Avatar billede TinaH Nybegynder
23. september 2003 - 12:24 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Oracle vs. ASP

Jeg skal i en opgave forklare hvorfor jeg har valgt at lave et udlejningsprogram i Oracle istedet for at lave det i asp. Men jeg er ikke helt klar over fordelene ved at vælge Oracle, så er der nogle der kan komme med nogle fordele?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. september 2003 - 12:29 #1
Øh.

Oracle er en database.

ASP er et server-side script-sprog.

Du kan principielt godt køre ASP mod en Oracle database.

Oracle er selv en meget stærk fortaler for Java og derfor
vil de nok anbefale en J2EE baseret løsning.

Jeg ved ikke om din Oracle løsning er J2EE baseret eller
noget klassisk client/server.

Generelt er Oracle løsninger gode, godt skalerende og dyre !
Avatar billede nosjns Nybegynder
23. september 2003 - 12:30 #2
Snakker du om Oracle Databasen ??
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. september 2003 - 12:30 #3
Oracle er et stort serverbaseret system, der kan håndtere store datamængder og mange brugere, Access kan max håndtere 2Gb data, og kn klare et vist antal brugere (10 stk hvis den er installeret op en windows klient)
Avatar billede nosjns Nybegynder
23. september 2003 - 12:33 #4
Access har det vel bedst med mindre en 1 bruger :)
Avatar billede arne_v Ekspert
23. september 2003 - 12:50 #5
Jeg har aldrig forståt de der: Access kan klare X brugere. Jeg er så naiv, at
jeg tror det afhænger lidt af hardware, opsætning og ikke mindst hvad de
brugere laver.
Avatar billede nosjns Nybegynder
23. september 2003 - 12:56 #6
Fundamentalt er det vel funktionaliteten i databasen, f.eks. håndtering af låsning, IO-håndtering etc.
Avatar billede overchord Nybegynder
23. september 2003 - 13:40 #7
Hvis du laegger en Access database paa en server og koerer et web-interface via ASP vil du dog ikke stoede paa noget 10 bruger problem.

Oracle kan du klare vildt stoerre opgaver end en Access db - det er derfcor du ser det brugt i finans-systemer banker mm.
Der findes stort set ikke nogle "officielle/online" sammenligninger af de to produkter idet de generelt bruges til opgaver af vidt forskellige stoerrelser.

Men proev at se her for et par observationer fra forskellige folk:
http://www.geocrawler.com/archives/3/8/2001/8/0/6528809/
http://www.computer-mentors.co.uk/wwwboard/oracle/messages/154.html
http://forums.devshed.com/archive/4/2000/10/3/2882

Haaber det hjaelper lidt :-)
Avatar billede teepee Nybegynder
24. september 2003 - 09:56 #8
Har I nogle i selskabet, der kan finde ud af at vedligeholde en Oracle database? I modsætning til en lille Access ting, så er er mange flere knapper at justere på... og de skal justeres rutinemæssigt, hvis der er mange opdateringer i databasen.
Avatar billede TinaH Nybegynder
24. september 2003 - 11:07 #9
Der var valget mellem at bruge sql & Oracle eller Access & ASP. I min gruppe valgte vi så Oracle og sql, og det skal vi argumentere for (håber at det blev lidt klarere nu)
Til arne_v - Jeg ved ikke hvad J2EE er, så det er nok noget client/server
Til teepee - ja, der er en systemadministrator som kan finde ud af at vedligeholde Oracle databasen