Avatar billede madzzoni Nybegynder
23. september 2003 - 20:26 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Problem med TDC Bredbånd via PPP i 9.1

Har netop installeret Mandrake 9.1 men kan ikke få mit internet til at virke. Installationen har fundet netværkskortet og er online, men den kan ikke få forbindelsen nettet. Bruger Mozilla Browser og forsøgt at konfigurer via ROOT. Er der nogen der ved hvordan jeg kommer på?
Avatar billede xyborx Nybegynder
23. september 2003 - 20:38 #1
Nu har jeg aldrig prøvet Mandrake, så det er muligt, at jeg går lidt galt i byen her..
Hvis du skal forbindes til nettet via PPPoE (Point to Point Protocol Over Ethernet), så prøv at køre adsl-setup.
Prøv også at køre cat /etc/resolv.conf for at se om der er nogle DNS servere angivet.
ifconfig kan fortælle dig hvilken opsætning de forskellige interfaces har. Det vil være meget nyttig information, for at afgøre om noget af det virker.
Avatar billede JoeX2 Praktikant
23. september 2003 - 23:37 #2
Du er den første jeg har hørt om, som køre TDC|Bredbånd via PPP.

De steder hvor jeg færdes bruges ren Ethernet og DHCP. (både hvis der er tale om dynamisk og fast ip).

Har du en forbendelses type, som jeg ikke har set før?
Avatar billede madzzoni Nybegynder
24. september 2003 - 08:08 #3
Min forbindelse har dynamisk IP. I konfiguratinen kan jeg se at netkortet er tilsluttet og online og jeg har både prøvet at markere PPPoe samt DHCP i opsætningen. Den spørger om den skal afprøve forbindelsen og siger så at den er tilsluttet internettet. når jeg åbner Mozilla, åben den siden : file:///blablabla... ! Og kan ikke finde nogen sider på http://www.
Øverst i konfigurationsbilledet står der værtsnavn: localhost.
Jeg er total newbie i Linux.
I windows tilslutter jeg via en opkaldsprofil og det hele virker fint her.
Avatar billede h_elming Nybegynder
24. september 2003 - 09:51 #4
Jeg har haft tilsvarende problem, men har i opsætningen deaktiveret mit Ethernet og konfigureret en ny adsl forbindelse og aktiveret denne. Du skal også i samme forbindelse bede Linux om at opstarte din adsl forbindelse ved boot af maskinen.

Det virker i både Mandrake 9.1 og Redhat 8.0.

vh h_elming
Avatar billede madzzoni Nybegynder
24. september 2003 - 23:11 #5
nu har jeg prøvet at deaktivere mit Ethernet og via vejledern konfiguret en ny forbindelse. VIRKER IKKE! Hvordan kan man slette en forbindelse total og starte forfra? Hvad skal der stå i gateway? Det spørges om hvis jeg klikker "Konfigurer internet".
Avatar billede ztyxx Nybegynder
24. september 2003 - 23:12 #6
ved ikke om det kan være det, men der er en del TDC kunder der hahaft problemer med deres bredbånd efter strømnedbruddet i går, kan du være een af dem??
Avatar billede madzzoni Nybegynder
25. september 2003 - 00:38 #7
Nej for min opkobling virker perfekt i win2000. Er også allerede ved at være træt af LINUX efter 3 dage... det virker meget besværligt at finde fejl heri... man for ikke meget hjælp af dialogboxene og desuden syntes jeg ikke at linux virker særligt stabilt. Har oplevet flere gange at winduerne fryser når man skal udfører ændringer.
Avatar billede JoeX2 Praktikant
25. september 2003 - 22:13 #8
Du skal bruge vejlederen i DrakConnect. Den spørger hvilken opkobling du ønsker at konfigurere. Her skal du vælge Lokalnet konfiguration. (TDC plejer at have deres eget udstyr sat sådan op efter det.)

Næste spørgsmål er om du får automatisk ip tildelt. Det vil TDC ofte gerne tildele dig EN af. (Hvilket vil sige at hvis du har brug en i forvejen få du ikke tildelt et nyt før du har ALLE computere slukket i hele huset i 30 minutter. Læs evt. hvor mange ip du højst må bruge i papire du har skrevet under på, før TDC oprettede forbindelsen).

Alt andet skal du ikke udfylde. Vejlederen spørger om skal du ikke udfylde.
Avatar billede madzzoni Nybegynder
25. september 2003 - 22:31 #9
Tak joex2... Det vil jeg prøve! Har prøvet PPPOE samt ADSL i DrakConnect uden held. Er det nødvendigt at slette noget eller overskriver den bare? Nu prøver jeg lige...
Avatar billede madzzoni Nybegynder
25. september 2003 - 23:00 #10
Til joex2 ... Det virkede desværre ikke. Jeg prøvede dit foreslag men når jeg prøver at tilslutte, kommer svaret: Tilslutning mislykkedes. Skal netværkskort startes ved opstart? Jeg har kun en PC tilsluttet, skal jeg så stadig vente 30 min. efter jeg har benyttet min windows partition?
Avatar billede xyborx Nybegynder
26. september 2003 - 08:33 #11
[desuden syntes jeg ikke at linux virker særligt stabilt. Har oplevet flere gange at winduerne fryser når man skal udfører ændringer]
Ja, de grafiske brugerflader kan godt være lidt ustabile, men linux er i sig selv utroligt stabil i forhold til windows.

Du kan evt. prøve nogle andre distroer. F.eks. RedHat. Det tror jeg, du kan få mere hjælp til.
Avatar billede JoeX2 Praktikant
26. september 2003 - 15:09 #12
Brugerfladen fryser når den er ved at aktivere ændringer. Da den går ud fra at det du har skrevet er korrekt, forsøger den mange gang at aktivere ændringerne før den mælder fejl. Hav tilmodighed den skal nok komme videre. (Et reelt problem er at det ikke er altid at fejlmeddelelser når til skærmen).

I windows kan du se hvilke tilslutninger din computer har og hvordan de er konfigureret med kommandoen 'ipconfig /all' Kunne du tænke dig at sende den til mig?

Den tilsvarende kommando i linux er 'ifconfig'. (Du skal have root rettigheder for at kunne skrive den. Det får du med 'su' kommandoen.)

TDC udstyr er programmeret til at sikre at der ikke tilsluttes for mange computere på samme forbindelse, hvis der ikke er betalt for det. Nogen gang ser TDC den samme computer som 2, hvis der er forskellig styresystem. Det er dog sjældent et problem.

I mandrake kunne jeg også tænke mig at have en udskrift af kommandoen 'service network restart'. (Kommandoen gør hvad den hedder.)
Avatar billede madzzoni Nybegynder
26. september 2003 - 19:00 #13
Joex2, hvilken mailadresse skal jeg sende til?

Skal jeg bare åbne et terminalwindue i mandrake og skrive ifconfig ? og hvor skriver jeg su kommandoen?
Avatar billede JoeX2 Praktikant
27. september 2003 - 09:48 #14
Min e-mail adresse er: joe@edb.dk, men jeg regnede med at du ville sende til denne side.

I Linux skal du først finde en konsol(en tekst skærm ligesom en DOS-prompt). Der plejer at være en knap til det på proceslinien. Hvis du ikke kan finde den kan du trykke ALT-CTRL-F1 så er du sikker på at finde dos prompten (ALT-F7 for at vende tilbage)). Når du har har fundet ind i konsolen skriver du 'su' og den vil bede om din root adgangskode. (Har du brugt ALT-CTRL-F1 skal du skrive root som brugernavn.)

Herefter har du lov til at bruge du "farlige" kommandoer.

Herefter kan du skrive de andre kommandoer. Hvis du skriver 'ifconfig >/mnt/floppy/filnavn' vil resultat af kommandoen blive skrevet til en diskette. Så slipper du for at skrive af fra skærmen.

(Tilsvarende i windows: 'ipconfig /all >a:filnavn.txt')
Avatar billede madzzoni Nybegynder
27. september 2003 - 10:26 #15
Joex2, jeg har lidt problemmer med at åbne "ipconfig" i windows, den lukker med det samme og vil heller ikke kopieres. jeg har sendt den pr. mail. Det er tilgengæld lykkedes mig at åbne "ifconfig" i Mandrake, nu skal jeg bare lige lægge det på en disk.
Avatar billede madzzoni Nybegynder
27. september 2003 - 10:49 #16
Udskrifterne ser således ud:

Mandrake Udskrift:

# service network restart
Lukker grænsesnit eth0 ned:                                    [  O.k.    ]
Lukker loopback-grænsesnit ned:                                [  O.k.    ]
Sætter netværksparametre:                                      [  O.k.    ]
Igangsætter loopback-grænsesnit:                                [  O.k.    ]
Igangsætter grænsesnit eth0:                                    [  O.k.    ]
[root@localhost madzzoni]#

# ifconfig
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:E0:18:E4:1A:0E
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:118 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:173 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:100
          RX bytes:7354 (7.1 Kb)  TX bytes:14519 (14.1 Kb)
          Interrupt:11 Base address:0xdc00

eth0:9    Link encap:Ethernet  HWaddr 00:E0:18:E4:1A:0E
          inet addr:169.254.99.143  Bcast:169.254.255.255  Mask:255.255.0.0
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          Interrupt:11 Base address:0xdc00

lo        Link encap:Local Loopback
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:102 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:102 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:7109 (6.9 Kb)  TX bytes:7109 (6.9 Kb)

ppp0      Link encap:Point-to-Point Protocol
          inet addr:80.63.85.119  P-t-P:195.249.61.20  Mask:255.255.255.255
          UP POINTOPOINT RUNNING NOARP MULTICAST  MTU:1492  Metric:1
          RX packets:16 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:25 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:3
          RX bytes:810 (810.0 b)  TX bytes:2244 (2.1 Kb)

Håber det kan give dig en ide om hvad der sker!

mvh.
madzzoni
Avatar billede JoeX2 Praktikant
27. september 2003 - 11:02 #17
Det fortæller at det ikke kunne få en ip fra TDC, men har valgt sin egen ip, som kun virker på et lokal netværk. Det er ikke nok, hvis du også vil have den på internet. Jeg kan ikke se grunden til at TDC ikke har ville give dig en ip, men det kan være fordi de mener at du allerede er tilsluttet deres netwærk på en anden computer. Jeg vil gerne have en lignende udskrift fra windows for at kunne sammenligne.

Det ud over skriver at du har en gammeldags modem, som ser ud til at have fået tildelt en ip. Det troede jeg ikke du var interesseret i.

Bruger du din gammeldags modem? Har du givet mandrake et telefon nummer til det gamle modem.

Jeg skære lige windows kommandoen ud i pap (Windows 2000/XP): Start -> Kør -> Skriv 'cmd" ->OK
Et Dos-prompt åbner sig.
Du skriver 'ipconfig /all>filnavn.txt'. Den køre kommanoen 'ipconfig /all' og skriver resultatet til en fil med navnet filnavn.txt.
Herefter kan du se hvilken mappe windows har gemt filen med kommandoen 'cd'.
Den vil svare noget i retningen af 'c:\documents and settings\brugernavn'

Det vil sige at du kan finde filen i mappen. Denne computer -> Harddisk -> Documents and Settings -> brugernavn
Eller hvor den nu sagde.
Avatar billede madzzoni Nybegynder
27. september 2003 - 11:23 #18
OK. Jeg har ikke noget modem i min pc, kun netkort med en forbindelse til til adslmodemmet fra TDC (siemens). Jeg har ingen fast IP men kan da godt få det.

Her er windows 2000 IP-konfiguration

    V‘rtsnavn . . . . . . . . . . . . : madzzoni
    Prim‘rt DNS-suffiks . . . . . . . :
    Nodetype  . . . . . . . . . . . . : Udsendelse

    IP-routing sl†et til  . . . . . . : Nej

    WINS Proxy sl†et til  . . . . . . : Nej

Ethernet netv‘rkskort LAN-forbindelse:

    Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks :
    Beskrivelse . . . . . . . . . . . : VIA VT6102 Rhine II Fast Ethernet Adapter
    Fysisk adresse  . . . . . . . . . : 00-E0-18-E4-1A-0E

    DHCP sl†et til  . . . . . . . . . : Ja

    Autokonfiguration aktiveret . . . : Ja

    IP-autokonfigurationsadresse. . . : 169.254.154.174

    Undernetmaske . . . . . . . . . . : 255.255.0.0

    Standardgateway . . . . . . . . . :

    DNS-servere . . . . . . . . . . . :

PPP netv‘rkskort TDC Internet Bredb†nd:

    Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks :
    Beskrivelse . . . . . . . . . . . : WAN (PPP/SLIP) Interface

    Fysisk adresse  . . . . . . . . . : 00-53-45-00-00-00

    DHCP sl†et til  . . . . . . . . . : Nej

    IP-adresse. . . . . . . . . . . . : 80.63.85.119

    Undernetmaske . . . . . . . . . . : 255.255.255.255

    Standardgateway . . . . . . . . . : 80.63.85.119

    DNS-servere . . . . . . . . . . . : 193.162.153.164
håber dette virker...
Avatar billede JoeX2 Praktikant
29. september 2003 - 18:30 #19
Nu kan jeg se at det jeg kaldte for en gammeldags modem i virkeligheden ikke er det. Det er (bare) en forbindelses type jeg ikke har set før. Jeg kan dog se at den er opsat ens i windows og i mandrake, så det burde jo virke. Det er ikke tale om en almindelig Ethernet netvært. Det plejer TDC ellers at foretrække.

Det jeg vil nu er at kontrollere hvor meget der egentlig virker. Dette gøres ved at se om der er findelse til nogle bestemte computere på internettet, som er tætte på dig og så nogen, som er længere væk.

Man kontrollere forbindelsen til en anden computer med ping kommandoen. Den kan fortælle om der er forbindelse, om din computer ikke kan finde frem eller om der bare ikke er forbindelse. Hvis der er forbindelse vil du også få at vide hvor hurtig den er.

Skriv 'ping 127.0.0.1' Svare altid at der er forbindelse.
Skriv 'ping 80.63.85.119' Din egen computer.
Skriv 'ping 195.249.61.20' Det ser ud til at være den computer, som er tættest på dig.
Skriv 'ping 194.239.134.83' TDC navne server, som oversætter adresser til ip numre.
Skriv 'ping www.tdc.dk' gæt selv
Skriv 'ping 195.184.98.141' En hjemmeside udenfor TDCs kontrol
Skriv 'ping www.exp.dk Den samme hjemmeside.

I mandrake bliver computeren ved at kontrollere forbindelsen igen og igen indtil du trykker CTRL+C. Windows kontrolleres 4 gange. Windows burde svare det samme hvergang.
Avatar billede madzzoni Nybegynder
29. september 2003 - 19:19 #20
Hej igen, Nu kan den ikke tilslutte netværket eller finde nogen forbindelser, Jeg har sikkert prøvet for mange ting i konfigurationen. Kan man af- og geninstallere netværkskortet, ligesom i Windows, således at linux selv finder hardwaren?
Avatar billede madzzoni Nybegynder
29. september 2003 - 20:47 #21
Jeg har nu geninstalleret mandrake 9.1 og lavet en opsætning med PPPoe via "vejlederen".
Her er resultater af Ping:

[root@localhost madzzoni]# ping 195.249.61.20
PING 195.249.61.20 (195.249.61.20) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 195.249.61.20: icmp_seq=1 ttl=255 time=36.9 ms
64 bytes from 195.249.61.20: icmp_seq=2 ttl=255 time=22.9 ms
64 bytes from 195.249.61.20: icmp_seq=3 ttl=255 time=54.4 ms
64 bytes from 195.249.61.20: icmp_seq=4 ttl=255 time=31.6 ms
64 bytes from 195.249.61.20: icmp_seq=5 ttl=255 time=24.6 ms
64 bytes from 195.249.61.20: icmp_seq=6 ttl=255 time=24.1 ms
64 bytes from 195.249.61.20: icmp_seq=7 ttl=255 time=23.9 ms
64 bytes from 195.249.61.20: icmp_seq=8 ttl=255 time=27.5 ms
64 bytes from 195.249.61.20: icmp_seq=9 ttl=255 time=26.0 ms

--- 195.249.61.20 ping statistics ---
9 packets transmitted, 9 received, 0% packet loss, time 8081ms
rtt min/avg/max/mdev = 22.904/30.250/54.446/9.543 ms
[root@localhost madzzoni]# ping 194.239.134.83
PING 194.239.134.83 (194.239.134.83) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 194.239.134.83: icmp_seq=1 ttl=247 time=25.7 ms
64 bytes from 194.239.134.83: icmp_seq=2 ttl=247 time=27.9 ms
64 bytes from 194.239.134.83: icmp_seq=3 ttl=247 time=27.6 ms
64 bytes from 194.239.134.83: icmp_seq=4 ttl=247 time=27.1 ms
64 bytes from 194.239.134.83: icmp_seq=5 ttl=247 time=27.0 ms

--- 194.239.134.83 ping statistics ---
5 packets transmitted, 5 received, 0% packet loss, time 4037ms
rtt min/avg/max/mdev = 25.791/27.135/27.987/0.780 ms
[root@localhost madzzoni]# ping 195.184.98.141
PING 195.184.98.141 (195.184.98.141) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 195.184.98.141: icmp_seq=1 ttl=56 time=28.2 ms
64 bytes from 195.184.98.141: icmp_seq=2 ttl=56 time=29.6 ms
64 bytes from 195.184.98.141: icmp_seq=3 ttl=56 time=26.6 ms
64 bytes from 195.184.98.141: icmp_seq=4 ttl=56 time=26.1 ms
64 bytes from 195.184.98.141: icmp_seq=5 ttl=56 time=28.5 ms

--- 195.184.98.141 ping statistics ---
5 packets transmitted, 5 received, 0% packet loss, time 4042ms
rtt min/avg/max/mdev = 26.170/27.841/29.625/1.268 ms
[root@localhost madzzoni]# ping www.tdc.dk
ping: unknown host www.tdc.dk

[root@localhost madzzoni]# service network restart
Lukker grænsesnit eth0 ned:                                    [  O.k.    ]
Lukker loopback-grænsesnit ned:                                [  O.k.    ]
Sætter netværksparametre:                                      [  O.k.    ]
Igangsætter loopback-grænsesnit:                                [  O.k.    ]
Igangsætter grænsesnit eth0:                                    [  O.k.    ]
[root@localhost madzzoni]#

Kørt en ny "ifconfig"
[root@localhost madzzoni]# ifconfig
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:E0:18:E4:1A:0E
          inet addr:10.0.0.10  Bcast:10.0.0.255  Mask:255.255.255.0
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:141 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:248 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:100
          RX bytes:10953 (10.6 Kb)  TX bytes:23061 (22.5 Kb)
          Interrupt:11 Base address:0xdc00

lo        Link encap:Local Loopback
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:581 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:581 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:61155 (59.7 Kb)  TX bytes:61155 (59.7 Kb)

ppp0      Link encap:Point-to-Point Protocol
          inet addr:80.63.85.232  P-t-P:195.249.61.20  Mask:255.255.255.255
          UP POINTOPOINT RUNNING NOARP MULTICAST  MTU:1492  Metric:1
          RX packets:30 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:30 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:3
          RX bytes:2545 (2.4 Kb)  TX bytes:2338 (2.2 Kb)

[root@localhost madzzoni]#

Håber du kan få noget ud af dette!
Avatar billede madzzoni Nybegynder
29. september 2003 - 23:19 #22
Til Joex2 og andre. Nu virker mit TDC Bredbånd i Mandrake! Jeg ved ikke helt hvorfor! Under min geninstallation og konfiguration med PPPoe i "vejlederen" bedte den om at efterinstallere en pakke fra CD-1, hvor jeg kunne se at nogle filer med PPPoe navne blev installeret.
Nu skal jeg til at lære lidt mere.
Joex2 du får pointene da du trods alt har været en stor hjælp, Tak!
Avatar billede JoeX2 Praktikant
30. september 2003 - 11:10 #23
Jeg er stadig nysgerig for at finde ud af hvorfor TDC er begyndt at bruge PPPoE.

Nå pyt bare det virker.
Avatar billede madzzoni Nybegynder
30. september 2003 - 21:23 #24
Det kører bare godt og stabilt og starter automatisk ved opstart uden at skulle bruge en opkaldsprofil som i windows! Nu er jeg sgu ved at blive vild med Linux.