Avatar billede plus Nybegynder
22. september 2003 - 19:00 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

JAVA Compiler?

Hej allesammen!

Jeg har nu fået købt hæftet:
Start på Java 2 udgivet af IDG!

Og der står det følgende:
"Før du kan teste programmet, er du nødt til at kompilere det med javac-compileren. Gå til kommandolinjen, åbn mappen, der indeholder filen "Begynd.java". Derpå kompilere du Begynd.java ved at intaste følhende kommandolinje:

javac Begynd.java"

Og det giver slet ingen mening i mit hovede...
Hvad er det lige det betyder? hvilken kopmmandolinje? hva betyder det ?
Avatar billede repsak Nybegynder
22. september 2003 - 19:05 #1
javac betyder java compiler. Den oversætter din "menneskekode" til såkaldt bytekode.
Begynd.java er den fil som indeholder dine programmeringslinjer.
kommandolinjen får du med at vælge
start -> kør -> tast cmd (hvis WinXP) ellers command
Avatar billede plus Nybegynder
22. september 2003 - 19:10 #2
ok så har jeg åbnet "command" og gået ind i mappen hvor filen Begynd.java er... og har skrevet "javac Begynd.java" og der sker ikke noget? hvordan kompiler jeg den? kan man ik få et program til det ?
Avatar billede repsak Nybegynder
22. september 2003 - 19:17 #3
javac er det program som compiler dine linjer. Men programmet er nødt til at vide hvilken fil som skal compiler -> derfor skal der stå Begynd.java som 'parameter'

Først skal du dog tilføje denne linje i din c:\autoexec.bat:
set CLASSPATH=.;d:\java\bin; (hvor det sidste er stien til din javac.exe)
Avatar billede plus Nybegynder
22. september 2003 - 19:23 #4
Så det har jeg gjort plus ændret lidt i config.sys og autoexe.bat som der stod i hæftet, men virker stadigvæk ik :(
Hva mangler der?
Avatar billede repsak Nybegynder
22. september 2003 - 19:27 #5
Svært at sige...
hvad er stien til Begynd.java
og hvad er stien til javac.exe?
Avatar billede swaxi Nybegynder
22. september 2003 - 19:29 #6
har du overhovedet installeret java sdk ?
Avatar billede plus Nybegynder
22. september 2003 - 19:39 #7
ok så virker det :D
Glemte bare at genstarte computeren efter jeg havde sat det hele op ;)
Hvordan kan jeg se java/class filer? altså sådan at de kører som te program uden at jeg skal sidde og skrive "java Begynd" i DOS hver gang ?
Avatar billede plus Nybegynder
22. september 2003 - 19:46 #8
Altså en Java applet... hvordan får jeg den vist i en f.eks HTML fil ?
Avatar billede plus Nybegynder
22. september 2003 - 19:47 #9
Har fundet ud af et.. mange tak for hjælpen!
Avatar billede repsak Nybegynder
22. september 2003 - 19:47 #10
et alternativ er at lave en batfil:
1) lav en ny fil
2) skriv
  java Begynd.java
3) gem som start.bat
4) nu kan du blot skrive start så starter dit program :-)
Avatar billede plus Nybegynder
22. september 2003 - 19:54 #11
ok thanx :D
Avatar billede swaxi Nybegynder
22. september 2003 - 20:56 #12
hent og installer textpad (www.textpad.com) ... den kan sættes op til at compil'e + køre javaprogrammer. så slipper du for at bruge kommandolinien
Avatar billede repsak Nybegynder
22. september 2003 - 21:20 #13
textpad er et dejligt program - bruger det selv.