Avatar billede noid Nybegynder
24. september 2003 - 01:58 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

hvilke porte skal åbnes?

hey!
Jeg stiller lige nogle point på højkant til gengæld for nogle råd!
skal have åbnet nogle porte ved min cisqo677 router fra cybercity.
jeg ville bare høre hvilke porte der er vigtigst..
-spiller en del online på nettet
-bruger chatprogrammet mirc
-downloader fra de mest benyttede DL-programmer
osv.
skal gerne have en lille beskrivelse af hvad de forskellige porte gør, i stedet for at slynge ud i luften

på forhånd tak
Dion Knudsen
Avatar billede jonbdk Nybegynder
24. september 2003 - 02:55 #1
Hej
Det er ikke det du spørger om, men jeg har lavet nogle scripts til at konfigurere cisco 677 routeren. De kan findes her www.22757575.dk/cbos
Avatar billede riversen Nybegynder
24. september 2003 - 06:59 #2
det afhænger fuldtændig af spillet/programmet. De forskellige porte gør ikke noget.
Avatar billede jonbdk Nybegynder
24. september 2003 - 10:46 #3
Nu prøver jeg lige at se, om jeg kan komme med et svar også.
Som riversen skriver gør portene ikke noget, du kan på en liste se, hvad de som standard bruges til (hvis du bruger pågældende application): http://www.iana.org/assignments/port-numbers
På denne side nævner de en del programmer, og hvilke porte der bruges:
http://www.practicallynetworked.com/sharing/app_port_list.htm
Til fx onlinespil afhænger det helt af spillet, og er oftest ikke nødvendigt (iflg. min erfaring), men skal du køre server er det!
Derudover, skal du på din cisco 677 router overveje hvorvidt du åbner port til TCP, UDP protokol eller begge dele.
Det er med garanti ikke nødvendigt, at åbne helt så mange, men på min CS server har jeg åbnet portene: 6003,7002,27005,27010,27011,27012,27015 på begge protokoller.
Derudover kører jeg som standard, men port 80, 20 og 21 åbnet (viderestillet), så jeg kan køre web og ftp server.
Sluttelig kan det nævnes, at hvis du skal bruge nogle specille applikationer udefra (som fx. VNC Remote DEsktop), kan du mappe den fra en port til en anden. Derved kan du omgå hvis du (der hvor du skal bruge den fra -på ydersiden) sidder bag en firewall.
I det tilfælde, skal du finde porte der er åbne - efter min erfaring er port 23 (telnet - den bruger du bla. til at konfigurere routeren), 25 (SMTP) og 119(news) næsten altid åbne.
Så jeg mapper port 119 på ydersiden af min router til port 5900 på indersiden (til min computer).
Så kan jeg ved at snakke på port 119 udefra, få forbindelse til VNC som default bruger port 5900. (det var bare ment som et eksempel til hvad NAT tabellen også kan bruges til)
Avatar billede noid Nybegynder
24. september 2003 - 14:34 #4
tak
Avatar billede jonbdk Nybegynder
24. september 2003 - 17:38 #5
np