun kan forventes ved et forbrug på flere tusinde kopier om måneden, taler for sig selv.

Du foreslår i stedet ”en ordentlig blækprinter”. Min erfaring med blækprintere er begrænset til de to, jeg har (HP 970 og HP 7350), og dem er jeg faktisk godt tilfreds med, hvad angår udskrift af fotos (på inkjet- eller fotopapir). Men TEKST står ikke så knivskarpt som den gør på HP II’eren  –  endda på trods af, at blækprinterne, som du skrivet, har væsentlig større opløsning (dpi).  Også på inkjetpapir (HP Inkjet Premium) er tekst på blækprinterne mere ulden i kanten end på HP II’eren. Kan du give mig forklaringen herpå?  Jeg ved udmærket, at BLÆK i en eller anden grad suges ud i papiret, mens laserens PULVER bliver liggende, hvor det lægges. Men alligevel undrer det mig.

Kan du anbefale en blækprinter (evt. en Epson), der er bedre end mine til TEKST? (jf. din anbefaling af at ”overveje en ORDENTLIG blækprinter”). Anvender ALLE Epson printere vandfast blæk?

2)  TAPESTREAMER:
Min tapestreamer er en HP Colorado 8GB.  Harddisken på min arbejdsstation er Quantum Fireball P LM30 (30 GB).  –  Dine ord om en EKSTERN HARDDISK er interessante. Kan du anbefale en?  Kan den monteres i en almindelig 5-1/4” slot? (og altså træde i stedet for et af mine cdrom-drev).

- -  -
PS:  Min printserver bruger faktisk kun 50 watt. Jeg har målt det. (Skærmen har jeg kun tændt, når jeg starter og slukker maskinen).
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. september 2003 - 10:40 #5
Jeg kigger lige på dine kommentarer lidt senere.

I mellemtiden fik jeg lavet et regnestykke på sideprisen på HPLJ2500´eren her: http://www.eksperten.dk/spm/406531
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. oktober 2003 - 10:40 #6
Blækprinter:

Jeg har desværre ikke store erfaringer, hverken med HP´s nyeste eller Epsons printere. Har selv en 970´er, som rigeligt dækker mit behov (og så en bette farve A3 laser på arbejdet til at supplere med :-).

Men jeg har for nyligt læst flere tests af blæk, papir og printere, og hovedkonklussionen er, at der ikke er den store forskel på HP, Epson, Canon og de andre konkurrenter. HP har dog fået en anmærkning for tendens til at ridse den blanke overflade i fotopapir (Photosmart 7xxx og DeskJet 5555 serierne). HP har den største blæk-farveholdbarhed (Epson lige bag efter), mens Epson har det mest vandfaste (hvilket jeg lægger stor vægt på). Jeg mener oven i købet jeg så et reklamebillede fra Epson, hvor 4 printede A4 ark var sat op inden i et akvarie!. Desuden mener jeg at have læst mange rosende anmeldelser af Epsons printere.
Skulle jeg selv vælge i dag, ville jeg klart kigge på HP (grundet erfaringen) og Epson. Jeg har et horn i siden på Canon, da jeg synes de er utrolig hurtige til ikke at ville supportere printerne m.h.t. drivere og brugersupport. Lexmark er også OK, specielt med deres helt ny serie, men jeg mener stadig ikke de er helt på højde med Epson og HP. De har så til gengæld den bedste support.
Men som sagt ville jeg holdet mig til Epson/HP, og så kan man jo kigge konkret:

Stylus Photo 950 2880*1440dpi, kr. 2825,00 http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1484597986
Stylus Photo 830 1440*1440dpi kr. 949,00 http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1484598000
Stylus C82 5760x1440 dpi kr. 858,00 http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1484598003

DeskJet 5550 4800*1200, kr.699,00 http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1484608097 (er muligvis med i "klassen" der har fået kritik af ridser i papiret)
Business inkjet 2230 1200*600dpi med Photoret III kr. 1775,00 http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1484608084

Men jeg må med det samme sige, at jeg er MEGET i tvivl om forslaget af blækprintere. Da jeg ikke har den store erfaring med de nyeste, har jeg meget svært ved at vurdere, hvad der er på vej ind, og hvad der er på vej ud.

Umiddelbart hælder jeg mest til Epson igen, selv om jeg aldrig har testet printerne personligt. Du er nok nødt til selv at læse om deres enkelte modeller, eller spørge nogen her, der har forstand på blækprintere (kender desværre ikke nogen her med specifik kendskab). Sammenligning af 2-3 specifikke modeller kan jeg dog sagtens overskue, og af ovenstående ville jeg personligt (hvis jeg skulle lave større projekter, som du snakker om), vælge Styus C82, der dels får fantastiske anmeldelser, og dels netop udnytter Epsons vandfaste blæk. For det er IKKE alle Epsons printere der anvender det. Det kaldes DURABrite™, og skulle være vandfast og holde i op til 70 år.

M.h.t. udtværing ved tekstudskrifter, så har jeg læst mig frem til, at selv de dyrere blækprintere kun sjældent har lige så skarpe udskrifter som laserprintere. Med mindre de skriver på specialpapir. Det er simpelthen umuligt for printeren at undgå at blækket siver lidt ud på alm. papir. Det er jo så et kraftigt modargument for at vælge blækprinteren.

Netop C82´eren får dog god kritik med på vejen af de sorte udskrifter, samtidig med at hastigheden er i top og støjen svag.

Uanset hvilken printer du måtte kigge på, SKAL det dog være en med mindst 4 seperate patroner. Ellers kan du rolig regne med at den er for dyr i drift.

Konklussion: Jeg må indrømme at jeg under min søgen for blækprinter data, er blevet noget overrasket over, at der er en del svagheder jeg ikke tidligere har været opmærksom på.
Skulle jeg vælge en printer jvf. dit behov, ville jeg derfor ende op og vælge mellem Epson Stylus C82 printeren og HP Color LaserJet 2500 printeren.

Mine egne preferencer dækker laserområdet, og jeg står 100% ved de ting, jeg har skrevet om laserprinterne. Skulle jeg derfor vælge mellem de to, og har jeg ikke et større printbehov, ville jeg derfor vælge Epson printeren. Den er billigere i anskaffelse, rimelig økonomisk i drift, og har en masse egenskaber der er helt ny for blækprinter markedet. Skulle det efter 1-2 år vise sig, at den ikke helt lever op til forventningerne, er både laser og blæk teknologien med garanti stormet fremad med store skridt, så markedet ser helt anderledes ud, og man får bedre nyanskaffelser.

Jeg ville derfor stadig lade laserprinteren vente 1-2 år, indtil HP´s konkurrenter er kommet med deres bud i samme klasse.

2)
Når du snakker om at montere en flytbar harddisk i stedet for et af dine CD-Rom drev, tænker du ikke på en ekstern harddisk, men i stedet for en harddisk monteret i en harddiskskuffe.

Det drejer sig om en almindelig harddisk, der blot er monteret i en skuffe, der nemt kan trækkes ud. Idéen er som sådan fin, men du skal huske, at PC´en helst skal slukkes, når disken skiftes.
Når først du har skuffen, kan du bruge din favorit IDE disk.

Den eksterne disk jeg selv har, er denne: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374608020
250Gb USB2 el. 2*FireWire harddisk for kr. 2265,00, incl. RetroSpekt programmet til at lave backup med.
Forudsat du har USB2 HighSpeed eller FireWire er det næsten ikke til at mærke, at det er en ekstern disk. De 5400rpm generer mig heller ikke særlig meget - den bruges jo primært til backup.

Fordelen er jo, at man, mens computeren kører, kan rykke den ud og tage den med sig. Havde jeg pengene, ville jeg købe min nr. 2 med det samme, og bruge dem til at spejle min data på.

Ja - det var så kommentarerne. Så håber jeg ikke du blev mere forvirret ;-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. oktober 2003 - 11:35 #7
Og så sidder jeg og opdager, at HP 5550 printeren IKKE har seperate blækpatroner, som jeg antog. De har alle farverne i samme patron, så glem den printer - den vil være for dyr i drift.
Avatar billede breindahl Nybegynder
02. oktober 2003 - 22:39 #8
Tak for dine udførlige svar.

Ang. BLÆKPRINTERE:
Jeg har igennem et års tid med stor tilfredshed (og mange sparede kroner) gen-fyldt mine blækpatroner med blæk fra Sigurd Rasmussen A/S (www.fyldselv.dk –  site’et ser lidt antikveret ud; men produktet er godt).  De har en mand, Kian Rasmussen, som jeg har talt med nogle gange, og som virker særdeles kompetent inden for sit felt. Jeg ringede ham i dag for at spørge, om de også kan levere blæk til en Epson Stylus C82. Det kan de  –  men han spurte mig samtidig, hvorfor jeg var specielt interesseret i denne printer. Jeg nævnte bl.a. det vandfaste blæk. Han kommenterede mine ord som følger:
A. Epsons blæk er ikke fuldstændig vandfast.
B. Han er ikke særlig imponeret over Epsons printere, og deres udskriftskvalitet, når det gælder billeder. Det hænger bl.a. sammen med, at Epson anvender pigmenteret blæk (ikke blot i sort, men også i farve-blæk). Og pigmenteret blæk flyder ikke ud i samme grad som almindelig blæk. Dét er en fordel ved tekst-udskrift (giver en skarpere bogstavkant), men, sagde han, en ulempe ved billeder, fordi blækket ikke flyder så godt sammen som ikke-pigmenteret.

Ang. EKSTERN HARDDISK / HARDDISKSKUFFE:
Undskyld min tanketorsk. Du har naturligvis helt ret – det er to forskellige ting.
Du nævner et stykke software, der følger med: RetroSpekt.  Er det et egentligt backup-program, hvor man kan definere, hvilke mapper der skal tages backup af, og hvor man også kan lave ”differential backups” (dvs. kun nye og ændrede filer)?

Du bruger udtrykket ”USB 2 High Speed”.  Jeg har endnu kun USB 1.1, men har i nogen tid haft i tankerne at opgradere til USB 2.  Men dine ord får mig til at spørge:  Er der en speciel ”High Speed” udgave af USB 2 ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. oktober 2003 - 13:28 #9
Tja - som skrevet tidligere er jeg ikke 100% inde i ny blækprintere, så jeg kan dårligt komme med flere kommentarer.

Men at tekst står skarpere er vel ikke en ulempe. Og så vidt jeg ved, er de fleste sorte blækpatroner enten med pigmenter eller sammensat af andre farver, med større risiko for falmen til følge. Så det må komme helt an på, hvad man skal bruge resultatet til.
Og selv om blækket ikke skulle være 100% vandfast, er der jo kun laserprint som alternativ. Ingen andre blækproducenter har mig bekendt noget tilsvarende.

Måske kunne man, før købet, få lov til selv at prøve at lave testudskrifter i en butik, så man kan sammenligne. Det er nok det bedste jeg kan foreslå - så kan man ved selvsyn se, om resultatet lever op til ens forventninger.

Ang ekstern harddisk, så er Dantz® Retrospect® Express software noget der følger med til alle Maxtors eksterne harddiske. Og ja, det er et stykke backup software, omend en anelse anderledes indrettet end de programmer jeghidtil har arbejdet med. Men 1-2 timers roden rundt, og aå havde jeg da fundet ud af at lave min egen specialtilrettede backuprutine. Én gang om måneden en fuld backup, og en gang om ugen en differencieret backup, så ja, det kan det sagtens. Du kan læse mere på www.dantz.com

Og ang. USB hastighed, så er der lagt op til forvirring. Jeg er blevet fortalt/har hørt/ har læst, at visse producenter er begyndt at kalde USB1,1 for USB2, og USB2 for USB2 High Speed.

Jeg har ikke kunnet finde noget på nettet om emnet, men når du køber USB2, så skal du lige sikre dig at der enten står noget med High Speed, eller at der står at det kører hurtigere end 11Mbps.

Husk i øvrigt også at tjekke, at den er kompatibelt med ældre USB1,1 udstyr - min er desværre ikke, så jeg må nøjes med de indbyggede 1,1 porte i min maskine.

Slutteligt - så jeg jeg lige set, at Maxtor faktisk har lanceret en ny ekstern 250Gb harddisk på fulde 7200rpm og hele 8Mb buffer. Den har oven i købet en 300Gb storebror - så lagerkapaciteten skulle dække det meste....
Avatar billede breindahl Nybegynder
05. oktober 2003 - 22:03 #10
TAK for mange gode svar og oplysninger! - Jeg vil ønske, jeg en dag kan gøre gengæld.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. oktober 2003 - 14:42 #11
Det kan da ske....

Takker for points.