Avatar billede mcskelle Nybegynder
22. september 2003 - 17:03 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Scrollpanes fra helvede

Jeg er ved at dø over hvor besværligt Flash MX componenter er at have med at gøre, hvis man skal bruge dem til noget fornuftigt.
Jeg HAR tjekket eksperten-tidligere threads på emnet, men det virker ikke for mig...desværre:-(

Det nemmeste er nok at jeg beder om en lille fla fra jer der kan det jeg skal bruge. Så må jeg selv få fedtet det ind i mit eksisterende projekt.
Her er en beskrivelse af hvad jeg skal bruge:

1. fla, med et scrollpane på scenen
2. scrollpanet er TOMT når fla'en startes op. Det må altså IKKE være noget link til et mc i library fra starten.
3. ved hjælp af AS ONLY, skal der nu kopieres 10 stk af den samme mc fra library ind i scrollpanet. Disse 10 mc's skal danne en liste der står fint efter hinanden, og scrolpanets scrollbar skulle gerne tilpasse sig efter hvor mange mc's der er. (10 er bare et eksempel her)
4. Hver mc har nogle variable, f.eks. 'navn' osv.....Disse variable skal kunne tilgås individuelt på et hvert tidspunkt senere hen.
5. Det hele skulle gerne ske uden at hoppe rundt mellem frames....helst bare på den første frame, for længere behøves min film ikke at være.

Håber i kan hjælpe. Ciao!
Thomas
Avatar billede palmskov Nybegynder
22. september 2003 - 19:19 #1
Det er noget af en bid du beder om, men brug createEmptyMovieclip og smid denne funktion ind i et for loop.
Avatar billede mcskelle Nybegynder
22. september 2003 - 21:51 #2
Ja det kan virke som en del, men det burde jo kunne laves på ingen tid, hvis ui-komponenterne gjorde som macromedia påstår de gør.

Jeg kan ikke helt se hvor du vil hen med createEmptyMovieClip...det må du gerne forklare, men husk at jeg allerede HAR mine mc's klar i library'et - og så ellers et tomt ScrollPane på scenen.

Det er bare disse mc's der skal hældes ind i ScrollPanet med kode. Helst på frame 1.
Avatar billede barklund Nybegynder
23. september 2003 - 23:16 #3
Det er slet ikke så svært og tog mig få minutter...

Dette er scriptet:

var m = this.createEmptyMovieClip("main", 1);
some_sp.setScrollContent(m);
var i, max = 12;
var mcs = new Array();
var mc;
var prev_mc = null;
for (i = 0; i < max; i++) {
    mc = mcs[i] = m.attachMovie("tekstfelt", "tekstfelt"+i, i);
    mc.text1.text = "Text nr. "+i;
    mc.text2.text = "Text nr. "+i+" - tekst2";
    mc._y = prev_mc._y + prev_mc._height;
    prev_mc = mc;
}
some_sp.refreshPane();

Her er filerne:

http://actionscript.dk/eksperten/scrollpane/

/Barklund
Avatar billede barklund Nybegynder
23. september 2003 - 23:17 #4
Og palmskov var ikke galt på den med createEmptyMovieClip - du skal lave et movieclip, som du sætter som scrollContent og derefter smider alle de andre ind i... Du kan nemlig kun have ét scrollcontent.
Avatar billede mcskelle Nybegynder
24. september 2003 - 13:55 #5
Fremragende barklund!
takker og bukker:-)
Avatar billede barklund Nybegynder
24. september 2003 - 14:27 #6
Tark for points - det var jo sådant set rimeligt logisk set fra mit synspunkt...